Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Kul att se diskusarna på morgonen nu, de päste och hängde i bakgrunden av akvariet bakom roten. Sen när jag gick och ställde mig framför rutan och kikade in så simmade de fram och kikade på mig vid rutan allihopa. Så awesome fiskar.
    350L Diskus

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      Ursprungligen postat av Einarsson
      De dära kopplingarna man kopplar i kranen och skapar sug genom att låta kranvattnet rinna, blir det mer "fart" i dom än det blir med vanlig häverteffekt från akvariet till golvbrunnen? Den slösar iofs en hel del vatten vilket är kasst på ett sätt.
      Då borde väl en dräneringspump vara en bättre investering i långa loppet. Finns ju med 'nivåreglering' för båtbruk, gör en krok och häng den på den höjd du vill tömma till och sedan kan du vända dig om och göra annat.

      Finns i i storlekar från måttligt flöde till töm ett 200 liters akvarium på någon minut...

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Bra tips simpson, ska kolla upp det.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Bör jag oroa mig över sanden och att den ska bökas runt i? Bör jag fixa någon firre som gör det? Ska ju ha 10 Corydoras typ men de bökar ju inte så himla mycket.

          Ska man ha någon sandbökarciklid eller något? Isåfall vilken? Mycket frågor nu men jag vill vara säker på att det inte bildas problem med sanden i framtiden.

          Kanske räcker med att man bökar runt lite i den själv när man slamsuger?
          350L Diskus

          Kommentar

          • david87
            • June 2005
            • 710

            Sv: Diskusdrömmen tar fart!

            Du kan ju alltid sätta i lite sandsnäckor som rör om i botten. Sen är det inte ett alternativ att bara sätta i fler slangar när du tömmer då?

            /David

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Jo fler slangar tömmer snabbare men det ger inte mer sug när jag ska suga upp skit från botten.

              Vad som helst utom snäckor dock, jag gillar inte snäckor. Men det pratas ju mycket om dom i detta fallet.. Jag är medveten om att de antagligen är bäst, men hoppas jag kan hitta något annat som är good enough.
              350L Diskus

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                en liten utvändig cirkulationspump då?
                som du kopplar slangarna på, de borde ju funka för å orka suga upp "skiten" från botten.
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Ja MrH det är väl något sånt jag får köpa. Ska väl inte vara så svårt att lösa.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    De har fått sin första laddning mat nu. De har väl lite svårt att uppfatta/se/veta när och var maten kommer i början innan de lär sig det, men så fort de fick syn på maten och hittade den så käkade de upp den direkt.

                    Bra start iaf, de verkar må bra och trivas.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      De har fått sin första laddning mat nu. De har väl lite svårt att uppfatta/se/veta när och var maten kommer i början innan de lär sig det, men så fort de fick syn på maten och hittade den så käkade de upp den direkt.

                      Bra start iaf, de verkar må bra och trivas.
                      Härligt! Att de äter med god aptit är ett bra tecken! Snart kan du göra såhär;

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Haha härligt Mats.

                        Jag ska försöka börja med någon liten rutin innan varje matning, typ plaska lite med fingrarna på ett speciellt ställe innan maten kommer så kanske de lär sig att de ska komma då när de hör plasket.

                        EDIT: Himlans vad mycket tetror det var där i också.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Ursäkta dålig kvalité, filmat med iphone. Anywho, lite längre fram i videon kommer närbilder och så fort jag kom nära karet skulle de flesta av dem fram och visa upp sig. De verkar gilla kameran

                          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Einarsson
                            Haha härligt Mats.

                            Jag ska försöka börja med någon liten rutin innan varje matning, typ plaska lite med fingrarna på ett speciellt ställe innan maten kommer så kanske de lär sig att de ska komma då när de hör plasket.

                            EDIT: Himlans vad mycket tetror det var där i också.
                            Dom blir som hundar efter ett tag - skall du ner i karet och göra något får du mota bort dom med nävarna. De är alltid nyfikna och blir lätt handtama.
                            Ja, där var 200 st. Glödbandstetror, 60-70 st. Kejsartetror och 50-60 st. corysar.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Einarsson
                              Ursäkta dålig kvalité, filmat med iphone. Anywho, lite längre fram i videon kommer närbilder och så fort jag kom nära karet skulle de flesta av dem fram och visa upp sig. De verkar gilla kameran
                              Kanonfina!

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Hur stort var det karet du hade där Mats? :o Funderar på om jag kan fixa ett tetra-stim av något slag till.. Tänkte ha 10 corys, har 20 rubintetra nu. Vinkeltetra tex.
                                Senast redigerad av Einarsson; 08 December 2012, 19:22.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...