Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Japp, det är tanken, åtminstone med de stora stenarna, därför jag tog så jävla många av varje (med tillhörande ryggproblem som följd) så att jag ska ha tllräckligt många stenar oavsett vilken färg jag väljer.
    350L Diskus

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Det blir nog kanon!
      En annan fundering jag fick om din rot. Det kanske är en dum idé, men går det att såga av den på mitten, rakt av? Och på så sätt få två bitar som stretar uppåt istället? Då menar jag inte rakt av på centimetern, utan den ena bitan kanske blir 50 cm hög och den andra 30 cm som exempel?
      Men det förutsätter att det inte finns några sågade ytor på den nu, som kan synas i ett senare skede. Det är bland det fulaste jag vet i ett kar, se en rot som man ser sågningen på...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        Ursprungligen postat av Einarsson
        Enda alternativet som är enkelt so jag ser är att riva av en av "vingarna" så att man kan välta den ett kvarts varv åt sidan. Men som ni ser på bildne jag bifogar så är den väldigt bred och platt så då blir den som en stor vägg i karet vilket inte är roligt.

        Min sambo tycker jag är skum dokc för att varje gång jag går förbi karet så stannar jag i 2 minuter och tittar med en fokuserad blick på karet och tänker. Ryker säkert ur öronen också.
        Vad händer om du lägger den så det bildas en bro/båge

        Dvs står i ytterändarna och har hålrum i mitten. Rotera bilden 180 grader...

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Ursprungligen postat av ansjo
          Det blir nog kanon!
          En annan fundering jag fick om din rot. Det kanske är en dum idé, men går det att såga av den på mitten, rakt av? Och på så sätt få två bitar som stretar uppåt istället? Då menar jag inte rakt av på centimetern, utan den ena bitan kanske blir 50 cm hög och den andra 30 cm som exempel?
          Men det förutsätter att det inte finns några sågade ytor på den nu, som kan synas i ett senare skede. Det är bland det fulaste jag vet i ett kar, se en rot som man ser sågningen på...
          Haha ja det är inte vackert.

          Anyway, jag kan tänka i oändligheten på rotjäveln så jag gjorde som så att jag planterade plantor på den och följde min orginaltanke. Blir ju en helt annan grje med växter. Håller på att fylla karet nu faktiskt, blir jäkligt spännade.

          Det blir mycket mer djup så fort man får ner växter och stenar verkligen. Nu tar det väl typ 1 timma att fylla det bara..
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Diskusdrömmen tar fart!

            Bilder! Bilder! Bilder!
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Bilder kommer när de värsta syrebubblorna lagt sig. : ) Förvänta er inga stordåd bara. Ska använda mina 20 rubintetror tror jag som "inkörningsfisk". Låter många, men de är bara 1,5 cm stora och karet är ju rätt stort. Ett av filtrena är ju dessutom inkört så borde inte vara någon fara alls.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Sådär ser det ut, med mycket syrebubblor... Inte världens finaste akvarium kanske men jag tror fiskarna kommer gilla det iaf. De har lite ställen att gömma sig både från mig och från ljuset.
                Bifogade filer
                350L Diskus

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Det ser kanonfint ut!

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Tack så mycket. Såg en rolig detalj på bild3 nu haha. Till vänster.. Gissa hemsidan..
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ja verkligen Sedan är jag glad att du fullföljde din Havrefras-stil
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Komiskt begrepp Havrefras har kommit att bli. ^^

                        Undrar hur 20 rubintetror kommer reagera när de flyttar från 100 liter till 350... Då kanske de känner sig mer manade att stimma, i 100karet kan de sprida ut sig men ändå vara nära varandra. Lär inte gå nu, då kanske de inte vågar spreta lika mkt.

                        Har massa röd ludwigia också som jag funderar på om jag ska plantera i det stora sålänge bara för det växer lite snabbare.. att stötta algbekämpningen.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Tips på fiskar man kan ha till diskusarna? Om jag har 6-8 diskus. 10 pansarmalar. 3-4 ancitrus och 3-4 ottisar som cleaning crew kanske. Men sen då? Tetror? Vilken och hur många? KAnske ett stort stim eller två stim av olika sorter är finare.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Ursprungligen postat av Einarsson
                            Har massa röd ludwigia också som jag funderar på om jag ska plantera i det stora sålänge bara för det växer lite snabbare.. att stötta algbekämpningen.
                            Lycka till med den.
                            Det var nog första gången jag hört någon kalla den för snabbväxare.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              I mitt 100literskar växer den så det knakar. Slänger ut hinkvis. xD Men den skulle inte klara sig när man höjer tempen till diskustemp sen tror jag inte. den är ju lite känslig också.

                              Får väl köpa nån sån hornsnäv lr vad den heter om det behövs.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Einarsson
                                Tips på fiskar man kan ha till diskusarna? Om jag har 6-8 diskus. 10 pansarmalar. 3-4 ancitrus och 3-4 ottisar som cleaning crew kanske. Men sen då? Tetror? Vilken och hur många? KAnske ett stort stim eller två stim av olika sorter är finare.
                                Personligen tycker jag, att det blir lite väl många firrar i ett 300-literkar. 6-8 diskusar under uppväxt fodrar en hel del mat, som förmodligen två tetrastim skulle glufsa i sig det mesta av.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...