Projekt 500+ liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #31
    Sv: Projekt 500+ liter

    Har fått onda ögat av hustrun idag, över att jag ska köpa akvarium och dessutom mitt i julhelgen... Vill hon inte att jag ska vara lycklig? Undrar man.

    Frågan är vad man kan göra för att slippa framstå som en kuf som spenderar familjens fåtaliga tillgångar på dumheter som ingen annan efterfrågar... Jag vill ju att akvarierna ska vara familjens nöje, inte bara mitt.

    Att hon tycker att det är onödigt förtar ju en stor del av nöjet. Jag vet att många har samma problem, men hur löser man det?

    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #32
      Projekt 500+ liter

      Ursprungligen postat av Knax
      Har fått onda ögat av hustrun idag, över att jag ska köpa akvarium och dessutom mitt i julhelgen... Vill hon inte att jag ska vara lycklig? Undrar man.

      Frågan är vad man kan göra för att slippa framstå som en kuf som spenderar familjens fåtaliga tillgångar på dumheter som ingen annan efterfrågar... Jag vill ju att akvarierna ska vara familjens nöje, inte bara mitt.

      Att hon tycker att det är onödigt förtar ju en stor del av nöjet. Jag vet att många har samma problem, men hur löser man det?

      Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
      Det går ofta inte att lösa. Det är en fråga om att ge varandra det som behövs. Jag är inte alltid poppis hemma, förklarade skillnaden mellan Peckoltia Compta-L134 och Zebra Pleco-L046 för min dam för ett tag sedan, hon såg bara skillnaden i pris. Då är det svårt :P

      1, jag är hemma mer
      2, Motorcykeln är borta
      3, Hon kan göra vad hon vill med pengarna som är kvar, typ köpa massa konstiga saker..
      4, Barn mår bra av djur
      5, Jag har ett intresse som ger mig massor..

      Du hajar? Ni kommer kanske aldrig dra lika, det krävs att man är lyhörd för den Andra partens åsikter. Går det för långt måste det funka att ta ett nej.

      Så, lyssnar ni på varandra så blir det lättare att enas
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #33
        Sv: Projekt 500+ liter

        Det blev ingen julklapp. Hustrun sade stopp för akvarieinköp mitt i julhelgen. Få se vad som händer runt/efter nyår. Jag får väl leta reda på ett annat objekt, antagligen.

        Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          #34
          Det dräller ju av större akvarium till vettiga priser så du hittar nog något som passar bättre tidsmässigt.
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #35
            Sv: Projekt 500+ liter

            Det har du rätt i, Kristian. Men det är lite som att snubbla på första häcken. Det kommer fler lopp, men detta är ju kört. Nåja, hoppas fortfarande hitta ett fräscht 540 för 2000 och det ska ju inte vara omöjligt.

            Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              #36
              Kickar igång tråden igen. I Ulricehamn står alltså ett fortfarande osålt Åleds 525-liters akvarium med alu-ställning och väntar. Det har lite udda mått, 175x55x55 enligt säljaren. Tillverkat 2007.

              Bottensubstrat: Säljaren har en hel massa svart relativt fint grus som han vill bli av med, men det förvaras just nu i ett gammalt badkar, så det blir ju till att skotta över i hinkar i så fall. Vågar man använda grus som legat i ett badkar? Tänker på tvålrester och annat, som kan finnas i gruset... Eller är jag paranoid igen?

              Filter: Jag får som tidigare nämnts ett förmonterat bottenfilter (standard i Åleds, tydligen) och ytterligare ett Eheim 2252 innerfilter.

              Belysning:
              En ljusramp (visserligen något kortare än akvariet) ska ingå, men jag vet inte vad det sitter för rör i.

              Till sist tänkte han försöka plocka fram en värmare, så för 2 lax får jag tycker jag ganska bra valuta. Hoppas kunna lura av honom någon rot också.

              Bakgrund: Finns ingen. Eftersom väggen bakom akvariet är vit och trist. måste jag göra något. Har dock inte råd med en BTN, ens en slimline just nu, så jag funderar på solfilm. Har kollat Biltema, men är inte sugen på 15-16 mils resa för att lösa detta.
              Man kan ju beställa helsvart vinyl på nätet också:
              http://sportstolen.se/svart-vinylfilm-sjalvhaftande-pa-rulle-p-1891.html

              Transport: Hur sjutton flyttar man något så stort? Familjen vill gärna följa med och bärhjälp är väl alltid bra. Om man väljer det och sätter akvariet på en släpkärra; Hur emballerar man? Ska man ställa karet på några träreglar och spänna ner det (försiktigt) mot golvet? Använda något mjukt, som en madrass, som underlag och straffa ner lite hårdare med spännband?
              Det andra alternativet får bli fällda säten i V70:n, med en madrass eller liknande under, som jämnar ut . I så fall får jag ju ingen bärhjälp med mig...

              Så. Nu blir det intressant. Jag har alltså ett 145-liters akvarium, som i sin helhet ska flyttas över i detta 525-liters. Det innebär att alla fiskar och alla växter, samt en vit hålsten ska över. Fiskarna är 4 st praktbotia, 3 st scalarer, 6 st sorgmanteltetror, 1 st gibbiceps, 1 st leopardpleco och 1 st pansarmal. Eftersom jag kommer att starta från noll, allt har varit avstängt ett okänt antal månader, skulle jag ju vilja slippa att flytta alla fiskar samtidigt. Tänker mig det som en process i flera steg:

              1. Först evakuerar vi det gamla akvariet, eftersom det står på den plats där det nya ska stå, därefter flyttar vi det en bit och fyller det igen.
              2. Sedan ställer vi det nya på plats, väger in och fyller med sten, rötter och grus och till sist en skvätt vatten. Planterar över lite växter från 145-literskaret, så det inte blir så ödsligt. Under fötterna på ställningen tänkte jag lägga plåtplattor, typ 10x10 cm, för att sprida ut vikten lite.
              3. Minst 60 liter vatten från det gamla karet flyttas till det nya. Är det idé att slamsuga lite, så att man får med lite bottenmulm? Sedan i med nytt vatten och vänta ett dygn för att se att det är tätt.
              4. Vi kramar ur det gamla filtret i det nya karet, för att få med så mycket bra bakterier som möjligt utan att ta med det gamla bottenmaterialet. Sedan kör jag i en dos bakteriekultur på flaska och drar igång filtren i 525-karet.
              5. Eftersom detta blir som en nystart, flyttar vi lite tetror som testpiloter. Vi har sorgmantlar, kardinaler, glödband och rödmunnar att välja mellan, men det lutar åt sorgmantlarna.
              6. Noggrann kontroll av vattenvärden under 2 veckors tid, innan fler fiskar får flytta över.
              7. Efter en månad är alla fiskar överflyttade. Det gamla karet stängs av för gott.
              8. Efterhand flyttas sedan fler och fler fiskar över, så att belastningen ökar successivt.


              Målbilden är ett akvarium med super-fisksoppa: Tetror, barber, scalarer, praktbotia, stora L-malar, några pansarmalar osv. Växter med låga belysningskrav och lite fina rötter och stenar som erbjuder gömställen för alla de bottenlevande fiskarna.
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                #37
                Varför plåt plattor? Om det ska stå på ett normal golv skulle jag rekommendera någon form av trämaterial istället då plåten kan lämna riktigt fula märken som kan bli svåra att få bort.
                Jag köpte en skiva 16mm MDF och ställde mitt kar på, fördelar ut vikten bra och lämnar inga märken i golvet. Enda nackdelen är att det suger åt sig fukt och det syns om det kommer några droppar på det, men å andra sidan så suger det ju även upp från golvet om du råkar spilla lite mer än några droppar.

                Jag tror nog du kan flytta över hela gänget till stora karet direkt om du kramar ur filter och slamsuger över botten gojset från gamla karet. Ta det lite försiktigt och håll uppsikt på nitriten i några veckor bara.
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • simpson
                  • July 2012
                  • 666

                  #38
                  Har du inte delbart baksäte i vobblon? Om du viker endast den breda halvan så borde ni kunna vara 3st i bilen, ett takräcke för bänk/ställning om den inte är demonterbar.Väljer du släpkärra så är det ju att spänna fast det som är det svåra, blir ofta hoppigt och skuttigt på en släpkärra. Har du möjlighet att lasta kärran nästan till maxvikt så försvinner mycket av skuttigheten.

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    #39
                    Sv: Projekt 500+ liter

                    Ursprungligen postat av KristianE
                    Varför plåt plattor? Om det ska stå på ett normal golv skulle jag rekommendera någon form av trämaterial istället då plåten kan lämna riktigt fula märken som kan bli svåra att få bort.
                    Jag köpte en skiva 16mm MDF och ställde mitt kar på, fördelar ut vikten bra och lämnar inga märken i golvet. Enda nackdelen är att det suger åt sig fukt och det syns om det kommer några droppar på det, men å andra sidan så suger det ju även upp från golvet om du råkar spilla lite mer än några droppar.

                    Jag tror nog du kan flytta över hela gänget till stora karet direkt om du kramar ur filter och slamsuger över botten gojset från gamla karet. Ta det lite försiktigt och håll uppsikt på nitriten i några veckor bara.
                    Det kommer att behövas skohorn och vaselin för att få dit karet. Det är 175 cm långt och utrymmet där det ska stå är 180 cm. Lägg till att det är en golvlist i ena hörnet, så blir slutsatsen att en eventuell skiva inte får vara större än akvariet. Funkar det ändå? Det blir ju inte många millimeter trä utanför fötterna... Känns tufft att ha det på parketten direkt, särskilt som golvet har satt sig lite.

                    Ursprungligen postat av simpson
                    Har du inte delbart baksäte i vobblon? Om du viker endast den breda halvan så borde ni kunna vara 3st i bilen, ett takräcke för bänk/ställning om den inte är demonterbar.Väljer du släpkärra så är det ju att spänna fast det som är det svåra, blir ofta hoppigt och skuttigt på en släpkärra. Har du möjlighet att lasta kärran nästan till maxvikt så försvinner mycket av skuttigheten.
                    Familjen är 4 pers, 2 små som inte kan vara ensamma så länge. Jag har annars tänkt som du, särskilt med hoppigheten på ev. kärra. Enda ytterligare vikten jag kommer att ha är ju 80-100 kg grus... Får försöka låna en bil till, åt familjen.

                    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • HelenLind
                      • September 2012
                      • 405

                      #40
                      175cm kar i en V70 blir liiite tajt. Lyft ur sitsdelen av baksätet innan du viker ner ryggstödet så får du ca15cm till på längden. Om du sen tippar ryggstödet på passagerarstolen framåt så borde det gå. Då har du en plats i baksätet till bärhjälp. Vi fick in 150cm utan att tippa framsätet men jag tror att du måste det för att få in karet i bilen.
                      Familjen fisksoppa
                      Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                      Mina: 120l, 312l, 500l

                      Kommentar

                      • Knax
                        • November 2012
                        • 1148

                        #41
                        Sv: Projekt 500+ liter

                        Ursprungligen postat av HelenLind
                        175cm kar i en V70 blir liiite tajt. Lyft ur sitsdelen av baksätet innan du viker ner ryggstödet så får du ca15cm till på längden. Om du sen tippar ryggstödet på passagerarstolen framåt så borde det gå. Då har du en plats i baksätet till bärhjälp. Vi fick in 150cm utan att tippa framsätet men jag tror att du måste det för att få in karet i bilen.
                        Går ut och tar mått i bilen. Först trodde jag att det var 150 långt och då var det ju inga problem. Har tänkt bort att det faktiskt är 175 långt...
                        Tack för heads-up!

                        Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                        // Mats, a.k.a. Knax



                        "All's well that ends." - Unknown

                        Kommentar

                        • simpson
                          • July 2012
                          • 666

                          #42
                          Ursprungligen postat av Knax
                          Familjen är 4 pers, 2 små som inte kan vara ensamma så länge. Jag har annars tänkt som du, särskilt med hoppigheten på ev. kärra. Enda ytterligare vikten jag kommer att ha är ju 80-100 kg grus... Får försöka låna en bil till, åt familjen.

                          Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                          Kanske att det för att lyfta och kånka ett stort tungt akvarium är smidigare att lämna barnen till mor- eller farföräldrar för någon timme... Kan ju bli fel med någon som springer in mellan fötterna. Och sedan leta upp en eller två kamrater som kan hjälpa till med bärandet och inte kostar för många öl

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            #43
                            Min MDF skiva sticker bara ut typ 1-2 cm och det är enbart för att jag inte vågade kapa tightare på brädgården. Jag har alltså inte en platta under varje ben utan har en hel platta under hela karet (i mitt fall 200x120 så det var ju inte jättemycket att kapa)
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #44
                              Sv: Projekt 500+ liter

                              Ja eller istället för mdf ta vanligt plywood. Tål vatten lite bättre. Har så under mina kar och kör också hel skiva under hela karet så man får så bra viktfördelning som möjligt.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              • Knax
                                • November 2012
                                • 1148

                                #45
                                Sv: Projekt 500+ liter

                                Japp, då har jag fått hem plywoodskivorna från brädgården. Dumskallarna påstod att skivorna var 1800x1220, så jag bad att få en i akvariets mått (1750x600) och en av det som blev över, 1800 lång. Räknade då med att få en skiva 1800x620 ca. Men givetvis var skivorna 2440x1200 (ska ju passa som vägg), så jag har fått en skiva 1750x600 och en 1800x600 (knappt, sågen har ju tagit någon mm på varje). Så nu räcker det nästan. Eller precis. Dvs. benställningen kommer att hamna exakt ute på kanterna. Visst blir väl vikten utfördelad ändå, men... Kommer detta att funka?

                                Skivan som har akvariets mått ska jag ha som mellanlägg mellan karet och ställningen, tänkte jag.

                                Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                                // Mats, a.k.a. Knax



                                "All's well that ends." - Unknown

                                Kommentar

                                Arbetssätt...