Projekt 500+ liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #91
    Ursprungligen postat av Knax

    [ATTACH]59051[/ATTACH]
    Den flytande roten

    Om du någon dag tröttnar på den roten, så skicka mig ett pm! Pleeeeeeeeeeease! Urläcker ju! Bra köpt!
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #92
      Ursprungligen postat av Likan
      Om du någon dag tröttnar på den roten, så skicka mig ett pm! Pleeeeeeeeeeease! Urläcker ju! Bra köpt!
      Är lite trött på den just nu, faktiskt. Men den kan ju få några veckor på sig att sjunka, så blir det nog roligare. Tack för tillropet! Jag lovar att du har första tjing.
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #93
        ..jag är tveksam att 3mm räcker för den volymen som ska ut, Du kan ju mäta höjden på vattnet som går över skiljeväggen i nuläget så du får en hum om hur mycket glipa du behöver. Jag skulle hur som helst välja en mindre och tystare pump (antar att den väsnas en hel del) typ aquael 1000 eller eheim 1250.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #94
          Ursprungligen postat av Knax
          Är lite trött på den just nu, faktiskt. Men den kan ju få några veckor på sig att sjunka, så blir det nog roligare. Tack för tillropet! Jag lovar att du har första tjing.
          Jag har 2 rötter i mitt 450l som tog flera veckor på sig att sjunka.
          Skaffa hem strumpbyxor, fyll med sand/grus och ha liggandes på istället för stenen. Formbart och bra. Du kan ju ha en på varje "sida". Så kan de ligga så i några veckor, så ska du se att roten är sjunken sen.
          Bland de bästa tipset jag någonsin fått. Så nu passar jag på att tipsa alla andra om det.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #95
            Sv: Projekt 500+ liter

            Ursprungligen postat av Likan
            Jag har 2 rötter i mitt 450l som tog flera veckor på sig att sjunka.
            Skaffa hem strumpbyxor, fyll med sand/grus och ha liggandes på istället för stenen. Formbart och bra. Du kan ju ha en på varje "sida". Så kan de ligga så i några veckor, så ska du se att roten är sjunken sen.
            Bland de bästa tipset jag någonsin fått. Så nu passar jag på att tipsa alla andra om det.
            Herregud vad smart! Det köper jag rakt av! Tack!

            Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              #96
              Sv: Projekt 500+ liter

              Ursprungligen postat av åheim
              ..jag är tveksam att 3mm räcker för den volymen som ska ut, Du kan ju mäta höjden på vattnet som går över skiljeväggen i nuläget så du får en hum om hur mycket glipa du behöver. Jag skulle hur som helst välja en mindre och tystare pump (antar att den väsnas en hel del) typ aquael 1000 eller eheim 1250.
              Fast ärligt talat borde det väl räcka? Utloppet ur pumpen är ju typ 1/2 tum och detta borde ju bli större? Håller med om att en ny pump vore bra ändå. Denna väsnas och har trasigt fäste...

              Edit: Dessutom är detta så som karen byggs från början, så till originalpumpen ska det ju fungera. Just nu är det lite svårt att mäta höjden på det som rinner över väggen, eftersom det är så ojämnt, i princip noll i den bakre delen och 20-25 mm i den främre.

              Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
              Senast redigerad av Knax; 13 January 2013, 12:15.
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #97
                Sv: Projekt 500+ liter

                Ursprungligen postat av åheim
                ..jag är tveksam att 3mm räcker för den volymen som ska ut, Du kan ju mäta höjden på vattnet som går över skiljeväggen i nuläget så du får en hum om hur mycket glipa du behöver. Jag skulle hur som helst välja en mindre och tystare pump (antar att den väsnas en hel del) typ aquael 1000 eller eheim 1250.
                Aquael 1000/2000 kostar runt 350-400 spänn, medan Eheim kostar 1100-1200 sådär... Vad är skillnaden? Effektförbrukning nästan exakt samma, övriga data också nästan exakt samma...

                Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13132

                  #98
                  Ursprungligen postat av Knax
                  Aquael 1000/2000 kostar runt 350-400 spänn, medan Eheim kostar 1100-1200 sådär... Vad är skillnaden? Effektförbrukning nästan exakt samma, övriga data också nästan exakt samma...

                  Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                  Det kostar att framställa delar med extra fin precision och jämnvikt och i ett extra bra material och det är väl det man betalar för om man väljer eheim universal. Aquael är en väldigt kvalitativ lågprispump (billigare att framställa i polen?) som har en kraftig keramisk axel och är tystare än de flesta andra pumpar. Eheim universal är väl dock lite i en egen klass för sig.
                  Senast redigerad av åheim; 13 January 2013, 23:10.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    #99
                    Sv: Projekt 500+ liter

                    Ursprungligen postat av åheim
                    Det kostar att framställa delar med extra fin precision och jämnvikt och i ett extra bra material och det är väl det man betalar för om man väljer eheim universal. Aquael är en väldigt kvalitativ lågprispump (billigare att framställa i polen?) som har en kraftig keramisk axel och är tystare än de flesta andra pumpar. Eheim universal är väl dock lite i en egen klass för sig.
                    Klart att det är skillnad på skit och pannkaka, man undrar ju om Eheim är värd så mycket extra. Om man kan köpa 3 Aquael till samma pris som en Eheim kanske det blir lika bra att göra det, liksom.

                    I min bransch, databranschen, är prisskillnaderna mindre, men där är det ju i princip samma komponenter i alla prylar och det som skiljer är främst servicenivå och sådant. I akvariebranschen är jag total novis och man vill ju inte gå på några stora minor, vare sig på låg kvalitet eller överpris, så att säga.

                    Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13132

                      Eheim universal lämpar sig bra att lyfta vatten från tex en sump då den har bra slanganslutningar och är motorstark och är känd för att vara tystgående. Aquael cirkulator är ett powerhead och det är krångligare att få på slangar på den och den lämpar sig sämre för att lyfta vatten.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Knax
                        • November 2012
                        • 1148

                        Sv: Projekt 500+ liter

                        Ursprungligen postat av åheim
                        Eheim universal lämpar sig bra att lyfta vatten från tex en sump då den har bra slanganslutningar och är motorstark och är känd för att vara tystgående. Aquael cirkulator är ett powerhead och det är krångligare att få på slangar på den och den lämpar sig sämre för att lyfta vatten.
                        Suveränt! Tack för info!
                        Då känns ju Eheim (åheim?) rätt, eftersom det är till ett bottenfilter den ska kopplas. Visserligen är det inte så stor höjd att lyfta vatten, halvt overkill då kanske, men lyftas ska det ju... Och kvalitet gillar jag ju.
                        // Mats, a.k.a. Knax



                        "All's well that ends." - Unknown

                        Kommentar

                        • Knax
                          • November 2012
                          • 1148

                          Sv: Projekt 500+ liter

                          Jag har nu studerat specen på AquaClear 110, den cirkulationspump som sitter i akvariet idag och den är ju en best! Klarar upp till 3700 l/h. Jag kan inte förstå varför den förra ägaren (och nu jag) har haft en extra pump och filter i detta akvariet...

                          Glasmästaren är igång med att kapa till en lämplig glasbit åt mig, att sätta ovanpå skiljeväggen och så blir det till att leta rätt på en liten tub akvariesilikon. Visst väsnas pumpen en del, men den får nog hänga med ett tag till.


                          Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                          // Mats, a.k.a. Knax



                          "All's well that ends." - Unknown

                          Kommentar

                          • Knax
                            • November 2012
                            • 1148

                            Eftersom det är så himla fint (hos PiaJo m.fl.) med löv i akvariet, gick jag ut och plockade lite asplöv, eklöv och lönnlöv igår. De var torra och fina och har nu legat i blöt över natten för att bli vattenbemängda nog att sjunka. Men... Hur placerar man dem? Och hur ser man till att de håller sig på plats? Det är ju en himla rotation på vattnet i det här karet. Hmmm...

                            Edit: Ja, alltså det är ju inte bara estetiskt, utan tanken är också att sura ner vattnet en liten aning med dessa löv. Börjar med en liten mängd först, för att se vad som händer.
                            Senast redigerad av Knax; 14 January 2013, 11:16. Anledning: Man ska skriva färdigt...
                            // Mats, a.k.a. Knax



                            "All's well that ends." - Unknown

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              bara släng i dem så finner de sin plats själva, det blir mest naturligt på så sätt då
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Knax
                                • November 2012
                                • 1148

                                Sv: Projekt 500+ liter

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                bara släng i dem så finner de sin plats själva, det blir mest naturligt på så sätt då
                                Så länge de inte bara klistrar sig fast på filtren, så...
                                // Mats, a.k.a. Knax



                                "All's well that ends." - Unknown

                                Kommentar

                                Arbetssätt...