Projekt 500+ liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Du får testa och se men jag tror att de kommer att finna sin plats vid rötterma
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      Sv: Projekt 500+ liter

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Du får testa och se men jag tror att de kommer att finna sin plats vid rötterma
      Alla lade sig vid framrutan. Fast det var ju där jag släppte i dem, så det är ju inte så konstigt. Slänger upp några bilder lite senare.
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        He he.. löv och stark cirkulation går inte hand i hand utan det blir lite av ett moment 22..
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          Sv: Projekt 500+ liter

          Ursprungligen postat av åheim
          He he.. löv och stark cirkulation går inte hand i hand utan det blir lite av ett moment 22..
          Hehe. Så farlig cirkulation har jag inte, men visst rör det på sig.
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            Ursprungligen postat av Knax
            OK, vid besöket på Falskogs idag fick jag hjälp med att kontakta killen som byggt karet åt Åleds. Han säger att det som ska sitta där är en smal "remsa" av en glasskiva, 10-15 mm tjock och cirka 20 mm hög. Denna ska silikonas mot överkanten på skiljeväggen med ett avstånd om 3 mm. I detta mellanrum ska sedan vattnet rinna ut i karet, vars vattennivå alltså ska ligga strax under skiljeväggens överkant. Konstruktionen är med andra ord densamma som vid bräddavlopp, men med bottenfilter kör man vatten in i karet, istället för ut ur det. Utloppet från cirkulationspumpen ska också riktas neråt mot botten av filterkammaren, med hjälp av en rörvinkel och en liten bit rör. Som det är just nu, är utloppet riktat rakt framåt, in mot den smala delen av filterkammaren, vilket pressar ut vattnet längs med undersidan på täckglaset. Så ska det alltså inte vara. Få se om jag kan skapa en skiss av detta, eller ta lite bilder.

            Nu undrar jag om cirkulationspumpen är rätt dimensionerad, men mina matematik- och fysikkunskaper räcker inte till för att räkna ut maximala vattenflödet genom öppningen som kommer att bli 3 mm hög och cirka (beroende på hur mycket silikon jag kletar dit) 540 mm bred. Djupet på öppningen, om den har betydelse, blir ju detsamma som tjockleken på det glas jag sätter dit (troligen 10 mm).
            Dessutom undrar jag vad som händer med flödet om jag sätter en 90-graders rörkrök på pumpens utlopp och sedan kanske 50-100 mm rör ner mot botten.
            Eftersom Arnold (ja, det är Arnold i Åled som har byggt karet) sade åt mig att sätta en glasskiva, fast det ju blir mer som en glasstav, i mellanrummet mellan skiljeväggen och akvariets överkant är det vad jag nu har gjort. Eller i alla fall har jag beställt en. Problemet är att glasfirman inte fattade att 20 mm höjd verkligen betyder 20 mm och inte sisådär 20-eller-något. Glasstaven jag har fått är nämligen 22 mm och då försvann hela min marginal. Eftersom skiljeväggen inte är helt 100 % korrekt kapad eller monterad utan det skiljer nästan en millimeter i höjd mellan fram- och bakkant passar inte en glasbit som är 2 mm för hög. Hade den varit 1 mm för hög hade det nog gått, men nu blir det till att åka en ny tur till sta'n och få dem att slipa av 2 mm på glasbiten. Suck. Och ingen montering idag heller.

            Å andra sidan har jag inte fått min beställda adapter till cirkulationspumpens utlopp (beställd på guldfisken.se), som behövs för att kunna koppla på en rörkrök och vinkla utflödet neråt. Den kommer till Kalmar tidigast på fredag och ska sedan packas och skickas, så jag har den väl inte förrän i början av nästa vecka. När det krånglar, gör det det rejält. Och med småsk*t. Lätt irriterad nu.
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              Sv: Projekt 500+ liter

              Äntligen alla små grejer på plats. Med en snabbkoppling från Hagen, en 90-graders böj från Eheim och däremellan en liten bit slang är nu utflödet riktat nedåt och vattnet pyser ut i akvariet hur fint som helst. Ska se om det går att ta en vettig bild på det.

              En nackdel, bland alla fördelar: Nu hör man hur mycket pumpen brummar...
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                Sv: Projekt 500+ liter

                Igår dog vår gibbiceps. Knall och fall. Håvade upp den och kollade nitriten, akvariet har ju varit igång i 3 veckor nu, så spiken ska komma nu, om den kommer. Men inget. Jag fattar ingenting. Kokade håven för säkerhets skull och ska hålla ett öga på värdena närmaste tiden.

                Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • Anki L
                  • August 2011
                  • 606

                  Ursprungligen postat av Knax
                  Igår dog vår gibbiceps. Knall och fall. Håvade upp den och kollade nitriten, akvariet har ju varit igång i 3 veckor nu, så spiken ska komma nu, om den kommer. Men inget. Jag fattar ingenting. Kokade håven för säkerhets skull och ska hålla ett öga på värdena närmaste tiden.

                  Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                  Nej, så trist
                  350 l

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    Sv: Projekt 500+ liter

                    Ursprungligen postat av Anki L
                    Nej, så trist
                    Ja, verkligen. Har försökt skänka bort den ett tag, om det hade lyckats kanske den hade levt idag.

                    Nå, nu är frågan vad jag ska stoppa i här, för att få lite "ordning" och reda. Skalarer är tyvärr nedröstade, praktbotia också. För närvarande är dessa i akvariet:
                    * 2 skalarer
                    * 10 rundbandade barber
                    * 6 sorgmanteltetra
                    * 4 kopparbarber
                    * 4 siamesiska algätare
                    * 1 regnbågshaj
                    * 1 corydoras leucomelas (ska flyttas)
                    * 4 praktbotia
                    * 1 leopardpleco

                    Vad kan man komplettera med? Funderar på att ta bort skalarerna, eftersom jag inte får skaffa fler och de vi har bara slåss.

                    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • Anki L
                      • August 2011
                      • 606

                      "Får" inte skaffa fler. För vem?
                      350 l

                      Kommentar

                      • Knax
                        • November 2012
                        • 1148

                        Sv: Projekt 500+ liter

                        Ursprungligen postat av Anki L
                        "Får" inte skaffa fler. För vem?
                        HSB, som det brukar heta.

                        Fast det är inte bara hon, lite känner jag själv att skalarerna begränsar fiskvalet i allmänhet, eftersom jag har en förkärlek till lite mindre fiskar. Jag skulle t.ex. vilja ha ett större stim rödmunstetra, men det går ju knappast med två hungriga, fullvuxna skalarer.

                        Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                        // Mats, a.k.a. Knax



                        "All's well that ends." - Unknown

                        Kommentar

                        • Anki L
                          • August 2011
                          • 606

                          Aha! Trodde nån av de andra fiskarna hade Scalar synpunkter!
                          Jag har ett stim rödmunstetror och det är en fröjd för ögat
                          350 l

                          Kommentar

                          • Knax
                            • November 2012
                            • 1148

                            Sv: Projekt 500+ liter

                            Skalarerna funkar med de fiskar vi har i nu, men mindre tetror blir svårt. Även halvstora black molly åt de upp. Jag funderade på om tigerbarber kunde funka?

                            Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                            // Mats, a.k.a. Knax



                            "All's well that ends." - Unknown

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Knax
                              Skalarerna funkar med de fiskar vi har i nu, men mindre tetror blir svårt. Även halvstora black molly åt de upp. Jag funderade på om tigerbarber kunde funka?

                              Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                              Här har du i mitt tycke två snygga tetror, som funkar med scalarer, colombiatetra och dolstickstetra.
                              Bifogade filer
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Knax
                                • November 2012
                                • 1148

                                Sv: Projekt 500+ liter

                                Ursprungligen postat av gullefjun
                                Här har du i mitt tycke två snygga tetror, som funkar med scalarer, colombiatetra och dolstickstetra.
                                Ja, inte alls dumma... Falskogs hade colombiatetror, men de var lite svaga i färgerna... Kanske blir bättre när man får hem dem? Dolkstick var nästan finare, men det hade han inga inne.

                                Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                                // Mats, a.k.a. Knax



                                "All's well that ends." - Unknown

                                Kommentar

                                Arbetssätt...