Projekt 500+ liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #76
    Det borde väl vara en kam han har plockat bort. Sitter som jag har förstått det i vanliga fall på överrinningar så att inte för grovt skräp åker in i filtret. Borde rimligen göra samma sak åt andra hållet också som i ditt fall.
    Typ denna http://www.pwss.se/product.php?produ...6&cat=0&page=1
    Senast redigerad av KristianE; 10 January 2013, 22:23.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #77
      Sv: Projekt 500+ liter

      Ursprungligen postat av Ziddhartha
      Har haft samma problem med siameserna. Filtermaterial kanske inte är det bästa i ditt fall. Jag löste det med en bit insektsnät (som man sätter i takfoten) som blivit över från takrenoveringen.
      Bra tips! Jag är lite rädd att det ska hindra utflödet från pumpen, bara...
      Jag studerade de rackarna ikväll och det verkar som om de jagar sina egna spegelbilder och att det lär därför de hamnar där... Även sorgmanteltetrorna håller på och far upp och ner intill spegeln och har tippat över kanten. Funderar på om en bit svart plastfilm högst upp kunde hejda dem?

      - Knax

      Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #78
        Sv: Projekt 500+ liter

        Ursprungligen postat av KristianE
        Det borde väl vara en kam han har plockat bort. Sitter som jag har förstått det i vanliga fall på överrinningar så att inte för grovt skräp åker in i filtret. Borde rimligen göra samma sak åt andra hållet också som i ditt fall.
        Typ denna http://www.pwss.se/product.php?produ...6&cat=0&page=1
        Tack! Det verkar mycket rimligt! Den ska förstås isf sitta hela vägen? 30 cm räcker ju bara halvvägs i mitt kar, så det får bli 2 st. Och antagligen silikon för att fästa dem.

        - Knax

        Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          #79
          Problemet med silikon är ju att du inte kan använda filtret på typ 2 dygn. Jag köpte Tec7 som tydligen ska funka under vatten med fiskarna kvar! (Har bara inte vågat använda de än, tänk om de inte funkar å fiskar för nästan 4000 dör!!!) Ska testalite småskaligt på nnågra stackars guppy först
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #80
            Sv: Projekt 500+ liter

            Ursprungligen postat av KristianE
            Problemet med silikon är ju att du inte kan använda filtret på typ 2 dygn. Jag köpte Tec7 som tydligen ska funka under vatten med fiskarna kvar! (Har bara inte vågat använda de än, tänk om de inte funkar å fiskar för nästan 4000 dör!!!) Ska testalite småskaligt på nnågra stackars guppy först
            Fast jag har ju ett Eheim 2048 i också, så kanske att det kan räcka med det under tiden silikonet härdar... Måste väl räcka med 24 tim ändå?

            Verkar vara ett vågspel med Tec7. Mina fiskar är väl inte värda ens 1000:- så för den skull är det ju lugnt.

            - Knax

            Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13133

              #81
              Jag antar att du har täckglas och om du lägger på glaset på akvariet och markerar på glaset var överringenkanten går under glaset och sen lägger lite siliconklickar längs markeringen och trycker dit grov filtermatta, så borde det täta bra när du lägger på täckglasetglaset!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #82
                Sv: Projekt 500+ liter

                Ursprungligen postat av åheim
                Jag antar att du har täckglas och om du lägger på glaset på akvariet och markerar på glaset var överringenkanten går under glaset och sen lägger lite siliconklickar längs markeringen och trycker dit grov filtermatta, så borde det täta bra när du lägger på täckglasetglaset!
                Jo, men hur går det då med utflödet? Filtermatta borde ju bromsa upp vattnet rätt rejält?

                Edit: Eller hur grov filtermatta finns det?

                - Knax

                Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                Senast redigerad av Knax; 11 January 2013, 06:39.
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13133

                  #83
                  Ursprungligen postat av Knax
                  Jo, men hur går det då med utflödet? Filtermatta borde ju bromsa upp vattnet rätt rejält?

                  Edit: Eller hur grov filtermatta finns det?

                  - Knax

                  Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                  Jag har gjort en del flödestester med matta ppi 10 och den bromsar väldigt lite, en överrinningskam bromsade mer. Du behöver kanske inte placera mattan tryckt mot heller, du kan väl lämna en liten glipa eller sätta den en cm framför överrinningen så den ändå hindrar att de hoppar över.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    #84
                    Sv: Projekt 500+ liter

                    Ursprungligen postat av åheim
                    Jag har gjort en del flödestester med matta ppi 10 och den bromsar väldigt lite, en överrinningskam bromsade mer. Du behöver kanske inte placera mattan tryckt mot heller, du kan väl lämna en liten glipa eller sätta den en cm framför överrinningen så den ändå hindrar att de hoppar över.
                    Det var intressant... Öppnar för en lösning idag också, eftersom inga butiker här har kammar i lager, medan filtermatta borde vara lätt att hitta. Så var det detta med härdning av silikon... Det härdar väl knappast särskilt fort om täckglasen får ligga på akvariet.

                    - Knax

                    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13133

                      #85
                      Silicon härdar utmärkt i fuktig miljö.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Knax
                        • November 2012
                        • 1148

                        #86
                        Sv: Projekt 500+ liter

                        Det blir en tur till Falskog imorgon.

                        Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                        // Mats, a.k.a. Knax



                        "All's well that ends." - Unknown

                        Kommentar

                        • Knax
                          • November 2012
                          • 1148

                          #87
                          Sv: Projekt 500+ liter

                          Har nu testat med lite filtermatta från köksfläkten (alltså ny, inte använd i sagda fläkt ) och det funkar hyggligt. Dämpar dock flödet från min AquaClear 110 lite väl mycket, så jag hoppas hitta ännu lite grövre vadd. Inga fiskar kommer förbi i alla fall, så nu kan man sova lite lugnare och slippa jaga praktbotia därinne i filterkammaren imorgon. Har bara klämt fast lite vadd mellan mellanväggen och täckglasen, men det blir silikon imorgon.

                          - Knax

                          Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                          // Mats, a.k.a. Knax



                          "All's well that ends." - Unknown

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #88
                            Hej Mats! Vilket fint akvarium du skaffat! Ibland missar man bara en tråd som jag gjort med din. Läst igenom den från start för att följa med i ditt äventyr. Ska bli spännande att se hur det blir när allt växer upp och tar fart.
                            Tidigare i tråden skrev du om PMDD och EC. Hur gjorde du med det? Missade kanske ditt beslut, men är nyfiken på hur du valde. Skulle kanske själv nöjt mig med att inleda med PMDD. Men vänta med EC. Kör själv enbart med PMDD och det växer så det knakar ändå. Så varför ladda på med EC innan du vet om det behövs? Många trivs ju med EC, men det är ju också en ganska giftig produkt som du ännu inte vet om du behöver?

                            När jag läser igenom folks trådar om sina akvarier så verkar det ibland som om varje enskilt akvarium blir som en egen individ. Typ ett akvarium där det växer som sjutton eller det blir Cyano i det eller något annat. Så även om folk tycker de gör lika i sina olika akvarier så blir det ofta lite olika processer ändå. Att det kan vara bra om man lär sig hur det nya akvariet verkar fungera? Nu kanske man kan vara född med en ferrarrihjärna och att naturen glömt utrusta en med ett bromssystem, men många i forumet har, som jag själv inledningsvis, ordentligt bråttom. Du bygger ju upp någon form ekosystem och jag tycker kanske att du skulle ta dig tid och lära känna burken mera och gå lite långsammare fram Att se hur det utvecklas eftersom? Så du får en bra magkänsla för vad som ska bli nästa steg i din burk.

                            Nu satsade du ju på Svärdsplantor och om dina växer som mina så är min största idag 50 cm i omkrets. De var futtiga vid plantering, men eftersom du valt att plantera för att få mer växtmassa eftersom kanske du inte ska plantera de storväxta Svärdsplantorna i grupp även om det ser snyggt ut nu. Om det nu inte är någon lågväxande form förstås. Kan ju vara bra om man lär känna sina plantor och deras krav precis som fiskarnas krav. Växter är skitkul!

                            Sedan är jag mäkta imponerad av Anders idé om en överflödskam/matta på täckglaset. Så enkelt och så smart. Bockar och bugar för smarta enkla tips.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              #89
                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Hej Mats! Vilket fint akvarium du skaffat! Ibland missar man bara en tråd som jag gjort med din. Läst igenom den från start för att följa med i ditt äventyr. Ska bli spännande att se hur det blir när allt växer upp och tar fart.
                              Tack! Jag tycker likadant. Är särskilt glad över att det är ett akvarium med den geometrin det har. Lååångt och inte så högt passar mig bra. Funderar nu på att byta bort mina två skalarer mot något annat. De kan för all del gå här, men de bromsar övrigt fiskval. Dessutom är den ena rätt hård och ägnar sig mycket (läs: nästan enbart) åt att jaga den andra. Den har redan haft ihjäl en lite mindre skalar och det vore tråkigt om denna andra skulle behöva dö. Jag har inga andra akvarier att flytta någon av dem till, så det blir nog en tripp till djuraffären med dem.

                              Jag tycker att det passar bättre med små fiskar i ett större akvarium, man får känslan för storleken på ett bättre sätt då.

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Tidigare i tråden skrev du om PMDD och EC. Hur gjorde du med det? Missade kanske ditt beslut, men är nyfiken på hur du valde. Skulle kanske själv nöjt mig med att inleda med PMDD. Men vänta med EC. Kör själv enbart med PMDD och det växer så det knakar ändå. Så varför ladda på med EC innan du vet om det behövs? Många trivs ju med EC, men det är ju också en ganska giftig produkt som du ännu inte vet om du behöver?
                              Jag har inte kört igång ännu. Ska börja göra vattenbyten så smått och då tillsätta PMDD i normaldos. Vet ej hur det blir med EC än.

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              När jag läser igenom folks trådar om sina akvarier så verkar det ibland som om varje enskilt akvarium blir som en egen individ. Typ ett akvarium där det växer som sjutton eller det blir Cyano i det eller något annat. Så även om folk tycker de gör lika i sina olika akvarier så blir det ofta lite olika processer ändå. Att det kan vara bra om man lär sig hur det nya akvariet verkar fungera? Nu kanske man kan vara född med en ferrarrihjärna och att naturen glömt utrusta en med ett bromssystem, men många i forumet har, som jag själv inledningsvis, ordentligt bråttom. Du bygger ju upp någon form ekosystem och jag tycker kanske att du skulle ta dig tid och lära känna burken mera och gå lite långsammare fram Att se hur det utvecklas eftersom? Så du får en bra magkänsla för vad som ska bli nästa steg i din burk.
                              Så elegant uttryckt. Jo, visst har jag bråttom, men jag har behövt det här akvariet länge. Har nu flyttat lite mer fisk, så att balansen börjar förbättras i de mindre karen, men det känns redan som om det börjar bli trångt. Nu är det dock läge att bara låta saker hända av sig själva. Jag tänker mata försiktigt, göda växterna och ta lite tester, samt byta kanske 10% vatten i veckan i början, så att allt får sätta sig. Uppstarten blev rushigare än jag hade tänkt, men nu hoppas jag kunna ta det lite coolt.

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Nu satsade du ju på Svärdsplantor och om dina växer som mina så är min största idag 50 cm i omkrets. De var futtiga vid plantering, men eftersom du valt att plantera för att få mer växtmassa eftersom kanske du inte ska plantera de storväxta Svärdsplantorna i grupp även om det ser snyggt ut nu. Om det nu inte är någon lågväxande form förstås. Kan ju vara bra om man lär känna sina plantor och deras krav precis som fiskarnas krav. Växter är skitkul!
                              När jag köpte plantorna såldes de som en planta. Jag tog isär de olika plantorna och satte dem i tre olika grupper, men det går ju bra att glesa ut lite till. Växter är mest bara färg i akvariet för mig, men jag får ta mig tid att läsa på. Kan plantera isär dem en hel del till, det finns ju plats!

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Sedan är jag mäkta imponerad av Anders idé om en överflödskam/matta på täckglaset. Så enkelt och så smart. Bockar och bugar för smarta enkla tips.
                              Absolut! Skitsmart tips! Jag tror nog ändå att jag ska sätta min "vattenbroms" ovanpå skiljeväggen, men det där var listigt. Jag får se hur jag gör i eftermiddag.

                              Tack för dina synpunkter, Bluewing! Jag tar till mig allt eftersom. Nybörjare alltjämt, men nyfiken!!
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              • Knax
                                • November 2012
                                • 1148

                                #90
                                OK, vid besöket på Falskogs idag fick jag hjälp med att kontakta killen som byggt karet åt Åleds. Han säger att det som ska sitta där är en smal "remsa" av en glasskiva, 10-15 mm tjock och cirka 20 mm hög. Denna ska silikonas mot överkanten på skiljeväggen med ett avstånd om 3 mm. I detta mellanrum ska sedan vattnet rinna ut i karet, vars vattennivå alltså ska ligga strax under skiljeväggens överkant. Konstruktionen är med andra ord densamma som vid bräddavlopp, men med bottenfilter kör man vatten in i karet, istället för ut ur det. Utloppet från cirkulationspumpen ska också riktas neråt mot botten av filterkammaren, med hjälp av en rörvinkel och en liten bit rör. Som det är just nu, är utloppet riktat rakt framåt, in mot den smala delen av filterkammaren, vilket pressar ut vattnet längs med undersidan på täckglaset. Så ska det alltså inte vara. Få se om jag kan skapa en skiss av detta, eller ta lite bilder.

                                Nu undrar jag om cirkulationspumpen är rätt dimensionerad, men mina matematik- och fysikkunskaper räcker inte till för att räkna ut maximala vattenflödet genom öppningen som kommer att bli 3 mm hög och cirka (beroende på hur mycket silikon jag kletar dit) 540 mm bred. Djupet på öppningen, om den har betydelse, blir ju detsamma som tjockleken på det glas jag sätter dit (troligen 10 mm).
                                Dessutom undrar jag vad som händer med flödet om jag sätter en 90-graders rörkrök på pumpens utlopp och sedan kanske 50-100 mm rör ner mot botten.
                                // Mats, a.k.a. Knax



                                "All's well that ends." - Unknown

                                Kommentar

                                Arbetssätt...