Freddie funderar på Asien-Svartvatten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #46
    Förra gången jag använde torv var det till det dåvarande killiakvariet som bottenmatrial. Då kokade jag torven ca 20min så den sjönk (kommer inte sjunka utan att kokas) och så den blev lite urlakad. Precis som du säger kommer pH "åka hiss" först ner i källaren och sen sakta uppåt i takt med VB. Kokar man den och häller av vattnet får man "ren" torv som inte påverkar pH jättemycket och vattnet blir som ett extrakt som man kan använda för att färga vattnet och sänka pH.
    Tanken denna gången är att göra ett extrakt av hälften (köpte en paket fluval) och ha resten direkt i karet + ett mandellöv så pH sjunker dit jag vill och färgar vattnet. Sen vid VB tillsätter jag lite extrakt för att inte pH ska öka. Var tredje vecka ungefär byter jag mandellöv så pH hålls på en jämn nivå. (det tar ca 3 veckor för tanninerna att ta slut i lövet)
    Sen får man ju experimentera med hur mycket som behövs, därför blir det nog inte fisk den första veckan i karet, allt måste stabiliseras. Den första fisken kommer vara ett gäng Boraras, ca 10st, för att se så dom klarar förhållandena

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #47
      Ok, då vet jag hur man bär sig åt
      Skulle vilja ha lite torv på botten i ena apistokaret, lite för att dra ner ph´t men även för fiskarnas skull, kan tänka mig att de gillar att "plocka" i detta efter lite mat och smådjur.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #48
        Jag hade delvis torvbotten till mina ap. borellii. Dom älskade att gå och "plocka" bland torven och bladen. Speciellt om man sprutade ner lite artemia på botten fick man bra respons

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #49
          Ursprungligen postat av freddi36
          Jag hade delvis torvbotten till mina ap. borellii. Dom älskade att gå och "plocka" bland torven och bladen. Speciellt om man sprutade ner lite artemia på botten fick man bra respons
          Precis så tänkte jag med
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #50
            Ursprungligen postat av freddi36
            Den första fisken kommer vara ett gäng Boraras, ca 10st, för att se så dom klarar förhållandena
            Hej!
            Vilken procedur använder du när du koppar in fiskarna här, de lär ha gått i betydligt hårdare vatten i affären? För min del hade jag nog försökt göra det i flera steg men du har kanske andra erfarenheter?
            Mvh
            Tobbe

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #51
              Tänkte använda en stor behållare, typ hink, och sen använda droppmetoden och låta det hela ta flera timmar.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #52
                Hur länge håller sig avkoksvattnet? Har du det i kyl eller i rumstemp?
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #53
                  Jag hällde mitt på flaskor som jag sen frös in. Töar en då och då och har det i kylen så det inte bildas smådjur (glömt vad dom kallas)

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #54
                    Ok, kanske skall testa detta, jag har nu mina Ap. Biteaniata och de vill ha lågt ph.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #55
                      Testa

                      Idag var jag och köpte en bättre rot (red-moore), mossa och ett nytt lysrör. Mina mandelblad kom även idag, mycket lägligt till helgen
                      Drog upp alla växter som gick ur karet och satte dom i 240L, samt fångade guppyna och koppar nu in dom i "guppykaret". Bilder kommer

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #56
                        Såhär ser karet ut nu. Växterna är nu i 240L karet.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0875.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,7 KB
ID: 2144229

                        Min japanblå guppyhane och en ung hona odlad från hanen på bilden. Mamman är en orange hona tror jag med tankte på färgen som utvecklas på stjärten.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0878.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,1 KB
ID: 2144230

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          #57
                          Idag drog jag igång på allvar!
                          Karet är nu tömt, eller ja just nu fylls det men det är så jag kan suga ut skiten på botten. Sanden är ute, likaså inredningen och växterna
                          Nästa steg är att göra rent karet från gammal skit. Sen ska sanden tvättas lite och i igen. (har ju en massa sandsnäckor i sanden så dom måste ha det lite fuktigt)
                          Hade tänkt börja scape lite idag med så jag vet ungefär hur jag vill ha det till imorgon

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #58
                            Klar för idag. Scapen blev riktigt bra så den behåller jag Bilder kommer när jag gjort rent lyset och satt tillbaka det.
                            I viss mån liknar det nog ett apistokar med mycket hålor, men chokladguramis är ju skygga så tänkte dom kunde få gott om ställen att gömma sig, likaså Pangio arterna gillar gömställen

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              #59
                              Såhär blev scapen
                              Blev bra tycker jag, vad tycks?
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0903.jpg
Visningar: 1
Storlek: 156,2 KB
ID: 2144255

                              240L karet. Fullt med växter nu =D
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0901.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,3 KB
ID: 2144256

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #60
                                Ser helskönt och snyggt ut!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...