Skrapa av det och sälj på Tradera, där kan man bli av med mycket bråte...
Freddie funderar på Asien-Svartvatten...
Kollaps
X
-
Men, kan mossan bli kvävd om det börjar täcka den? HAr ju lite mossa på roten och såg att det vita börja komma in mellan mossan också.Kommentar
-
Kommentar
-
Freddie funderar på Asien-Svartvatten...
Ja det blev verkligen riktigt fint. Tror också att det kommer att utvecklas bra när Javaormbunken börjar ta fart.Kommentar
-
Tack Bluewing! Det tror jag också
Mätte pH nu imorse och det låg på 6,5. Så, jag la i ett mandelblad till + att jag tog upp en flaska extrakt. Jag tänker, om det jag har i karet nu skulle kunnat sänka pH mer, så hade det gjort så på en vecka.Kommentar
-
När du nu får så lågt Ph. Hur lång tid kommer du att låta inkoppningen ta sedan?Kommentar
-
Kommentar
-
Tog en lite närmare titt på mossan och ser nya ljusa skott, det måste väl betyda att den inte störs av det vita klegget på roten?Kommentar
-
Tror du kan släppa klegget helt. Förutom att det är fult nu så försvinner det efter ett tag.Kommentar
-
Okej, det var ju bra Tänkte ifall det kunde störa utbytet av gaser under fotosyntesenKommentar
-
Har hällt i ca 1L extrakt nu och färgen har mörknat på vattnet. Hade tänkt dumpa hela flskan i karet och sen kolla pH, ca 0,5L kvar som töas nu
pH i extraktet var mellan 5-5,5. Lite svårt att se pga av färgningen och partiklarna i det.Kommentar
-
Kommentar
-
Och där vet vi att cryptocorynerna är nya i karet! En hel del blad har redan smält bort på den okända, dock inga på wendtiin. Ser detta som både bra och dåligt, bra: växten får skjuta nya blad så som den vill i karet, det ser mer naturligt ut då, dåligt: ja, växtens blad dörKommentar
-
Testade pH nu igen och det var på ca 6,3. Ska jag va helt ärlig hade jag inte 100% osmosvatten i uppstarten. Jag har bara möjlighet att ha 25L på dunk i taget så det fick bli 50/50 osmos/kranvatten. Troligen därför pH inte är lägre, kranvattnet buffrar.Kommentar
Kommentar