Den vita hinnan på rötterna försvinner som sagt av sig själv men i ett akvarie med molly som jag hade så rensade dem faktiskt roten! Hur nyttigt det är ska jag låta vara osagt men ingen dog iallafall
Okej, men inga molly i detta karet, men då får det gå bort av sig själv
Ursprungligen postat av ansjo
Skrapa av det och sälj på Tradera, där kan man bli av med mycket bråte...
Haha, skulle inte bli förvånad om nån köpte det!
Men, kan mossan bli kvävd om det börjar täcka den? HAr ju lite mossa på roten och såg att det vita börja komma in mellan mossan också.
Mätte pH nu imorse och det låg på 6,5. Så, jag la i ett mandelblad till + att jag tog upp en flaska extrakt. Jag tänker, om det jag har i karet nu skulle kunnat sänka pH mer, så hade det gjort så på en vecka.
Har hällt i ca 1L extrakt nu och färgen har mörknat på vattnet. Hade tänkt dumpa hela flskan i karet och sen kolla pH, ca 0,5L kvar som töas nu
pH i extraktet var mellan 5-5,5. Lite svårt att se pga av färgningen och partiklarna i det.
Och där vet vi att cryptocorynerna är nya i karet! En hel del blad har redan smält bort på den okända, dock inga på wendtiin. Ser detta som både bra och dåligt, bra: växten får skjuta nya blad så som den vill i karet, det ser mer naturligt ut då, dåligt: ja, växtens blad dör
Testade pH nu igen och det var på ca 6,3. Ska jag va helt ärlig hade jag inte 100% osmosvatten i uppstarten. Jag har bara möjlighet att ha 25L på dunk i taget så det fick bli 50/50 osmos/kranvatten. Troligen därför pH inte är lägre, kranvattnet buffrar.
Kommentar