Den vita hinnan på rötterna försvinner som sagt av sig själv men i ett akvarie med molly som jag hade så rensade dem faktiskt roten! Hur nyttigt det är ska jag låta vara osagt men ingen dog iallafall
Okej, men inga molly i detta karet, men då får det gå bort av sig själv
Mätte pH nu imorse och det låg på 6,5. Så, jag la i ett mandelblad till + att jag tog upp en flaska extrakt. Jag tänker, om det jag har i karet nu skulle kunnat sänka pH mer, så hade det gjort så på en vecka.
Har hällt i ca 1L extrakt nu och färgen har mörknat på vattnet. Hade tänkt dumpa hela flskan i karet och sen kolla pH, ca 0,5L kvar som töas nu
pH i extraktet var mellan 5-5,5. Lite svårt att se pga av färgningen och partiklarna i det.
Och där vet vi att cryptocorynerna är nya i karet! En hel del blad har redan smält bort på den okända, dock inga på wendtiin. Ser detta som både bra och dåligt, bra: växten får skjuta nya blad så som den vill i karet, det ser mer naturligt ut då, dåligt: ja, växtens blad dör
Testade pH nu igen och det var på ca 6,3. Ska jag va helt ärlig hade jag inte 100% osmosvatten i uppstarten. Jag har bara möjlighet att ha 25L på dunk i taget så det fick bli 50/50 osmos/kranvatten. Troligen därför pH inte är lägre, kranvattnet buffrar.
Comment