Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    den mossan var inte att leka med =D jag tror jag har julgransmossa i min 56a... för den börjar växsa så som dom gör vilt hoppas jag... påminner om julgranar.. =D det akvariet börjar bli övervuxet men det får stå lite till i sann låt stå mats känsla =D

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Skönt att det finns mossfantaster här på forumet. Inget går upp mot en rejäl mossboll som min mormor brukade säga.
      Mossan gör sig riktigt bra i den fina inredningen Är det Javamossa eller någon annan sort?
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av KJE

        Mossan gör sig riktigt bra i den fina inredningen Är det Javamossa eller någon annan sort?
        Tack! Det är Taiwan Moss.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Har nu bytt till SERA Led X-Change i mitt Lido 200. Mycket nöjd. Bytte allt på 10 min. :-)


          Skimret som är som om solen sken ner genom ytan är så otroligt vackert.
          Sent from my iPhone using Tapatalk
          Jag har beställt ett Lido 200 och funderar på att byta ut orginalbelysningen till någon form av LED-lösning, antingen Juwels egna helialux, Econlux sunstrip eller Sera Led X-change och när jag sökte i forumet på Seras så kom din tråd upp Så jag tänkte fråga vad du dyker om systemet efter att ha haft det några månader? Jag undrar också om det går att i likhet med Juwel-systemet få systemet att visa månljus på natten samt dimma upp och ned vid gryning/skymning?
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av KJE

            Jag har beställt ett Lido 200 och funderar på att byta ut orginalbelysningen till någon form av LED-lösning, antingen Juwels egna helialux, Econlux sunstrip eller Sera Led X-change och när jag sökte i forumet på Seras så kom din tråd upp Så jag tänkte fråga vad du dyker om systemet efter att ha haft det några månader? Jag undrar också om det går att i likhet med Juwel-systemet få systemet att visa månljus på natten samt dimma upp och ned vid gryning/skymning?
            Jag är nog ännu nöjdare än vid uppstart då det visar sig att mina växter mår bättre, men alger sämre hur det nu kan vara så.
            Ned och uppdimning är under 10 minuter och fungerar som det ska.
            Månljus funkar inte då timern är väldigt enkel. Då får man köra ett enda rör som månljus och med separat dimmer på just den, men det blir då en särdeles dyr lösning. Juwels lösning har jag ju inte testat men blir nyfiken på.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Grejen med SERA´s lösning är väl just dimmer möjligheten. Vill du ha en mörkare belysning så kommer den ihåg det senaste maxläget. Det lilla jag kan hitta om Juwels lösning är väl att den inte är dimmerbar?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Nu hittade jag det också. Ja då har den allt som SERA har.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Jag är nog ännu nöjdare än vid uppstart då det visar sig att mina växter mår bättre, men alger sämre hur det nu kan vara så.
                  Ned och uppdimning är under 10 minuter och fungerar som det ska.
                  Månljus funkar inte då timern är väldigt enkel. Då får man köra ett enda rör som månljus och med separat dimmer på just den, men det blir då en särdeles dyr lösning. Juwels lösning har jag ju inte testat men blir nyfiken på.

                  Grejen med SERA´s lösning är väl just dimmer möjligheten. Vill du ha en mörkare belysning så kommer den ihåg det senaste maxläget. Det lilla jag kan hitta om Juwels lösning är väl att den inte är dimmerbar?

                  Nu hittade jag det också. Ja då har den allt som SERA har.
                  Tack för svaret, då provar jag nog min lycka med Juwels, det är just kombinationen av månljus och dimmning både vid tändning och släckning som jag är ute efter, allt med en enhet så att säga
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    Nu är det beställt, det ska bli spännande att se hur det fungerar, med lite tur så kan jag sälja den vanliga T5-rampen som följer med också, i oanvänt skick borde den ju vara säljbar
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Var beställde du det och vilka delar köpte du och till vilken längd och vad blev det för pengar?
                      Ska byta samtliga mina ramper på sikt så det är högintressant.
                      Vänligen Nicke Nyfiken
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Var beställde du det och vilka delar köpte du och till vilken längd och vad blev det för pengar?
                        Ska byta samtliga mina ramper på sikt så det är högintressant.
                        Vänligen Nicke Nyfiken
                        Jag missade visst din fråga Men jag beställde i alla fall från en Österrikisk firma http://www.aquaristik-zentrum.at/shop/ det blev cirka femhundra kronor billigare än att beställa det från billigaste stället i Sverige (Petworld), snabb leverans var det också. Totalsumman blev strax under två tusen kronor inklusive frakt för en ramp och en kontrollenhet till Lido 200. Och rampen ser riktigt bra ut, tyvärr så har jag inte fått akvariet ännu så jag har inte kunnat testa den på riktigt, men det ser ut att vara ett riktigt bra bygge i alla fall
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522


                          Nu är Taiwanmossan hysteriskt stor och ska till min stora sorg förminskas.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            Ursprungligen postat av Bluewing

                            Nu är Taiwanmossan hysteriskt stor och ska till min stora sorg förminskas.
                            Det var inte lite mossa!
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              helt galet fint när det blir så stort =D

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Mossa mossa alla människobarn (repliker från ett barnprogram från när min dotter var liten) . Men hur mår alla dina fiskar Johnny - din Discus och dom andra fiskarna som du har i dina kar? Skulle vara väldigt kul med en uppdatering om du har lust förstås .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...