Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bluewing
    De var vad jag trodde men kikade i morse. Då såg det tomt ut
    - dom kommer igen, var så säker. Fast du kan inte lite på dina kardinaler.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      =D Nu har jag vaknat igen! Varit på semester i 5 dagar och oroat mig för fiskarna. Kom hem kl 1 inatt och sprang bara rakt in utan packning eller något för att se om fiskarna levde. Allt var bra dock.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Einarsson
        =D Nu har jag vaknat igen! Varit på semester i 5 dagar och oroat mig för fiskarna. Kom hem kl 1 inatt och sprang bara rakt in utan packning eller något för att se om fiskarna levde. Allt var bra dock.
        Skönt att höra Det har varit lite Einarssonbrist i forumet några dagar.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Kul att dina börjat leka också! De kommer förmodligen lägga en kaka i veckan ungefär. Och det brukar gå lite bättre för varje gång. :-)

          Du har även inspirerat mig nu att fixa ett ritkigt växtkar igen till mina firrar. Delvis iaf, finns många anledningar, som jag skrev i min tråd istället. :-)
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Japp, nu är jag helt säker. Inte ett romkorn kvar och helt sprattelfritt. Men så kan det gå. Det andra paret kan jag inte se mer än att de vaktar ett område och nu i kväll så börjar ett tredje par uppvakta varandra. Alla utom en stackars hona har ett revir de vaktar.
            Men med risk för att bli alldeles helt galet odräglig måste jag säga att de är så himla mysiga Diskusarna. Nu börjar det bli så att om jag går in i rummet så kommer samtliga fram och kollar husse. Flera äter om jag ger frystorkad Artemia som lagts att dra i Aqua-Kraut. De börjar plocka från ytan och en tror jag tyvärr har upptäckt mina Körsbärsräkor Sedan är min helgulliga fru så himla engagerad i dem. Hon är uppe flera gånger dagligen och donar kring akvariet och kollar läget oftare än mig faktiskt. Så snart tål de nästan vad som helst kring karet.
            Det häftigaste är hur olika de är som individer. De är liksom egna personligheter. är så nöjd med alla gömställen som skapats i karet. De gör att de kan ha revir alldeles intill varandra. De känns lite ibland som ett gäng snäcklekare, men då i XXXXXXL size.
            Med andra ord så har vi det riktigt gött här hemma med våra Diskusar
            Senast redigerad av Bluewing; 21 August 2013, 04:52.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Einarsson
              Kul att dina börjat leka också! De kommer förmodligen lägga en kaka i veckan ungefär. Och det brukar gå lite bättre för varje gång. :-)

              Du har även inspirerat mig nu att fixa ett ritkigt växtkar igen till mina firrar. Delvis iaf, finns många anledningar, som jag skrev i min tråd istället. :-)
              Det där värmer så gött när någon säger att man gett dem inspiration Ska ögona böj kolla din tråd och slita mina ögon från Diskusarna.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Det är extremt roligt att man kan urskilja lite personligheter hos fiskarna. Det är nog det bästa med dem tycker jag.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Nu har ett tredje par lekt i mörkret bakom några rötter. De håller på att vakta rommen som knappt syns i mörkret. Honorna är nästa sammetssvarta när de i full stridsmundering spänner sig när grannen som har ett revir 10 cm åt sidan kommer för nära. Lite överaskad att de blev så himla svarta när de är riktigt förbannade. Inte hanarna men honorna. Någon som vet varför?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    De färgar helt enkelt ut vid "upphetsning" - och i ett senare skede blir det lättare för ynglen att "hitta hem" då de dras till mörka färger - mycket enkelt uttryckt.

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Lite trivia angående vad Mats sa är att just det här kan bli ett problem när man försöker odla albino-varianter, då deras ljusa färg kan göra att ynglena inte hittar föräldrarna.

                      Men de mörknar rejält. Tjocka slemhinnor och rejäla stressbars etc. Kul att se. :-)
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Åhåååå! (antecknar omedelbart i skallen för framtida bruk) Tackar! Det blir liksom intressantare när man vet mer.
                        Fasiken vad de är kontaktsugna nu. Aldrig någonsin haft ciklider som har sån järnkoll på allt som försiggår utanför karet. Min egen matgris, en hona, börjar leta efter mat så fort jag visar mig i rummet.Det svåra med matningen nu med lek och annat är att maten glider ju mellan territorierna så det blir en massa fight så fort jag matar. Alla utom en har ju mutat in revir.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Ett annat intressant beteende är ju att de turas om att vakta äggen. Mina äter i skift när de har ägg. Först sticker den ena en liten stund och äter sen åker den tillbaka och då får den andra äta. Rätt kul teamwork.

                          På tal om något helt annat. La du någon bottennäring i diskuspölen?
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Diskus: Har noterat det. Häftigt att se.

                            Näringsfrågan: Det gjorde jag inte generellt. Målet var ju lättskött och med lågt näringsbehov. Sedan har jag iofs tryckt ner lerkulor med näring till alla större växter
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Jag skall ge dig ett exempel på det här med mörk färg;
                              Jag hade svart bakgrund på tre sidor i 70-kuben där mina solidturkar gick. Jag blev otroligt förvånad över att ynglen hade så svårt att "fästa" på föräldrarna - de fick simma omkring och hämta ynglen överallt.
                              Sedan kom jag på det - bytte till vita bakgrunder och då gick allt som en dans och ynglen hittade hem direkt.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Förstår att det inbringade problem Mats.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...