Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Verkar ju helmärkligt att den bara kan dö och försvinna helt utan spår så fort? Skumt, och tråkigt. :S
    350L Diskus

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Tråkigt att höra

      malarna käkar ju säkert lite de med... Om det finns till buds.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Men, hade du inte bara 9 diskusar? Köpte du 10 st? Dum fråga kanske, bara jag som fått för mig att 9 känns korrekt.
        350L Diskus

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Einarsson
          Men, hade du inte bara 9 diskusar? Köpte du 10 st? Dum fråga kanske, bara jag som fått för mig att 9 känns korrekt.
          ... Så du menar att han kanske har blivit lite glömsk av att inte vara hemma utan suttit till fjälls och gottat sig
          Senast redigerad av PiaJo; 07 January 2015, 20:43.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Ursprungligen postat av PiaJo
            ... Så du menar att han kanske har blivit lite glömsk av att inte vara hemma utan suttit till fjälls och gottat sig
            Haha jag vill inte dumförklara någon, men jag kan inte minnas att jag någonsin hört siffran 10 i samband med denna diskuspöl. Det är nog större risk att det är jag som rä snurrig.

            Eller är det första stadiet av sorg, dvs förnekelse.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Einarsson, utan att dumförklara någon specifik person så är det 10 st. jag haft i detta kar. Däremot var beslutet ursprungligen att jag skulle köpa 8-9 st. när jag åkte ner till Tony. 450 liter uppdelat på en diskus per 50 liter blev ju 9 st.
              Väl hos Tony så hade han ju en grupp på 10 st. och då kändes det fel att dela gruppen utan jag tog alla 10 st.

              Men det känns konstigt/tomt/sorgligt/snopet är väl ordet att en av dem har dött nu. Sedan hade jag velat varit där då hon blev dålig. Inte totalt oväntat eftersom 2 st. var väl tunna fast de äter. Möjligen behöver jag också avliva den andra tunna då hon ser ganska sliten ut, trots att hon äter.

              Samtidigt som jag är glad och överraskad att den bakteriella balansen i karet "stått emot" belastningen från en död diskus under dessa 2 veckor jag varit borta. Så än så länge inga symptom på de friska diskusarna. 30 malar, 30 Amano och 300 Helena kan tydligen ta hand om en stor fiskkropp på kort tid.

              Den lite blödiga sidan jag har inombords tycker kanske att det är lite skönt att jag sluppit hålla i kniven själv gällande henne.
              Suck, ja inte är det lätt att hantera fiskar som man fått känslomässiga band till när de blir dåliga.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Einarsson, utan att dumförklara någon specifik person så är det 10 st. jag haft i detta kar. Däremot var beslutet ursprungligen att jag skulle köpa 8-9 st. när jag åkte ner till Tony. 450 liter uppdelat på en diskus per 50 liter blev ju 9 st.
                Väl hos Tony så hade han ju en grupp på 10 st. och då kändes det fel att dela gruppen utan jag tog alla 10 st.

                Men det känns konstigt/tomt/sorgligt/snopet är väl ordet att en av dem har dött nu. Sedan hade jag velat varit där då hon blev dålig. Inte totalt oväntat eftersom 2 st. var väl tunna fast de äter. Möjligen behöver jag också avliva den andra tunna då hon ser ganska sliten ut, trots att hon äter.

                Samtidigt som jag är glad och överraskad att den bakteriella balansen i karet "stått emot" belastningen från en död diskus under dessa 2 veckor jag varit borta. Så än så länge inga symptom på de friska diskusarna. 30 malar, 30 Amano och 300 Helena kan tydligen ta hand om en stor fiskkropp på kort tid.

                Den lite blödiga sidan jag har inombords tycker kanske att det är lite skönt att jag sluppit hålla i kniven själv gällande henne.
                Suck, ja inte är det lätt att hantera fiskar som man fått känslomässiga band till när de blir dåliga.
                Beklagar verkligen!
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • woodlund
                  • December 2011
                  • 666

                  Det var inga roliga nyheter Johnny beklagar verkligen skönr att höra att de andra överlevt dock
                  1900Liter Diskusvatten


                  Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Trist Johnny!

                    Kan absolut tänka mig att ancistrusarna ätit sig proppmätta. De är ju kända för att börja äta på död/döende fisk. Men som du säger, huvudet och skelettet borde ju finnas någonstans...

                    Kan det bli förändringar i gruppen nu?
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Einarsson, utan att dumförklara någon specifik person så är det 10 st. jag haft i detta kar. Däremot var beslutet ursprungligen att jag skulle köpa 8-9 st. när jag åkte ner till Tony. 450 liter uppdelat på en diskus per 50 liter blev ju 9 st.
                      Väl hos Tony så hade han ju en grupp på 10 st. och då kändes det fel att dela gruppen utan jag tog alla 10 st.
                      Är nog därifrån jag fått det. Trist iaf, men den hårda sanningen med diskushållning, även om man kämpar som ett djur så kommer fiskar bli sjuka och ibland dö. :/
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Hur går det för dig Johnny?
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • tonpet
                          • February 2008
                          • 469

                          Ååå, satta mig ner nu en stund jätteglad och upprymd av att jag fått tag i ett begagnat Rio 300. Men den glädjen försvann fort när jag läst i kapp två dagar och kom till din tråd Johnny. Det är bara att beklaga det som har hänt. Fick en klump i halsen när jag tänker på den förtvivlan du måste känt när du såg detta. Hoppas nu bara inte de andra visar sig på sin dåliga sida. Håller tummarna för att det går bra för dig och alla dina fina fiskar. Lycka till...
                          Nu fortsätter jag och putsar på mitt nya projekt ....
                          // Tony
                          Juwel Rio 300, Diskus
                          "Sluta vara den du var och bli den du är"

                          Kommentar

                          • Erikderek
                            • March 2013
                            • 718

                            Det var tråkigt att höra om din diskus.

                            EK
                            Vardagsrum akvariet - Malawi
                            Projekt; Ny generation - SA

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Eftersom jag nyss hittade den renputsade skallen så vet jag alldeles säkert att en diskus dött. Bytte 50% av vattnet igår. Flera av diskusarna uppvisar avvikande beteenden på så sätt att de mörknat och står och trycker vilket ju inte är bra. 5 är helt ok och hyggligt pigga. Gissar att det trots allt som verkade ok ändå har blivit en spik i någon form samt att det har varit höga bakteriahalter i vattnet. 4 st. äter inte idag, men fem gör det.
                              Det jag gjort förutom vattenbytet, bottensugning efter lös skit är att jag idag tillsatt maxdos EasyLife FFM som är kanon på att binda bakterier, bromsa ammoniumspikar så just nu ser det ut så här:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1420749236.987693.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,2 KB
ID: 2165583
                              Med andra ord inte ett dugg. Dimman lägger sig när processen är klar och Easylife Filter Fluid Medium är ju en lermix med zeolit som har en häpnadsväckande förmåga att binda osunda ämnen.
                              Jag har bett diskusarna friskna till snabbt som 17 och förväntar mig en sådan respons också.

                              Sedan så är det så att oavsett hur detta går nu så är det värt det. Så därför är det inte läge för depp här utan att jobba för att stabilisera karet och diskusarna. Vill så långt det är möjligt skippa medicinering av karet. Ingen vitskit än.
                              Så Tony, och andra, nu är det dags att testa sina kunskaper fullt ut och försöka ha is i magen och inte göra något överilat. Målet är att inte behöva använda mediciner alls. Eftersom övriga fiskar verkar må kanon kan inte värdena i karet vara så usla. Tycker att Ancistrusarna ser särdeles mulliga ut......
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Webo
                                • August 2014
                                • 1968

                                Ok. Bra att du iaf hittade utav vad som hade hänt den som var borts. Dock synd att en gick bort. Hoppas EL FFM gör sitt jobb bra och att de piggnar till snabbt så allt kan bli som vanligt.

                                Skickat med Tapatalk från min mobil.
                                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...