Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Det var inte så jag menade. ledsen om jag lät hård.

    Men då bollar jag lite om det då. Jobbkaret tycker jag låter jättebra i en egen tråd, liksom discus i denna.

    Så frågan är om "äntligen" ska bli en hemma tråd, eller om du startar ny "hemma" som är blandad och "stänger" ner "äntligen"?
    Om du begrep nånting där.

    Jag har själv funderat på att döpa om min tråd då jag har "allt" i den nu. Min 450-tråd sover sedan länge. Mest för att för mig är alla karen sammanlänkade. Skulle kännas knäppt att dela upp dem. Men det gäller mig här hemma. Hur du resonerar vet bara du.

    Spontant röstar jag för (om det är omröstning ) detta:
    - discus som den är
    - jobb
    - en hemma tråd med övriga akvarier

    Spontant kände jag bara att hjälp, ska jag följa dig i fyra trådar nu. :P

    Nu bollade jag visst lite ändå. äh, ta det rätt bara.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Jag kan inte redigera inlägget via telefonen så tillägger att tre trådar känns helt ok. för då finns det en logik bakom.

      Din discustråd är ju verkligen en discustråd och jag kan känna att det vore... Tappade ordet... Bra att fortsätta så. Just för alla som är intresserade av discus. De har ju världens guldgruva här. Vore synd att "förstöra" det med en massa annat inblandat.

      Om du förstår min tanke?
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        Så klok du är Linda.

        1 Diskustråd
        2 Hemmatråd
        3 Jobbtråd.

        Röstar för den lösningen just för att det här har blivit lite som en know how tråd för diskushållning.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av HWH
          Så klok du är Linda.

          1 Diskustråd
          2 Hemmatråd
          3 Jobbtråd.

          Röstar för den lösningen just för att det här har blivit lite som en know how tråd för diskushållning.
          Topp .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Drömmen om ett Discusakvarium

            Ja då kör jag på det.
            Diskustråden dvs. denna har jag också för att renodla Diskustankar och Diskusfilosofi så långt det över huvud taget kan gå. Så tråden fungerar för mig som en fokuseringspunkt i tankarna gällande Diskusarna. Men märker efter ett tag att när tankarna blir klarare hur jag vill hålla mina Diskusar så förändras min attityd och insikt gällande andra arter.
            Tycker alltså att hållning av Diskus hjälper mig att mogna som akvariet. Märker ju på t.ex. nu Tommy att även han zoomar in på hobbyn på ett nytt sätt tack vare sina diskusar och de krav de ställer på honom.
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1411294393.887716.jpg
Visningar: 1
Storlek: 218,2 KB
ID: 2163558
            Här är en helt galen bild på en av mina samarbetspartners och mentorer.

            Jobbkaret kommer att hanteras för sig eftersom temat i den tråden är just ett kar på jobbet.

            Hemmatråden hanterar de övriga karen.

            Men åter till denna tråd. Diskusarna mår utmärkt efter multicurakuren som handlade mest om min L330 Ernst som egenhändigt raserade en stor hög med mopani som alla hamnade i huvudet på honom. Efter dagens vattenbyte på 50% för att ta bort multicuran så tillsätter jag Easy-Lifes Filter medium som skall rensa ut alla kvarvarande medicinrester.

            Så här ser det ut nu upp till 72 timmar:
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1411295961.491534.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,4 KB
ID: 2163559

            Snacka om Lützendimma
            Senast redigerad av Bluewing; 21 September 2014, 11:39.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Detta diskuskar har en otroligt läkande effekt på mig. När jag sätter mig i stillhet och upplever umgänget med dem vare sig vi sitter och tindrar på vardera sidan om frontglaset eller jag skriver på zoopet medan de stillsamt lever sitt eget liv med varandra.

              Så frågan är om jag vill ha fler diskuskar igång eller om det räcker med detta. Jag vet att jag drömmer om viltfångade diskus men likadant som jag är en kvinnas man och som sådan en obotlig romantiker så känns det lite tveksamt att sprida detta diskusengagemang på fler kar. Detta är ju inlägg nr 3981 och jag tycker fortfarande att diskusarna är lika, eller ja nästan mer intressanta än i början. Så jag tror inte det blir viltfångat i ett annat kar utan att det blir viltfångat när dessa inte längre lever. Viltfångade bli m a o mina nästa diskusar. Men nu lever dessa och jag i en gemenskap jag vill fortsätta i. Jag är nog en person som när jag knyter band till någon eller något så blir banden fort starka. Så då är det inte bara att byta anslutning.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Hihi. Sitter och skriver och då kommer Ernst fram vid två tillfällen och bara ligger och glor på mig. Jag sitter och ler som en spattig treåring. Sanden flyger åt alla håll. Det är som om Godzilla klampar in i handling rätt av. Han har blivit förbaskat aktiv sedan han börjat tillfriskna Kul typ.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Jag sitter och ler som en spattig treåring.
                  Kanske därför han glor. "Vad är det för en fisk?"
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Det som är himla underligt i detta karet är att flera av de nyinköpta Rabautimalarna börjat få svamp. Helskumt. De är pigga och äter. Ingen annan mal har det. Inte ens Ernst som är skadad. Diskusarna är helt svampfria. Är ställd och samtidigt helt ovan vid svamp i karet. Svamptips?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Jag resonerar vidare högt för mig själv. Tror detta är självförvållat. Mina multicura-kurer och antispot etc. etc. har antagligen rubbat balansen i karet. Gissar att Mats tänker: det var ju det jag sa...
                      Men grunnar att bara köra på med vattenbyten eftersom så får det lösa sig. Vet inte om det är så lyckat att smacka på med salt då växterna kommer att ta tokstryk. Ja så där går jag och tänker.

                      Men tips om svamp mottages tacksamt.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Växterna överlever väl en enkelt dos salt? Eller? Jag tror dock multicura delvis skadar filtret, kankse inte dödar det helt, men tror bestämt det inte är så bra mot filter. Står väl tom i multicuras lilla lapp att man efter medicinering kan slå i filterbakterier för att allt ska återhämta sig.

                        Men samtidigt äre väl märkligt om det blir massa svampangrepp? Eller?
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ja jag fattar ingenting faktiskt och att det egentligen bara är en art och att Diskusarna är opåverkade då de ju ska vara det känsligaste jag har i karet.

                          Vad menar du med en enkel dos salt?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            En normaldos? Klarar inte växter av lite salt?
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Oj, nu har det hänt lite dåliga nyheter här som får lite konsekvenser.

                              Det positiva är ju att Ernst piggnat till. Det negativa är att han tar 1/3 av karet som revir när det är mat framme. Så diskusarna flyr med han siktar på dem som en torped. Så Ernst har förändrats till en grinig och tuff Gimli. Inser att detta inte kommer att kunna fungera i längden. Problemet är ju att för att få ut honom så måste jag lyfta ur allt fast i karet så då passar jag samtidigt att flytta alla prickiga malar till sjukstugan då.
                              Timingen är inte perfekt då jag ska till Tandådalen på fredag, men det får klara sig i veckan. Så troligen får det bli veckan efter.

                              Inredningen får jag göra så att jag tar ut en rot i taget och lägger dem på plast, min assistent/käresta går runt och sprayar plantorna med blomspruta så att de inte torkar.
                              Om Diskusarna får tokspel så får jag ha dem i en burk under tiden jag fångar Ernst.

                              Så ska jag leta efter en akvarist vars kar passar denna vandringspokal.
                              Säga vad man vill, man har intressanta aktiviteter när man har akvarium ibland. Man kan inte säga att det är långtråkigt.
                              Ska bli intressant om jag kan få ihop inredningen igen på samma sätt sedan eller om det blir ny inredning. Denna gång inte a la Ernst utan tack vare Ernst snarare
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Undrar om det inte är bäst att fiska ur diskusarna innan du börjar röra runt. Så de inte får frispel och kör runt och skadar sig etc? + att jag inbillar mig att det kan röras upp en jäkla massa skit som försämrar vattnet? Men det sista kanske bara är jag som inbillar mig.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...