Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Kaj har några ursnygga som seglar runt i ett 3000 liters (eller vad det nu kan vara)
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,1 KB
ID: 2148866
    För att vara viltfångat bra pris. Var jättesugen
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Ok då var det kameran som ställde till det. Men faktiskt fanns några i det bakre karet hos Tony som hade just den bottenfärg jag beskrev
      Här ser du dom med normal inställning på kameran De får prova på lite sea-mix, med bläckfisk och musslor!

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        Ursprungligen postat av ansjo
        Vänta ett tag så är det bara Gymnogeophagus som gäller.
        Jo tack, det är totalt köpstopp som gäller. Måste väl skaffa ett par burkar till för att ha som karantän när det är dags också.

        Vildfångat har jag inte pengar till som det ser ut nu, men suget för något större roligt ökar ju kan man ju lugnt säga...
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Man kan inte annat än skratta åt dessa stora runda fiskar Håller på att byta vatten och de smyger runt som skraja hundvalpar i karet och ibland så skrämmer de slag på varandra. Så de håller på. Det är full underhållning. Ibland är de i 4 grupper. 3 st. fegisar är det definitivt. Några som tål nästan vad som helst. Skulle kunna sitta och glo en hel dag med full underhållning.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            Sv: Drömmen om ett Discusakvarium

            Shit så kul att du nu förverkligat drömmen och fått till ett sånt fint kar med fantastiska fiskar. Önskar dig fortsatt glädje och njutning!
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Moving Waves
              Shit så kul att du nu förverkligat drömmen och fått till ett sånt fint kar med fantastiska fiskar. Önskar dig fortsatt glädje och njutning!
              Åh tack Verkligen vänligt med så varma tankar.

              Jo det stämmer att drömmen är förverkligad. Ett tag blev jag nästa övertänd och efter det totalt slut. Det blev så mycket intryck och tankar så jag fick ta time-out och släppa hela grejen ett par dagar. Det är därför som du och tråden fått vänta på respons på dina vänliga ord.

              Det lustiga är att efter det så idag har väl hälften ätit. Det verkar vara 4 par i karet under bildande. 2 par är jämnstarka så nu är det rejäl kamp i karet. Så det där loja som jag tolkade som att de inte mådde bra har gått över. 2 st verkar inte platsa i detta och trycker i små utrymmen de tillåts vara på.
              Det är så maffigt att se dem mäta sig. Uppvakta varandra och riktigt hårda attacker. Man hör smällarna utanför karet. Så vi glömmer det där med valpar tror jag. Har gäster på besök just nu och de ville titta lite. Efter att ha översatt för gästerna vad beteendena betyder så satt alla där ett par timmar och tittade gapande på det som utspelades. Ren action stundtals.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                tjena blue. kul och grattis att du äntligen är igång med diskusarna
                är ju här bara lite sporadiskt nu förtiden då ja ej håller några djur just nu.. (suget efter fisk blir för stort om ja är här å springer hela tiden)
                har bara synat igenom lite snabbt å tittat på någon film... väldigt fina fiskar du skaffat dig.
                hoppas verkligen att de blir så fantastiskt som du tänkt dig, och lycka till
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Drömmen om ett Discusakvarium

                  Vad roligt att höra av dig! Jag det är kul med Diskusarna på plats. En inte helt lätt fisk som ställer lite krav på både tålamod och kunskap. Det blir riktigt kul sedan när du är back in business igen.
                  Hoppas det går bra med utbildandet
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Fasiken, det är allt lite svårt det här med Diskus. Trodde nog är att när de väl landat i karet (om jag inte ändrar på något) så kommer de att så småningom simma runt som fiskar gör i karet.
                    För tre dagar sedan bytte jag vatten och det blev ett rejält drag i karet då. Åtminstone 8 st var framme. Tror det är 4 par. De står en något större och en något mindre i olika positioner/platser i karet. De håller sig mest till de platserna, har fina färger och utspända fenor. Efter vattenbytet så fasiken blev det fajt och uppvaktning, rubbet. En äter som en gris (hona) tre som försiktiga gourméer.
                    Igår sedan så stog alla på sina platser och glodde i karet. Enbart matgrisen är i rörelse. De andra står i spänd avvaktan. Så jag måste säga att jag är lite bekymrad och brydd över att de kan stå en hel dag och bara glo.
                    Gör de så? Eller är det tecken på att nåt inte är ok?
                    Sitter det folk framför karet är de mer aktiva.
                    Skulle det vara smartare att byta vatten varannan, var tredje dag för att vitalisera dem?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Jag måste fråga; hur ofta byter du vatten, och hur mycket?
                      Jo, de kan ställa sig still långa perioder - ingen fara!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        På grund av min lda031 som skitar ner nåt kopiöst så byter jag ca 25% var 4:e dag. Han äter trä och skiter sågspån verkar det som. Jag har ju mycket rötter så jag tror att just han är i himmelriket just nu.
                        Det är som om filtren inte hinner ta upp skiten riktigt trots bra drag i dem. Diskusarna vaknar till efter varje vattenbyte. På 4:e dagen så ser inte vattnet lika fräscht ut men är mätmässigt i topp med i stort sett noll nitrit och noll nitrat och Diskusarna sitter och glor på varandra och mig på sina respektive platser.
                        Tempen pendlar väl mellan 28,5-30 beroende på att ramperna värmer ordentligt. Mat en gång per dag. Belysning 10 timmar/dag större delen av dagen på halv effekt. Men det är mest fart på Diskusarna när bägge ramperna är tända, trodde de skulle släppa loss när det fanns mer skugga, men det är nästan tvärt om. Sådär är väl rutinen.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          På grund av min lda031 som skitar ner nåt kopiöst så byter jag ca 25% var 4:e dag. Han äter trä och skiter sågspån verkar det som. Jag har ju mycket rötter så jag tror att just han är i himmelriket just nu.
                          Det är som om filtren inte hinner ta upp skiten riktigt trots bra drag i dem. Diskusarna vaknar till efter varje vattenbyte. På 4:e dagen så ser inte vattnet lika fräscht ut men är mätmässigt i topp med i stort sett noll nitrit och noll nitrat och Diskusarna sitter och glor på varandra och mig på sina respektive platser.
                          Tempen pendlar väl mellan 28,5-30 beroende på att ramperna värmer ordentligt. Mat en gång per dag. Belysning 10 timmar/dag större delen av dagen på halv effekt. Men det är mest fart på Diskusarna när bägge ramperna är tända, trodde de skulle släppa loss när det fanns mer skugga, men det är nästan tvärt om. Sådär är väl rutinen.
                          Hmm, OK.
                          Som du vet är jag lite "annorlunda" än er andra discushållare och byter vatten lite mindre frekvent, och gläds mer åt att det blir lite frodigt bottenmaterial och en ingådd feeling i karet... En lite annorlunda skola som jag antagligen inte skall rekommendera.

                          Men jag tror att det är bra med dina rutiner, som du ju får hålla strikta. Jag funderade bara lite (därav min fråga) på de här "humörsvängningarna" hos discusarna, som du beskriver. I min värld - och enbart i min värld - känns det lite som "överskötsel" om du förstår vad jag menar?
                          Det här är trots allt ett kar, som alla andra kar med en biologisk cykel i, och så har du några helt vanliga discusar där i också.
                          Lite tankar och funderingar bara, Johnny - ingenting att fästa sig vid.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Och det är därför många tycker att det är en skittråkig fisk...men jag tror nog inte att många som säger så aldrig haft diskus.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Drömmen om ett Discusakvarium

                              Men om jag nu vill fästa mig vid vad du säger Mats? Så du måste faktiskt lita på att jag inte tycker att du, eller andra för den delen, lägger sig i. Jag vill ha respons och åsikter.
                              Upplever inte dina kommentarer som kritiska alls.
                              Översätter det du säger egentligen till att ditt förslag är att tagga ner, inte fixa så ofta i karet och att låta naturen ha sin gång. Typ så? Och det oavsett hur det går egentligen
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Drömmen om ett Discusakvarium

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Och det är därför många tycker att det är en skittråkig fisk...men jag tror nog inte att många som säger så aldrig haft diskus.
                                Tycker nog snarare att det pågår en psykologisk thriller i akvariet där de intrigerar, mäter sig, flörtar och däremellan långa stunder står och "hänger" i bakgrunden.
                                Men välmående Diskus gör alltså så?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...