Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Varför det tog så lång tid kommer aldrig över mina läppar för någon annan levande människa. Jag vill fortfarande att folk kan se mig som en normalbegåvad person. Jag kan ju alltid påstå att jag råkade trycka dit en nolla efter nian när jag skrev. Sånt händer ju titt som tätt. Men oavsett det galna i det hela så är det en del pyssel när ett ytterfilter väl ska fixas till. Juwelfiltret fixar man nästan med ena lillfingret....
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Varför det tog så lång tid kommer aldrig över mina läppar för någon annan levande människa. Jag vill fortfarande att folk kan se mig som en normalbegåvad person. Jag kan ju alltid påstå att jag råkade trycka dit en nolla efter nian när jag skrev. Sånt händer ju titt som tätt. Men oavsett det galna i det hela så är det en del pyssel när ett ytterfilter väl ska fixas till. Juwelfiltret fixar man nästan med ena lillfingret....
      Haha. Jaja, då vet vi, men man kan iaf med stor säkerhet säga att det kommer gå mycket fortare nästa gång då.
      350L Diskus

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Tänk på att fylla vatten i ytterfiltret innan du sätter på locket så blir det mycket lättare att få igång det. Inte alltid som self primingen funkar så bra.


        Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
        Discus for life

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          Det är alltid lite bökigt med ytterfilter tills man lärt sig hur man gör. När man väl har koll så tar det bara några minuter.
          Fördelen med Fluvals slangar är att dom inte är genomskinliga så man slipper se hur mycket skit det är i dom
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Ursprungligen postat av KristianE
            Fördelen med Fluvals slangar är att dom inte är genomskinliga så man slipper se hur mycket skit det är i dom
            På gott och ont. ^^
            350L Diskus

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Drömmen om ett Discusakvarium

              Förr hade jag enbart ytterfilter i samtliga kar över 100L. Så detta är klart enklare. Det som gjorde att det tog längre tid var att att slanganslutningens kopplingsdel inte gick att få igenom vid akvariebänkens baksida då akvariet stod för nära väggen. Så det blev bökigare med det.
              Sedan var det en Körsbärsräkor i det inre förfiltret När jag försökte lyft bort det för att rädda räkjäkeln då hoppade han ner i filtret på nästkommande korg. Sedan smet han ner i vattenkanalen i ena hörnet och krävde då urlyftning av rubbet. Så kan det gå när man är djurvän.

              Men borträknat räkincidenten så tar det en stund att fixa ett ytterfilter.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Varför det tog så lång tid kommer aldrig över mina läppar för någon annan levande människa. Jag vill fortfarande att folk kan se mig som en normalbegåvad person. Jag kan ju alltid påstå att jag råkade trycka dit en nolla efter nian när jag skrev. Sånt händer ju titt som tätt. Men oavsett det galna i det hela så är det en del pyssel när ett ytterfilter väl ska fixas till. Juwelfiltret fixar man nästan med ena lillfingret....
                När jag gör rent mina ytterfilter så tar det aldrig mindre än 2 timmar... Varför? Jo, fanskapen bråkar ju bara :P Är det inte det ena så är det det andra, alltid något som strular. Nästa gång jag ska göra rent Fx5an (vilket behöver bli snart) så ska jag göra det en dag när jag är helt ledig och affärerna är öppna, ifall något dummar sig.

                (Eller så är kompetensen låg hos hon som skriver just nu. )
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ok. Men då är vi två med låg kompetens. Men tror det för min del handlar en del om noja också. Vill till varje pris att det är tätt. Har man sett vad ett läckande akvarium kan göra med hemmet så har man. Ett ytterfilter med läckande slang på en semester kan ju ge samma resultat.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Drömmen om ett Discusakvarium

                    Gjorde rent två av mina i veckan, 5 minuter vardera.

                    Eheim är ju alltid mer skit än allt annat så där är det bomullshandskar på när de hanteras men i övrigt så är det vatten i och köra..
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Drömmen om ett Discusakvarium

                      Endast 34 dagar kvar till Discusinköp nu
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Endast 34 dagar kvar till Discusinköp nu
                        Jag är så glad för din skull, att det inte är så långt kvar

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          Svår diskusabstinens eller är det sådan där skräckblandad spänning?

                          EK
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Drömmen om ett Discusakvarium

                            Nej du, när nu projektet med att både lära sig om Discusen, skaffa ett kar etc. börjar nå målet så är det faktiskt avspänd längtan som gäller. Så den oro jag känt förut känns inte alls idag. Förut kändes Discusen bara "svår" och omöjlig egentligen. Nu känns den mera komplex och intressant.
                            Nu är jag ju ganska mycket en känslomänniska så ligger 2 st. med buken i vädret efter en vecka då lär det nog bli skakigare känslor än vad det är nu.
                            Men detta är nog första projektet sedan födseln som fått mogna i snart ett år innan det genomförs.
                            Det har faktiskt hur konstigt det än kan låta varit roligt att det fått ta så här lång tid.
                            Så det kan rekommenderas.
                            Men nu har jag liksom tänkt färdigt och vill att de ska simma i mitt kar.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Drömmen om ett Discusakvarium

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Jag är så glad för din skull, att det inte är så långt kvar

                              //Inger
                              Tack Inger. Jag är också glad för min skull att det inte är så långt kvar
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Endast 23 dagar kvar Johnny, om jag har räknat rätt.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...