Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av lofstrog
    Ska du också hålla oss på halster??? Slutet av sommaren. Hur ska vi stå ut
    Står ni inte ut kan ni som nästan har för mycket Discus, speciellt viltfångade, dela med er till oss Discuslösa. Typ fodervärd kanske?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Lite växtinfo i Discuskaret:
      6 st. Cryptocoryna Crispatula som är de största jag sett. 80-90 cm minst. Prislappen sved. Men på ZooHoo hade de aldrig haft så stora. Rötterna på de största var som min öppna hand i omfång.
      8 st. stora grupper med Cryptocoryne Bullosa i brun/gröna mixar.
      En medelstor Windelöw och en mindre. Hittade inga fler i stan..
      12 st Anubias Nana
      4 st. Anubias Barteri
      20 st. Pistia
      1. st. Grön/röd spräcklig Tigerlotus
      1 st. Röd Tigerlotus
      Lerkulor med näring nedtryckta i sanden vid Tigerlotusarna.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Bluewing
        En snigeldebatt! ah! För att fortsätta lite till så kommer jag att ha malajiska sandsnäckor. Det beror på att nu nyplanterar jag ju flera rejält stora plantor i ett akvarium som är helt nystartat. De flesta är Cryptocoryner och jag kör utan gödning. Så en del plantor kommer att starta om och då smälta bort. Tycker det känns bra att de äter växtdelar och avfall och överbliven föda. Min plan är att balansera dem med Helenor som jag gjort i andra akvarier om de blir för många. Helenorna tar ju alla som är över sand och sandytan så småningom. En del klarar sig under ytan.
        Men respekterar att det finns andra erfarenheter. Sedan om jag kommer att få Discus som är sjuka och behandlingen dödar sniglarna då lär jag kanske ångra mig, men min magkänsla säger mig att detta är rätt för mig.

        De är faktiskt strax på väg till mig av en alldeles utmärkt leverantör.
        Hur lång tid tar det innan cryptisar smälter ner - mina har inte gjort det än(drygt två mån. sen plantering). Har väldigt sällan varit med om det faktiskt, men det kanske tar tid? Vad jag har läst, smälter vissa arter (cryptosjukan) å vissa inte. Döm om min förvåning, så trivs cryptocoryner i mitt vatten - inte många växter, som gör det.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Tror att det är många faktorer som kan få Cryptos att starta om. Byte av lysrör, gödning etc. över huvud taget sådant som förändrar betingelserna för dem. Men de kan tänkas starta om ändå ibland är min erfarenhet. Men den här först nedgången tror jag gäller de odlade som när de kommer in i akvariemiljön behöver ställa om rejält. 1/4 av mina startade delvis om när det var nystartat i mitt 180. Men tror att kör du konsekvent din Inger-metodik så är det inte säkert det behöver bli så.
          Och de du har nu tror jag har acklimatiserat sig.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Tror att det är många faktorer som kan få Cryptos att starta om. Byte av lysrör, gödning etc. över huvud taget sådant som förändrar betingelserna för dem. Men de kan tänkas starta om ändå ibland är min erfarenhet. Men den här först nedgången tror jag gäller de odlade som när de kommer in i akvariemiljön behöver ställa om rejält. 1/4 av mina startade delvis om när det var nystartat i mitt 180. Men tror att kör du konsekvent din Inger-metodik så är det inte säkert det behöver bli så.
            Och de du har nu tror jag har acklimatiserat sig.
            Inger- metodiken nu är - ingen gödning eller kemikalier alls i detta kar = "lätta" växter, som för mig inte alltid är så lätta.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Lite växtinfo i Discuskaret:
              6 st. Cryptocoryna Crispatula som är de största jag sett. 80-90 cm minst. Prislappen sved. Men på ZooHoo hade de aldrig haft så stora. Rötterna på de största var som min öppna hand i omfång.
              8 st. stora grupper med Cryptocoryne Bullosa i brun/gröna mixar.
              En medelstor Windelöw och en mindre. Hittade inga fler i stan..
              12 st Anubias Nana
              4 st. Anubias Barteri
              20 st. Pistia
              1. st. Grön/röd spräcklig Tigerlotus
              1 st. Röd Tigerlotus
              Lerkulor med näring nedtryckta i sanden vid Tigerlotusarna.
              Crypton gillar också att få en kula eller två. Mina blev dubbelt så stora efter jag gett dem det. Som ett litet tips, som du säkert redan har koll på.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Nix det hade jag inte koll på. Kanske en bra idé med Crispatulan innan Discusen gödslar den.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Apropå Discus och temperaturen så har jag via doppvärmaren 27,2 på morgonen och 29 på eftermiddagen när 4 lysrör med reflektorer varit igång. Spelar det ingen roll att temperaturen rör sig och var har ni för temp i era Discusakvarium
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    När jag hade diskus låg tempen på ca 28, men då var det vuxen fisk.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • woodlund
                      • December 2011
                      • 666

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Apropå Discus och temperaturen så har jag via doppvärmaren 27,2 på morgonen och 29 på eftermiddagen när 4 lysrör med reflektorer varit igång. Spelar det ingen roll att temperaturen rör sig och var har ni för temp i era Discusakvarium
                      Om dy ska ha ungdjur i så hade jag nog höjt upp tempen en grad eller två
                      1900Liter Diskusvatten


                      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Det tar tydligen ett tag att värma upp 450 liter så det pendlar mellan 28-29 nu. Så jag låter det ligga där tills jag får mina Discus.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Det har börjat som jag befarade för mina Crispatulor. Flera av bladen börjar smälta så smått. Går igenom de blad som börjar bli dåliga och klipper av dem vid roten för att slippa så mycket belastning av karet. Få se hur mycket som försvinner. Det ska bli intressant att se.
                          Mycket förändringar för dem: bruntonat mopanivatten, högre temp, andra lysrör. Så det är ju inte konstigt. Har aldrig haft Crispatulan förut så jag får se hur det fungerar. Lite spännande. Hoppas att jag kan få dem att fungera. Annars får det bli Svärdsplantor.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Sökte på Plantswap om Crispatulorna och det visar sig att de behöver näringsrik botten och en del järn för att komma till sin rätt. Så Likan var helt rätt ute. De gillar troligen högre PH vilket ska vara ok här. Så i samband med ansningen av smältande blad så tillsätter jag lerkulorna som innehåller järn och näring dvs. JBLs sieben kugeln. Har använt den eftersom och tycker det är en kanonprodukt.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Dom kommer säkerligen att stabilisera sig (säger jag som har noll koll på växter...). Det var samma sak i 2025-litaret där mina VF Discusar hamnade när vi flyttade. Dom kroknade lite i början men fick fin spänst senare!
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Åh Mats. Sitter och skriver massa fakturor hemma just nu. Skit-tråkigt deluxe turbo. Å så kommer du och bombar iväg ett gäng fantastiska bilder som är som en smäck gällande min smak gällande utseende på Discus. Känns nästan drägligt nu.
                                Det kallar jag en riktig kompis
                                Men du, jag ser att du hade Scalarer ihop med dina Discus. Två av mina favoritarter i ett och samma kar. Upplevde du att den kombon hade nackdelar?

                                Edit. Det känns bra med växt-tröst även om du inte vet vad du pratar om just med den växten Det jävliga är att jag tror den skulle växa bra i din burk. Den tar ett halvår att landa i nytt akvarium och älskar etablerade stabila bottnar. En Mats-botten med andra od.
                                Senast redigerad av Bluewing; 31 May 2013, 14:01.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...