Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Har tänkt så här nu att om man nu kan torrinreda så måste man ju kunna simulera att man har ett akvarium också. Sticker ner till butiken och hämtar några bakgrunder. Har de några rötter så kan jag ju helt enkelt ställa bakgrunderna mot väggen och testa att lägga rötterna på den golvskiva jag har mot bakgrunden och se hur det ser ut. Det kan ju tyckas knäppt men själv tycker jag det är riktigt smart faktiskt.
    Men det är väl inte den bedömningen frugan gör

    Passar på att kolla in de diskusarna han har när jag ändå är där. Titta kan man ju alltid göra....
    Senast redigerad av Bluewing; 10 May 2013, 23:05.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Har tänkt så här nu att om man nu kan torrinreda så måste man ju kunna simulera att man har ett akvarium också. Sticker ner till butiken och hämtar några bakgrunder. Har de några rötter så kan jag ju helt enkelt ställa bakgrunderna mot väggen och testa att lägga rötterna på den golvskiva jag har mot bakgrunden och se hur det ser ut. Det kan ju tyckas knäppt men själv tycker jag det är riktigt smart faktiskt.
      Men det är väl inte den bedömningen frugan gör

      Passar på att kolla in de snygga blå diskusarna han har när jag ändå är där. Titta kan man ju alltid göra....
      Ta med dig kameran och fota dom blå!

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Jag gör det, Inger. Bra idé!
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Lite bilder på Diskus. Märk väl. Bilderna är i dålig kvalité på repiga akvarium. Det är lätt att sitta här vid datorn och tro att men vet hur sunda Diskusar ska se ut. Väl i affären så är det markant svårare. Så jag vet inte om de är bra runda, rätt panna etc. Överlåter det till er som kan.
          Kommentera gärna bilderna vilka som är ok och inte ok.
          De blå (ca 10-11 cm):
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 201,4 KB
ID: 2147512Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,9 KB
ID: 2147513Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0013.jpg
Visningar: 1
Storlek: 219,0 KB
ID: 2147514Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0009.jpg
Visningar: 1
Storlek: 162,6 KB
ID: 2147515

          Några handlarn kallade Royal Blue (drygt 12 cm) som kom för ett par dagar sedan:
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0021.jpg
Visningar: 1
Storlek: 185,4 KB
ID: 2147516Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0016.jpg
Visningar: 1
Storlek: 197,8 KB
ID: 2147517Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0019.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,9 KB
ID: 2147518Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0018.jpg
Visningar: 1
Storlek: 162,7 KB
ID: 2147519

          Några rejält stora (ca 23 cm) som kom i morse. De hade tydliga stressränder, är det så det kallas:
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,3 KB
ID: 2147520Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 172,6 KB
ID: 2147521Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0011.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,2 KB
ID: 2147522Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0012.jpg
Visningar: 1
Storlek: 195,5 KB
ID: 2147523

          Det som slog mig är också vad tuffa de kunde vara mot någon hack-kyckling. Ingen nåd direkt om man säger som så.
          Men tacksam om kommentarer om form etc. vad som kan sägas vara en ok Diskus.
          Senast redigerad av Bluewing; 10 May 2013, 23:04.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Tittade in på Djurmagazinet i Västerås, som läggs ned. Nu var det 50% på allt. Köpte hela deras lager av Mopani-rötter. Gillar de rötterna. Det klickade direkt.
            Här har jag lagt ut mina rötter på golvskivan till mitt Vision 450. Detta är inget förslag till torrinredning utan ville bara visa rötterna
            De har ju en ljus och en mörk sida. Har lagt dem växelvis för att visa. Vill jag a ljusa, mörka eller blandade färger vet jag inte än:
            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0028.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,2 KB
ID: 2147524Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0023.jpg
Visningar: 1
Storlek: 189,0 KB
ID: 2147525Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0024.jpg
Visningar: 1
Storlek: 177,1 KB
ID: 2147526Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0025.jpg
Visningar: 1
Storlek: 192,5 KB
ID: 2147527

            Tycker att det kan räcka med rötter för ett tag .
            Har fått mina bakgrunder BTN Amazonas:
            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0026.jpg
Visningar: 1
Storlek: 240,9 KB
ID: 2147528

            Köpte dessutom en eheim luftpump, Kjells bok om Nanoakvarium och en växtsax kanonbilligt. Känns kanon att hittat så mycket och ändå billigt.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              Drömmen om ett Discusakvarium

              Hej
              Det var en blandad kompott som din handlare kunde visa upp. Jag ger mina omdömen rätt upp och ner utan omskrivningar. Hoppas att du inte tar illa upp
              Ursprungligen postat av Bluewing
              De blå (ca 10-11 cm) som jag är lite svag för:
              [ATTACH=CONFIG]61690[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61691[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61692[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61693[/ATTACH]
              Dessa har alldeles för stora ögon. Låg 'höjd' på pannan och en spetsig profil. Diskus som bara är 10-11cm med dessa tecken tyder på att de är betydligt äldre än vad deras storlek säger och att de inte har växt som de ska under sin uppväxt. Tveksamt om dessa kommer att bli större än vad de är.
              Jag hade inte köpt dessa!

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Några handlarn kallade Royal Blue (drygt 12 cm) som kom för ett par dagar sedan:
              [ATTACH=CONFIG]61694[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61695[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61696[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61697[/ATTACH]
              Dessa ser betydligt bättre ut i formen. Kanske något stort öga för sin storlek.
              Dessa kan vara ok köp.

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Några rejält stora (ca 23 cm) som kom i morse. De hade tydliga stressränder, är det så det kallas:
              [ATTACH=CONFIG]61698[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61699[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61700[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61701[/ATTACH]
              Dessa var svårbedömda utifrån dina foton. Ser dock ganska bra ut men är de verkligen 23cm? Stendker Jumbo brukar inte vara mer än 20cm.

              Lycka till i ditt sökande efter diskus. Ta en tur till Tony eller Kaj P/Jörgen så är du säker på att få kvalitetsdiskus
              Senast redigerad av lofstrog; 10 May 2013, 17:39.
              Discus for life

              Kommentar

              • lofstrog
                • November 2009
                • 989

                Drömmen om ett Discusakvarium

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Tittade in på Djurmagazinet i Västerås, som läggs ned. Nu var det 50% på allt. Köpte hela deras lager av Mopani-rötter. Gillar de rötterna. Det klickade direkt.
                Här har jag lagt ut mina rötter på golvskivan till mitt Vision 450. Detta är inget förslag till torrinredning utan ville bara visa rötterna
                De har ju en ljus och en mörk sida. Har lagt dem växelvis för att visa. Vill jag a ljusa, mörka eller blandade färger vet jag inte än:
                [ATTACH=CONFIG]61702[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61703[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61704[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61705[/ATTACH]

                Tycker att det kan räcka med rötter för ett tag .
                Har fått mina bakgrunder BTN Amazonas:
                [ATTACH=CONFIG]61706[/ATTACH]

                Köpte dessutom en eheim luftpump, Kjells bok om Nanoakvarium och en växtsax kanonbilligt. Känns kanon att hittat så mycket och ändå billigt.
                Kanon med mopanirötter. Sjunker direkt och ger ofta en fin färg till vattnet
                Discus for life

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Tack! Tar verkligen inte illa upp utan tvärt om. En del arter har jag utvecklat en känsla för. Men Diskus är helt okänd terräng så att säga. Jag är inte i köptankar här. Tror faktiskt handlarn hoppas att jag nappar, men så är inte fallet utan räknar med en tur till Tonys efter sommaren.

                  Men även om jag kan lita på Tonys omdöme vill jag ha en känsla själv också. Så dessa är bara lättillgängliga att lära sig på.

                  De kan gott vara 20 cm. Svårt att skatta storlek i ett akvarium....
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    Drömmen om ett Discusakvarium

                    Bra att vara ute och kolla in fisken man är intresserad av

                    Det du kan titta efter är om diskusen upplevs som rund i formen, får det plats 2,5-3 ögon ovanför ögat på fisken( om du förstår vad jag menar), diskusen skall vara pigg och nyfiken.

                    Den här tycker jag ser ok ut
                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1368204810.074250.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,2 KB
ID: 2147530
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Sådana här svar gillar jag verkligen Nu ger du mig lite kött på Diskusbenen så att säga.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Din Diskus ser verkligen fin ut. Men det där med 2,5 till tre ögon. Från vilken storlek gäller det? Från 12 cm och uppåt?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          "köpte hela lagret av mopanirötter" - haha, Bluewing du är helt makalös. Får du några över, så köper jag dom.
                          Kul med bilderna, som lofstrog säger, så ser man vissa defekter - t.om. jag som är noll expert ser dom.
                          När du är färdig med din torrinrednig, lägg upp fler bilder!

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • lofstrog
                            • November 2009
                            • 989

                            Drömmen om ett Discusakvarium

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Din Diskus ser verkligen fin ut. Men det där med 2,5 till tre ögon. Från vilken storlek gäller det? Från 12 cm och uppåt?
                            Hmm, bra fråga men mist från en 8-9 cm ska det vara ett ordentligt avstånd mellan ovankant på ögat och 'pannan'.

                            Ögat får aldrig vara oproportionerligt stort jämfört med storleken på fisken. Detta är klart inte lätt att veta vad det betyder men ju fler diskusar du tittar på ju lättare ser du detta. Kolla på http://www.diskusforum.se. Där finns det många foton på diskus
                            Senast redigerad av lofstrog; 10 May 2013, 18:44.
                            Discus for life

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Bluewing, jag gör som du..Har jag inte karet hemma som jag vill inreda så måttet jag med upp på golvet och en bit av en vägg så kan man labba lite fast karet inte är hemma
                              sen är det gött att ha ett lager med diverse rötter och annat inredningmaterial som man kan jobba med, så man kan inte får för mycket rötter det är en sak som är säker
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Drömmen om ett Discusakvarium

                                Det är banne mig inte lätt att läsa era intressanta inlägg, sippa rosé, grilla kycklingfilé och annat samtidigt. Man kanske börjar bli lite tjejig som klarar flera grejer på en gång.
                                Fasiken där brände majsen vid....
                                Återkommer....
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...