Projekt: studentrum

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vsen
    • June 2012
    • 333

Ursprungligen postat av Likan
    Jag gillar din rot som står i mitten ungefär, gillar skårorna i den. Tror att det kommer att bli fint när det växer till sig lite! Har du funderat på någon sten här och var eller liknande? Tyckte mitt såg rätt öde ut innan jag la i lite sten, då kändes det mer levande, mer naturligt på något sätt. Eller snarare, det ger lite mer volym, i mitt tycke. Svårt att beskriva när man är trött
    Jo då, nog tänker jag ha i lite sten allt. Letar dock fortfarande. Vill inte ha några jättar till sten utan helst några lagomt stora.

Ursprungligen postat av Fanbyalperna
    När man köper växter är de oftast odlade emerst och när man sedan planterar dem i akvariet så får de en annan form, så du behöver kanske inte bli besviken.
    Jo då, provar allt så får vi se vad det resulterar i.

Kommentar

• Vsen
      • June 2012
      • 333

Upptäckte en sak nyss. Några (3/5) nyckelhålsciklider har fått detta på sina stjärtfenor. Vad kan det vara? Inte sett det förrut.. Fenröta eller svamp? Tänker i vilket fall fixa salt och köra en saltkur till att börja med.
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0045.jpg
Visningar: 2
Storlek: 70,4 KB
ID: 2143088

Kommentar

• Vsen
        • June 2012
        • 333

Det är troligtvis fenröta. Vattenkvalitén är utmärkt i karet MEN alla fiskarna fick tidigare i en 175a i 5 veckor utan vattenbyte då jag var tvungen att flytta och jag inte fick någon att hjälpa mig med vattenbytena.
        Min teori är att detta uppkom då, men först efter flytten och den stressen bröt detta ut.

Kör en ur med medicin och salt á 5 dagar och hoppas. Ska visst vara svårt att bota..

Kommentar

• Vsen
          • June 2012
          • 333

Återkommer om 5 dagar när kuren är klar, fram tills dess ser karet ut som en "algsoppa" då medicinen färgade vattnet grönt.

Kommentar

• Vsen
            • June 2012
            • 333

Andra dagen på kuren. Vad jag tror är honan av de 2 större som antagligen är hona och hane (fjäskar för varandra etc) ser sämre ut än någonsin. Hoppas hon repar sig...

Hade jag fattat direkt att det var fenröta ifrån tiden i 175an skulle jag medicinerat direkt. Riktigt dumt av mig att jag inte körde en kur mot bakterier direkt i uppstarten av detta kar.. Visste ju att de hade gått länge i 175an utan vattenbyte.

Hoppas på mirakel. De äter och är pigga i alla fall.

Kommentar

• Vsen
              • June 2012
              • 333

Kör klart denna dos (sista dosering torsdag) väntar sedan 48h sen eventuellt en multicura kur på 3 dagar.
              Vill inte ha skiten kvar i karet när skalarerna kommer. Sagt att jag sa hämta dem om max 2 veckor.

Kommentar

• david87
                • June 2005
                • 710

Hoppas de tillfrisknar då

Kommentar

• Vsen
                  • June 2012
                  • 333

När borde jag kunna se ifall kuren funkar eller ej?
                  Tredje doseringen idag av fem. Inga tecken på bättring. Snarare att den fisk som är värst angripen ser lite värre ut idag.

EDIT: Inte för att jag tänker avbryta kuren, när jag väl börjat kan jag likväl fullfölja. Funderade på att bada den värst drabbade i egen saltbalja, men känns dumt att stressa fisken än mer i onödan mitt i kuren.
                  Kan tillägga att jag kör enkel dos ektozon i hela karet samtidigt som kuren.
                  Senast redigerad av Vsen; 02 October 2012, 13:12.

Kommentar

• hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

tycker inte det ser ut som nått farligt alls. iaf inte fenröta. då försvinner typ hela fenan på ett par dagar.

ne det där är nog bara lite svamp. o ingen fara. kommer nog ta ett litet tag att bli av med men det är nog lugnt för dina scalarer ska du se

Kommentar

• Vsen
                      • June 2012
                      • 333

Ursprungligen postat av hannesc
                      tycker inte det ser ut som nått farligt alls. iaf inte fenröta. då försvinner typ hela fenan på ett par dagar.

ne det där är nog bara lite svamp. o ingen fara. kommer nog ta ett litet tag att bli av med men det är nog lugnt för dina scalarer ska du se
                      Önskar det med, an ta en bild på den som ser värst ut så ska vi se.

Kommentar

• Vsen
                        • June 2012
                        • 333

Fick ingen bra bild rakt framifrån men syns kanske vad jag menar. Hoppas självklart det inte är fenröta då det skall vara ett hvete att få bort vad jag förstått.
                        Alltså bröstfenan det är tal om. Denna är hon(?) som är mest drabbad. Bägge bröstfenorna är påväg bort. Fanns även tidigare tecken att det var på ena bukfenan men inte vad jag kunde se nu längre.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0237.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,4 KB
ID: 2143137
                        Senast redigerad av Vsen; 02 October 2012, 13:46.

Kommentar

• hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

okej. ger mig. är fenröta

jag gav mina multispinosus en kur med general tonic när en av mina honor fick det. vart frisk på ett par dagar.

Kommentar

• hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

fenröta är inte så svårt att bli av med. har jag blivit av med utan att ens medicinera :P

Kommentar

• Vsen
                              • June 2012
                              • 333

okej. ger mig. är fenröta

jag gav mina multispinosus en kur med general tonic när en av mina honor fick det. vart frisk på ett par dagar.
                              Hmm, avbryta kuren eller fullfölja den innan jag byter medicin?
                              Står på flaskan jag medicinerar med nu att man skall låta det gå 48h innan man byter medicin och inte använda annat samtidigt.

Får vänta och hoppas. Trist om de dör pga att jag var tvungen att flytta och ingen av föräldrarna ville byta vatten när jag var borta..
                              Sen att de jäkla svärdbärarna som fick lifta med och skulle lämnas iväg till butik inte har en symptom likaså kakaduacikliderna är ju underligt. Inte för att jag tänker lämna bort några svärdbärare som möjligtvis kan bära på skiten..

EDIT:
                              Blir en tur ned till affären och kika ifall de har general tonic inne bara ändå. Ska köpa ny doppvärmare på 200W då min 125W från 175an inte orkar värma karet mer än 26grader.

Kommentar

• Vsen
                                • June 2012
                                • 333

Fullföljer kuren och följer upp med en kur multicura sm jag med lite tur får i brevlådan innan helgen. Förhoppningsvis tar det hand om fenrötan samt all annan skit fiskarna kan bära på.
                                Bara jag blir kvitt detta på 2 veckor så jag kan få hem mina skalarer.

Kommentar

Arbetssätt...