Min nya lilla kub

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

Ursprungligen postat av MrH
    du, om du har lite scalar yngel runt den 11augusti så får du ju gärna ta med nåra st upp till dalarna hehe.
    Inte ett enda, du kan få Andinoacaror om du vill!

http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

• MrH
      • October 2010
      • 2825

nu är min latin lite ringrostig... :S
      va är de?
      MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

nu är min latin lite ringrostig... :S
        va är de?
        Blåciklider

Törs du? haha!

Kommentar

• MrH
          • October 2010
          • 2825

nja, dom blir nog lite förstora för min lilla kub va? den är ju bara 50lång :/ känns som de blir en smula trångt.
          är sugen på att ladda igång en 500L+ men just nu vet ja inte om ja kommer bo kvar här eller inte så de får vänta
          ska införskaffa lite mer fisk till kuben istället
          MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• gonzo44
            • October 2007
            • 2770

iden med att dra upp en kull scalarer tycker jag är så bra att jag kan sponsra den med kläckt eller okläckt artemia vilket du vill......
            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

Kommentar

• Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

Ursprungligen postat av gonzo44
              iden med att dra upp en kull scalarer tycker jag är så bra att jag kan sponsra den med kläckt eller okläckt artemia vilket du vill......
              Jag håller ju på att fila på en liten idé här. Jag håller på att köpa på mig lite billiga akvarier då klädkammaren är lite spännande. Jag budade på en ställning idag med 3*80 men den flyttade direkt tyvärr. Jag borde kunna klämma in 3*100 liter där inne om vi kan flytta kläderna. Då blir det lite odling kanske

Kommentar

• Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

Teknikhjälp, igen efterlyses.

Nu har allt funkat skitbra sedan jag fick rätt backventiler. När jag vaknade idag så har lik förbaskat vattnet trängt genom den, bubbelräknaren är typ tom på vatten och jag har vatten
                Ända upp till regulatorn.

Varför beter det sig såhär? Jag ska ut på en liten akvarieresa idag så jag tänkte kanske leta fler ordentliga backventiler så att jag kan sätta 2 på rad, det ska ju inte behövas men jag fattar inte vart det blir galet...

Kommentar

• MrH
                  • October 2010
                  • 2825

låter som det är läckage nånstans tycker jag. så det blir baktryck på något vis.
                  bara å kolla alla slangar å koppling för å se att det inte läcker nånstans.
                  MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

låter som det är läckage nånstans tycker jag. så det blir baktryck på något vis.
                    bara å kolla alla slangar å koppling för å se att det inte läcker nånstans.
                    Förmodligen är det så. Plockade bort backventilen som sitter efter bubbelräknaren, den var skrot vilket medförde att gasen drog ur bubbelräknaren.

Skit är det!

Kommentar

• MrH
                      • October 2010
                      • 2825

crap. men de är ju i allafall lördag, å ja har ny fisk i kuben å kanske ett skalar par på gång

du, hur mycke tid har du på dig när du är i stan? tänkte om vi skulle åka å kika in den där fisk affären där ja va i dag. mycke intressant fisk där
                      MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• bossep
                        • March 2010
                        • 4447

Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Förmodligen är det så. Plockade bort backventilen som sitter efter bubbelräknaren, den var skrot vilket medförde att gasen drog ur bubbelräknaren.

Skit är det!
                        Varför har du en massa backventiler? Det borde inte vara nödvändigt eftersom det hela är trycksatt. Det är bara vid automizern, eller vad det heter som vatten skall kunna komma in i systemetbakvägen om något går tokigt.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

Ursprungligen postat av bossep
                          Varför har du en massa backventiler? Det borde inte vara nödvändigt eftersom det hela är trycksatt. Det är bara vid automizern, eller vad det heter som vatten skall kunna komma in i systemetbakvägen om något går tokigt.
                          Ja fast nu har jag ju vatten ända in till nålventilen i vilket fall.

Det blev baksug av någon anledning och det drog vatten genom hela anläggningen, det suger!

Nu har jag klippt bort en cm på alla slangar så att överföringarna sitter bättre så får vi se. Atomizern släpper genom vatten sen så på detta viset kommer jag nog inte behöva fylla bubbelräknaren någon gång

Jag har haft baksug hela tiden men bara ytterst lite, jag fattar verkligen inte varför. Trycket släpper lite och då sugs det vatten från bubbelräknaren. Jag vill gärna komma tillrätta med skiten men det vägrar styra upp sig.
                          Senast redigerad av Mathias Nilsson; 28 July 2012, 20:43.

Kommentar

• Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

Idag har vi för övrigt varit på en liten roadtrip, Karlskoga och Örebro besöktes. Det finns mycket fint och Thomas Zoologiska var riktigt fräckt!

Jag hittade lite mer växter, Hemianthus Callitrichoides bland annat. Jag planterade bara ner två små duttar så får vi se om den tar sig och breder ut sig, det vore trevligt. Jag plockade även ur all blyxa och gav dem en klorinbehandling på grund av trådalgerna, nu är de fina igen!

Lägger även in ett par bilder:

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0783.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,8 KB
ID: 2141778Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0808.jpg
Storlek: 111,9 KB
ID: 2141779Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0799.jpg
Storlek: 103,5 KB
ID: 2141780

Nu ska bara skiten med trycket fixas, just nu är jag bara så förbannat trött på det men det blir bättre när jag får sova på saken.

Kommentar

• bossep
                              • March 2010
                              • 4447

Ja fast nu har jag ju vatten ända in till nålventilen i vilket fall.

Det blev baksug av någon anledning och det drog vatten genom hela anläggningen, det suger!

Nu har jag klippt bort en cm på alla slangar så att överföringarna sitter bättre så får vi se. Atomizern släpper genom vatten sen så på detta viset kommer jag nog inte behöva fylla bubbelräknaren någon gång

Jag har haft baksug hela tiden men bara ytterst lite, jag fattar verkligen inte varför. Trycket släpper lite och då sugs det vatten från bubbelräknaren. Jag vill gärna komma tillrätta med skiten men det vägrar styra upp sig.
                              Sånt där kan vara lite lurigt. Så det är vatten från bubbelräknaren som går bakåt? Hur har du magnetventilen kopplad? På timer eller? Märker du i så fall om detta sker på natten när du ligger på örat?

Kommentar

• bossep
                                • March 2010
                                • 4447

Idag har vi för övrigt varit på en liten roadtrip, Karlskoga och Örebro besöktes. Det finns mycket fint och Thomas Zoologiska var riktigt fräckt!

Jag hittade lite mer växter, Hemianthus Callitrichoides bland annat. Jag planterade bara ner två små duttar så får vi se om den tar sig och breder ut sig, det vore trevligt. Jag plockade även ur all blyxa och gav dem en klorinbehandling på grund av trådalgerna, nu är de fina igen!

Lägger även in ett par bilder:

[ATTACH=CONFIG]54770[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54771[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54772[/ATTACH]

Nu ska bara skiten med trycket fixas, just nu är jag bara så förbannat trött på det men det blir bättre när jag får sova på saken.
                                Det ser ju riktigt fint ut!
                                KLOR! inte EC?.... skrattar

Kommentar

Arbetssätt...