Min nya lilla kub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Ursprungligen postat av bossep
    Jag tror helt spontant att du skulle försöka få ned lite mer ljus mot botten. Men tror du på hornsärven så får du se om det funkar.
    Ser du att jag skriver tvärsimot vad jag brukar? Skrattar de skall du ta som et erkännande!
    Haha, det skall ner mycket ljus i karet men det skall sätta sig först. Jag klippte ju ner alla rötter och det tar en stund innan det blir nybildning. Så fort allt sitter och funkar så skall flytisarna väck. Jag körde i min tredje fulldos PMDD nu, hjulet skall snurra. Jag tror (OBS tror) att jag kan ta mig runt mätningarna då. Co2 skall följas upp men jag häller gärna i mer näring så att hjulet snurrar. Blir det tomt kommer algerna.

    Snurrande hjulet är den mest logiska funderingen som rör sig i skallen just nu. Mata, mata och mata
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Haha, det skall ner mycket ljus i karet men det skall sätta sig först. Jag klippte ju ner alla rötter och det tar en stund innan det blir nybildning. Så fort allt sitter och funkar så skall flytisarna väck. Jag körde i min tredje fulldos PMDD nu, hjulet skall snurra. Jag tror (OBS tror) att jag kan ta mig runt mätningarna då. Co2 skall följas upp men jag häller gärna i mer näring så att hjulet snurrar. Blir det tomt kommer algerna.

      Snurrande hjulet är den mest logiska funderingen som rör sig i skallen just nu. Mata, mata och mata
      Mata, mata och mata hjälper inte om du inte tillför energi! Det som kommer att hända att marktäckarna börjar dra på höjden i stället för på brädden med för lite ljus. Kolla av din pH grunka med ett dropptest 1 gång sedan kan du nog skita i att mäta tills/om det blir problem.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Ursprungligen postat av bossep
        Mata, mata och mata hjälper inte om du inte tillför energi! Det som kommer att hända att marktäckarna börjar dra på höjden i stället för på brädden med för lite ljus. Kolla av din pH grunka med ett dropptest 1 gång sedan kan du nog skita i att mäta tills/om det blir problem.
        Fast hela kuben är ju smockfull med växter, så på toppen växer det

        Snackade med en kille som kör mycket hightech och enligt honom så ska 8h räcka gott om man ser till belysningstiden i uppstarten. Ligger kvar, tunnar ut lite på utan så ser vi hur det tar sig. Jag har ju inga direkta marktäckare då de dog
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          Jag håller med alla förgående talare om att du borde få ner lite mer ljus till botten, pröva med att dskippa honsäven till att börja med och kasta i den senare när botten växterna växt till sej lite till, men det är bara mina tankar om det hela,, =))
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Ursprungligen postat av gonzo44
            Jag håller med alla förgående talare om att du borde få ner lite mer ljus till botten, pröva med att dskippa honsäven till att börja med och kasta i den senare när botten växterna växt till sej lite till, men det är bara mina tankar om det hela,, =))
            Det finns lika mycket tankar som det finns akvarister tror jag

            Varför skulle det behövas mer ljus? Ingen marktäckare i karet, allt växer. Växtsnubbarna på Plantswap är helt inne på samma linje som mig, minst 50% av volymen i växter när det startas upp, begränsad ljustid och generös gödning.

            Så länge det växer så skall
            An ju vara rätt nöjd, det är ju inte snabbväxande växter så belöningen kommer över tid. Någon har rätt och någon har fel, om ett par månader så får vi se hur det går.

            Det finns liksom ingen anledning att elda på när växterna knappt utvecklat rötter än. Ni får inte glömma bort att ljusmängden som når botten förmodligen slår ett vanligt akvarium med hästlängder. Det är liksom 1,1 w/Liter och då kan man verkligen fundera på vad syftet är. Jag ligger väl Max på 0,5 w/l i juwelkaret och i kuben så ligger jag på Max 0,2-0,3 w litern. Gissa om det växer ändå.

            Bara för att jag kör i kol så behöver jag inte maxa ljustiden och göra uppstartsfasen hård för biologin. Det är en skör process i början. Jag kommer nog inte röra mig upp på 12 timmar någon gång, det är för länge.
            Senast redigerad av Mathias Nilsson; 28 June 2012, 10:51.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • gonzo44
              • October 2007
              • 2770

              ok gott, Det va bara första tanken som slog mej när jag såg kuben nu när det växt till sej lite, dock tänkte jag inte på att honsäven växer snabbare.. nu när jag tittat lite närmare på kuben så ser jag att det rört på sej bra där nere oxå.. =))
              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Släppte i ett par dystra neoner i karet nu på morgonen, de får hjälpa till med att få igång baljan. Jag körde ju filtret i en hink fylld med fiskskit i början men det är gött med lite extra liv. Vi får se hur länge de stannar i själva akvariet som inte har täckglas
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Ursprungligen postat av gonzo44
                  ok gott, Det va bara första tanken som slog mej när jag såg kuben nu när det växt till sej lite, dock tänkte jag inte på att honsäven växer snabbare.. nu när jag tittat lite närmare på kuben så ser jag att det rört på sej bra där nere oxå.. =))
                  Nej, det dröjer lite innan det kommer igång. De kommer ju förmodligen från helt andra vattenvärden och då blir de ofta sega i början.

                  Det är bara lugnt, allt kommer funka.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Det finns lika mycket tankar som det finns akvarister tror jag
                    Alla är saliga på sin tro! Det finns mer än ett sätt att flå en katt! osv.
                    Du brukar ju gör som du vill även om det är fel enligt vissa kloka gubbar och det blir bra endå!

                    Varför skulle det behövas mer ljus? Ingen marktäckare i karet, allt växer. Växtsnubbarna på Plantswap är helt inne på samma linje som mig, minst 50% av volymen i växter när det startas upp, begränsad ljustid och generös gödning.
                    Det jag töjer om är inte W/m2 eller värre V/liter. Antalet ljustimmar är lite annat. Annars kunde du köra med ett gäng fotoblixtar
                    på morgonen så var du klar sedan. Jag brukar också förespråka fullt med biomassa direkt och sedan gallra/byta. Men det är mer för fiskens/ filterbalansens skull och vad jag förstod var du inte ens inne på fisk i början.

                    Så länge det växer så skall
                    An ju vara rätt nöjd, det är ju inte snabbväxande växter så belöningen kommer över tid. Någon har rätt och någon har fel, om ett par månader så får vi se hur det går.
                    Jo det blir nog bra bara det blir färdigt.

                    Det finns liksom ingen anledning att elda på när växterna knappt utvecklat rötter än. Ni får inte glömma bort att ljusmängden som når botten förmodligen slår ett vanligt akvarium med hästlängder. Det är liksom 1,1 w/Liter och då kan man verkligen fundera på vad syftet är. Jag ligger väl Max på 0,5 w/l i juwelkaret och i kuben så ligger jag på Max 0,2-0,3 w litern. Gissa om det växer ändå.
                    Konstigt att ingen kommit på någon bra metod för det här med ljusmängd? Man tycks hela tiden glömma mängden ljus man tappar med avståndet. Speciellt i vatten. Så djupet i akvariet är viktigare än literantalet. På den tiden det begavsig och jag pulade lite mer seriöst med växter använde jag gråskiva och spotljusmätare. Det borde funka med gråskiva och systemkamera!

                    Bara för att jag kör i kol så behöver jag inte maxa ljustiden och göra uppstartsfasen hård för biologin. Det är en skör process i början. Jag kommer nog inte röra mig upp på 12 timmar någon gång, det är för länge.
                    även om man kör EI så blir någonting begränsande. Vem släcker solen i tropikerna där växterna oftast kommer ifrån? Där slår lampfan på kl 6 och av kl 18. Sedan kan det ju regna och vara lite moln någon timme i bland men det är fortfarande ljust! Så om du vill ha det naturligt och är orolig över biologin så skall du malla på 12 tim.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Ja, det är ljust i 12 timmar, det köper jag.

                      Det är det här med Hur länge står solen rakt över växterna? Här skulle du då ha en sol som står rakt över växterna i 12 timmar, det sker inte i naturen.

                      Då borde några timmar extrem-ljus vara rätt, resten av tiden går vi ner på en lampa
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Ja, det är ljust i 12 timmar, det köper jag.

                        Det är det här med Hur länge står solen rakt över växterna? Här skulle du då ha en sol som står rakt över växterna i 12 timmar, det sker inte i naturen.

                        Då borde några timmar extrem-ljus vara rätt, resten av tiden går vi ner på en lampa
                        Du tänker nog lite galet där. I tropikerna har man inte lång gryning eller skymmning. Det är i princip digitalt on/off. Sola kryper upp över horizonten på ett par minuter. Visst blir det lite vinkelfel men det är inte så mycket att bry sig om i ett akvarium som är en 1/2 meter djupt. Du kan ju köra den ensama lampan 10 minuter morgon och kväll!
                        Men som sagt du gör som du vill och det kommer nog att funka i alla fall. Det växer bara lite långsammare och växterna blir oftast rangligare.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Majki01
                          • May 2010
                          • 769

                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Det finns lika mycket tankar som det finns akvarister tror jag

                          Varför skulle det behövas mer ljus? Ingen marktäckare i karet, allt växer. Växtsnubbarna på Plantswap är helt inne på samma linje som mig, minst 50% av volymen i växter när det startas upp, begränsad ljustid och generös gödning.

                          Så länge det växer så skall
                          An ju vara rätt nöjd, det är ju inte snabbväxande växter så belöningen kommer över tid. Någon har rätt och någon har fel, om ett par månader så får vi se hur det går.

                          Det finns liksom ingen anledning att elda på när växterna knappt utvecklat rötter än. Ni får inte glömma bort att ljusmängden som når botten förmodligen slår ett vanligt akvarium med hästlängder. Det är liksom 1,1 w/Liter och då kan man verkligen fundera på vad syftet är. Jag ligger väl Max på 0,5 w/l i juwelkaret och i kuben så ligger jag på Max 0,2-0,3 w litern. Gissa om det växer ändå.

                          Bara för att jag kör i kol så behöver jag inte maxa ljustiden och göra uppstartsfasen hård för biologin. Det är en skör process i början. Jag kommer nog inte röra mig upp på 12 timmar någon gång, det är för länge.


                          Kol? Som i aktiv kol?


                          Sent from my iPhone using Tapatalk

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Ursprungligen postat av Majki01
                            Kol? Som i aktiv kol?


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Nej
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Ursprungligen postat av bossep
                              Du tänker nog lite galet där. I tropikerna har man inte lång gryning eller skymmning. Det är i princip digitalt on/off. Sola kryper upp över horizonten på ett par minuter. Visst blir det lite vinkelfel men det är inte så mycket att bry sig om i ett akvarium som är en 1/2 meter djupt. Du kan ju köra den ensama lampan 10 minuter morgon och kväll!
                              Men som sagt du gör som du vill och det kommer nog att funka i alla fall. Det växer bara lite långsammare och växterna blir oftast rangligare.
                              Sättet jag tänker är att zenit inte varar i 12 timmar. Övrig tid är det liksom "ljust" Som dagen.
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                Sättet jag tänker är att zenit inte varar i 12 timmar. Övrig tid är det liksom "ljust" Som dagen.
                                Ja men du får inte tänka Svensk sol. Den ligger alltid mer mot söder och mer vertikalt. Vid ekvatorn vandrar solen mellan vändkretsarna 23,5° åt vardera hållet. Kil ligger på 59.5° så du får pilla upp solen 36° till på himlen vid midsomar för att få samma infallsvinkel som den högsta vinkeln vid ekvatorn som infaller 2 ggr om året i Sverige blir det bara 1 gång och i kil blir det en vinkel på 36° som minst på sommaren och på 83° på vintern 47° diff mot ekvatorns 23.5°. På grund av detta flyttar sig skuggorna inte bara i öst väst utan i nord syd under året och de är mycket kortare under hela året. Jag har sätt en hel del solfångare som varit monterade så de bara funkar som de skall under 1/2 året pga detta.
                                Det bästa sättet att förklare detta är att i tropikerna far solen rakt upp mot ett klockrent zenit utan skuggor medan den smyger sig långsamt upp efter horisonten mot polerna.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...