Min nya lilla kub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Ursprungligen postat av bossep
    Ja det brukar ju funka med lite start massa. Du har lite kriter i vattnet no eller? Varför sn134la med ljuset? Det blir nog bara mer kiselalger då och växterna suger inte i sig så mycket näring = växer saktare. Eller har du gott om sol ljus?
    Jag har 3 blåciklid-yngel och 10 red cherry räkor i karet just nu. Belysningstiden ökas lite över tid, jag vill bara se så att allt fungerar ordentligt. Jag gillar att vara försiktig Den låg för övrigt på 8 timmar. Hur länge tror du är optimalt?
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0334.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,7 KB
ID: 2141420

      Idag kom det nya backventiler på posten. Det är inte svårt att förstå prisbilden när förpackningarna ser ut som ovan, magnet-förslutning och hela kittet. Allt detta för en liten sketen backventil i glas. Exemplaret på bilden fungerar felfritt. Problemet är dock att jag bara fick en från Aquatic Nature. Den andra ventilen kom från TMC, kan ni gissa hur det gick med den? Den släpper igenom vatten!! Nu visade det sig att skräpet skall utgå ur sortimentet vilket ter sig som en befrielse i sammanhanget.

      Servicen från internetföretaget är helt fatastisk, fick sms-svar ikväll vid 20, 00 där de återigen beklagade strulet. Mina backventiler från Hongkong får ligga i ett tag till.


      Det händer trotts allt lite roliga saker här. Jag kommer att få ansa ur en del av Hornsärven imorgon, den växer helt galet!! Problemet det här medför är ju att gödningen blir svår att överblicka, det lär slukas rediga mängder. Jag tror dock på fri tillgång på gödning, bättre för mycket än för lite. Jag räknar med en ny dos på torsdag
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Jag har 3 blåciklid-yngel och 10 red cherry räkor i karet just nu. Belysningstiden ökas lite över tid, jag vill bara se så att allt fungerar ordentligt. Jag gillar att vara försiktig Den låg för övrigt på 8 timmar. Hur länge tror du är optimalt?
        Jag skulle köra runt 12 tim direkt om du har tropiska växter. Om du ser ljus som gödning så blir det stabilare snabbare på det viset. Jag har i alla fall aldrig kört med något annat.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Det händer trotts allt lite roliga saker här. Jag kommer att få ansa ur en del av Hornsärven imorgon, den växer helt galet!! Problemet det här medför är ju att gödningen blir svår att överblicka, det lär slukas rediga mängder. Jag tror dock på fri tillgång på gödning, bättre för mycket än för lite. Jag räknar med en ny dos på torsdag
          Tar du bort lite mer än vad som växer var gång så blir det nog bra när hornsärven är slut. Då borde du ha det hela bra uppstart stabilt. Det blir nog en del alger hur du än vrider och vänder på det hela men det får du ta som en man.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Ursprungligen postat av bossep
            Jag skulle köra runt 12 tim direkt om du har tropiska växter. Om du ser ljus som gödning så blir det stabilare snabbare på det viset. Jag har i alla fall aldrig kört med något annat.
            Haha, något som närmar sig 12 timmar har jag enbart hos mina T-ciklider. I övrigt ligger jag på ca 10-10,5 timmar och det fungerar ju kanon. Här är det ju väldigt mycket mer ljus inblandat, det manar till lite försiktighet
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Haha, något som närmar sig 12 timmar har jag enbart hos mina T-ciklider. I övrigt ligger jag på ca 10-10,5 timmar och det fungerar ju kanon. Här är det ju väldigt mycket mer ljus inblandat, det manar till lite försiktighet
              Och du tror inte det skulle bli än bättre med lite mer ljusgödning även i de andra burkarna? Jag har mina akvarier på min 12 tim el ljus + rätt maffigt med solljus och det funkar. Jag är faktiskt inte helt säker på om det är ljuset eller kolet som är det limiterande i ett normalt akvarium. Sedan skall man nog skilja lite på ljustimmar och intensitet. Jag tror att exempelvis Tom Barr är inne på det spåret. Om du tittar på naturliga vatten i tropikerna så användes en ganska stark lampa under ganska exakt 12 tim och växterna trivs. I bland lite för bra!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                Glömde> Det låter faktiskt lite galet i mina öron att först lägga en massa pengar på PMDD och dyrt kol och sedan vara snål med elräkningen för ljuset! Det går liksom inte ihop tycker jag.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Ursprungligen postat av bossep
                  Glömde> Det låter faktiskt lite galet i mina öron att först lägga en massa pengar på PMDD och dyrt kol och sedan vara snål med elräkningen för ljuset! Det går liksom inte ihop tycker jag.
                  Haha, snål med elräkningar är jag inte. Det här lilla gör varken till eller ifrån då det är mindre watt än ett av rören i de andra akvarierna

                  Det är inte dyrt med själva gödningen i övrigt heller, om man slår ut det. Tuben räcker väl
                  Minst ett halvår och en fyllning går på 200 spänn.

                  Om jag läser på Plantswap så finns det de som säger att 6-7 timmar är optimalt, mer än 10 är det få som kör. Jag kan lova att det växer, jag är nog nästan uppe i 50% växtmassa snart. Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1340806220.502490.jpg
Visningar: 1
Storlek: 223,1 KB
ID: 2141423

                  Det finns de som säger att lång belysningstid fungerar, en förutsättning skall då vara flytisar som skuggar och då faller ju hela syftet i vilket fall. Jag vill inte ha skuggande flytväxter, jag vill ha ett fint och lättskött växtakvarium. Vi får se hur algbildningen kommer se ut, jag tror på detta
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    På bifogad bild så ser vi hur ljuset kan bränna växter, det är rätt bra kräm i grejerna ändå
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • gonzo44
                      • October 2007
                      • 2770

                      fullsmockad kub=))
                      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        Du menar hornsärven? Det röda på topparna är inte som dom är brända, man kan se det som tillväxtzoner. När dom får så mycket näring och ljus så växer plantan utan att tillverka tillräckligt med klorofyll och då blir topparna klorofyll-lösa och röda. Hornsärv är ju också väldigt snabbväxande.

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Ursprungligen postat av freddi36
                          Du menar hornsärven? Det röda på topparna är inte som dom är brända, man kan se det som tillväxtzoner. När dom får så mycket näring och ljus så växer plantan utan att tillverka tillräckligt med klorofyll och då blir topparna klorofyll-lösa och röda. Hornsärv är ju också väldigt snabbväxande.
                          Aah, de gillar läget då

                          Växer satan kan jag lova
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            hur ser det ut på botten?
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1340809370.778716.jpg
Visningar: 1
Storlek: 238,0 KB
ID: 2141424

                              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1340809393.975069.jpg
Visningar: 1
Storlek: 274,9 KB
ID: 2141425


                              Det tar sig, det tar väl ett tag innan de kommer igång. Jag friserade rötterna rätt ordentligt innan allt sattes
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                Jag tror helt spontant att du skulle försöka få ned lite mer ljus mot botten. Men tror du på hornsärven så får du se om det funkar.
                                Ser du att jag skriver tvärsimot vad jag brukar? Skrattar de skall du ta som et erkännande!
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...