Min nya lilla kub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #91
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    0, 30 in i filmsnutten ser du hur den ser ut. Den monteras på slangen till ytterfiltret och gasen går in vi en slang där den slås sönder till extremt små och trevliga bubblor.

    Majk är bra på detta, han kan förklara principen ordentligt. Jag vet bara att det är den bästa prylen när det gäller att finfördela gasen då bubblorna blir minimala.

    Då förstår jag! När jag höll på att gasa livet av mina fiskar gjorde jag något liknande. Jag kopplade gasen till en sån där difusor som skall blanda upp utblåsvattnet med luft. Detta satte jag sedan på mitt bottenfilter och körde upp det i sanden. Mycket effektivt på min ära.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #92
      Ursprungligen postat av Majki01
      Fan förlåt nu när du skriver 4, så stämmer det i mitt huvud med. Så länge sen jag kontrollerade.


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      Stopp där mina vänner det skall nog vara samma kh som vattnet i akvariet skulle jag tro och det skall nog ligga på 4 eller högre för att indikatorvätskan skall fungera.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #93
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0257.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,6 KB
ID: 2141322Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0262.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,0 KB
ID: 2141323

        Idag har jag pillat lite med bänken. Jag har reglat upp den ordentligt i ryggen och tagit ut hål för filtret. Båda sidorna var vettigt för då kan jag flytta om hur jag vill

        Allt detta har hänt efter 17 00 idag, det blev rätt bra. Jag gillar inte placeringen av bubbelräknaren men det är det enda stället där den inte sitter i vägen.

        Nu får fan resten av grejerna komma..
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #94
          Ursprungligen postat av bossep
          Stopp där mina vänner det skall nog vara samma kh som vattnet i akvariet skulle jag tro och det skall nog ligga på 4 eller högre för att indikatorvätskan skall fungera.
          Nu vet jag ju Kh, vätskan i dropcheckern går ju enbart på Ph, utifrån detta så får man följa tabellen.

          Märkligt hur allt funkar, dock gillar både Plantswap och Redbee ett kh på 4 i dropcheckern
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #95
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Nu vet jag ju Kh, vätskan i dropcheckern går ju enbart på Ph, utifrån detta så får man följa tabellen.

            Märkligt hur allt funkar, dock gillar både Plantswap och Redbee ett kh på 4 i dropcheckern
            I ditt fall spelar det ju ingen teater. Men det vore roligt att veta hur det egentligen fungerar. Vad är det för soppa du har som indikator? Jag tror OBS tror att KH skall vara samma i bubblan som akvariet bara för att man får fram ett typ delta värde och att man håller koll på både för högt och för lågt värde. Men det kan mycket väl vara fel av mig.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #96
              Ursprungligen postat av bossep
              I ditt fall spelar det ju ingen teater. Men det vore roligt att veta hur det egentligen fungerar. Vad är det för soppa du har som indikator? Jag tror OBS tror att KH skall vara samma i bubblan som akvariet bara för att man får fram ett typ delta värde och att man håller koll på både för högt och för lågt värde. Men det kan mycket väl vara fel av mig.
              Det funkar lika bra med ett vanligt Ph-test så det är nog inga galaktiska skillnader på preparaten

              Med ett kh på 4 så ligger väl oftast ph på 7,5. Utifrån detta så agerar väl vätskan. Det kommer ju inte in något vatten i bubblan vilket gör det hela ännu fränare
              Senast redigerad av Mathias Nilsson; 19 June 2012, 22:44.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #97
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Det funkar lika bra med ett vanligt Ph-test så det är nog inga galaktiska skillnader på preparaten

                Med ett kh på 4 så ligger väl oftast ph på 7,5. Utifrån detta så agerar väl vätskan. Det kommer ju inte in något vatten i bubblan vilket gör det hela ännu fränare
                Ja det är onekligen rätt fräsigt.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • AffeAlien
                  • December 2011
                  • 655

                  #98
                  Kul att läsa igenom denna tråd för det är mycket nytt för mig också. :-)

                  Sen kan jag inte vara riktigt normal för jag gillar byggbilder och bilder på teknik mer än bilder på fiskar

                  Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
                  Mvh Alf

                  Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #99
                    Det är igång
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0285.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,3 KB
ID: 2141325Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0272.jpg
Visningar: 1
Storlek: 46,8 KB
ID: 2141326Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0276.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,8 KB
ID: 2141327

                      Lilypipsen var ju sådär, kör på dem ändå.

                      Imorgon skall jag ställa in anläggningen ordentligt. En stor del av växterna blev förstörda, jag brände i dem jag har. Nu ska jag lägga i hornsärv på ytan..
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • AffeAlien
                        • December 2011
                        • 655

                        Synd att lite växter inte klarade väntan. Men det ska bli spännande att se hur detta utvecklas.
                        Mvh Alf

                        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          [ATTACH=CONFIG]54140[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54141[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54142[/ATTACH]

                          Lilypipsen var ju sådär, kör på dem ändå.

                          Imorgon skall jag ställa in anläggningen ordentligt. En stor del av växterna blev förstörda, jag brände i dem jag har. Nu ska jag lägga i hornsärv på ytan..
                          Asfräckt Mathias otroligt snygg sten, som du säkert kommer laborera med ett antal ggr Lilypipsen är coola trots att utblåset är ganska stort. Jag ser att det finns hål i bänken på den andra sidan och, om jag får ha synpunkter, så skulle jag dra slangarna där istället(mellan skåp och bänk) och sätta utblåset vid bakre hörnet, då kommer det helt döljas när växterna har dragit iväg på höjden. Gillar vinkeln på den stora stenen men prova att vrida den lite så den pekar lite framåt istället för att ligga helt i profil, Hoppas du inte tar illa upp det är jättesnyggt men så svårt att låta bli att påpeka små detaljer där man skulle vilja stoppa in fingrarna i dataskärmen och justera Ska bli kul att följa växtutvecklingen i din lilla hightechburk
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Ursprungligen postat av åheim
                            Asfräckt Mathias otroligt snygg sten, som du säkert kommer laborera med ett antal ggr Lilypipsen är coola trots att utblåset är ganska stort. Jag ser att det finns hål i bänken på den andra sidan och, om jag får ha synpunkter, så skulle jag dra slangarna där istället(mellan skåp och bänk) och sätta utblåset vid bakre hörnet, då kommer det helt döljas när växterna har dragit iväg på höjden. Gillar vinkeln på den stora stenen men prova att vrida den lite så den pekar lite framåt istället för att ligga helt i profil, Hoppas du inte tar illa upp det är jättesnyggt men så svårt att låta bli att påpeka små detaljer där man skulle vilja stoppa in fingrarna i dataskärmen och justera Ska bli kul att följa växtutvecklingen i din lilla hightechburk
                            Synpunkter ska man ha, det är välkommet Jag Ska kolla om slangarna är tillräckligt långa för hålet på andra sidan, jag var ivrig och hård med saxen idag :P Slangarna bråkade som fan, de gillade mig inte alls. Jag fick bara på slangarna ca en cm på pipesen, hoppas de sitter ändå ;D

                            Stenen kommer flyttas och vridas lite, växterna måste få rota sig först. Det blev lättare att plantera när jag hade en rak linje att pilla med (Soil är värdelöst att plantera i) Lilipipsen köpte jag enbart för att det var den enda modellen som passade filtret, Jag är inte nöjd men de gör sitt jobb. Tetratecs egna är ju inte helt värdelösa om jag tröttnar
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              Ser sjukt najs ut. För övrigt håller jag med föregående talare. Sen undrar jag varför pH bubblan är så långt ner??

                              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Ursprungligen postat av hannesc
                                Ser sjukt najs ut. För övrigt håller jag med föregående talare. Sen undrar jag varför pH bubblan är så långt ner??

                                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2


                                Jag hämtade ut prylarna 19 00, paketet var helt mos. Jag for hem till en grinig sambo och drog igång så gott jag kunde. Det finns ingen direkt solklar plan med något, jag ville bara få igång det så att inte alla växter skrotades helt. Så, imorgon kan vi ha planer, idag njuter vi av att det är vatten i karet
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...