Min nya lilla kub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Ursprungligen postat av bossep
    Sånt där kan vara lite lurigt. Så det är vatten från bubbelräknaren som går bakåt? Hur har du magnetventilen kopplad? På timer eller? Märker du i så fall om detta sker på natten när du ligger på örat?
    Jag har fått detta förklarat på Plantswap.

    Trotts att co2 stängs av så förbrukas den ut i vattnet vilket leder till att undertryck bildas. Då fylls slangarna med vatten. Det är rätt känsliga prylar så detta är INTE bra alls!

    Jag pillar lite med det nu, vi får se om jag får rätsida på det.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Jag har fått detta förklarat på Plantswap.

      Trotts att co2 stängs av så förbrukas den ut i vattnet vilket leder till att undertryck bildas. Då fylls slangarna med vatten. Det är rätt känsliga prylar så detta är INTE bra alls!

      Jag pillar lite med det nu, vi får se om jag får rätsida på det.
      Jo det kan nog hända. Koldioxiden absorberas av vatnet och då skapas ett undertryck! Med det kanske det kan bli någon form av hävert. Detta är intressant och jag tror det kan vara värt att fundera lite på! Vad har du i bubbelräknaren, vanligt H2O eller?
      Förstår jag dig rätt om jag säger att det strömmar in vatten i bubbelräknaren och fyller den samt att vattnet går ända upp till regulatorn/magnetventilen?
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        thomas affär är riktigt bra. måste nästan ta mig en roadtrip dit nån dag.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Ursprungligen postat av bossep
          Jo det kan nog hända. Koldioxiden absorberas av vatnet och då skapas ett undertryck! Med det kanske det kan bli någon form av hävert. Detta är intressant och jag tror det kan vara värt att fundera lite på! Vad har du i bubbelräknaren, vanligt H2O eller?
          Förstår jag dig rätt om jag säger att det strömmar in vatten i bubbelräknaren och fyller den samt att vattnet går ända upp till regulatorn/magnetventilen?
          Ja, typ. Fast nu är det bra igen, det var en kass backventil som gjorde det.

          Nu är jag glad igen och jag
          Hoppas att grejerna inte har tagit stryk
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            Billigare backventiler blir kass ibland och man skall inte använda sådana i plast som man kör till vanliga luftpumpar. vatten i regulatorn är ingen höjdare men förhopningsvis har gasen dragit med allt vatten ut igen.
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Ursprungligen postat av lillfrasse
              Billigare backventiler blir kass ibland och man skall inte använda sådana i plast som man kör till vanliga luftpumpar. vatten i regulatorn är ingen höjdare men förhopningsvis har gasen dragit med allt vatten ut igen.
              Aquatic nature, 155 spänn st blir tydligen också kass ibland, precis som TMC.

              JBL'S stora, svarta med skruvtätningar är fan bäst. Jag har fint flöde ur regulatorn nu, det är fint! Jag snålade inte direkt med gasen när jag blåste ur den heller.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Jag hatar det s****s h-vetet till co2-anläggning!

                Nya problem under dagen, samma problem men med nytt vatten i bubbelräknaren-->slangen-->backventilen-->Nålventilen.

                Plockade isär allt, klippte fram nya fina ändar på slangen, vad händer? Samma skit igen!

                Satt och funderade länge, provade att klippa av slangen från nålventilen så att den inte är så lång, nu har jag konstant tryck istället för att det tvärvänder så fort gasen bryts.

                Funkar det inte den här gången så får de ducka nere vid gatan, då kommer kalaset genom fönstret!

                Aja, nu har jag gnällt. På't igen!

                Skitskitskitskit!
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  Säg till några timmar innan du kastar ut grejerna så att jag hinner dit å ta emot

                  Nä men seriöst det måste ju ha varit något mikroskopiskt hål i den delen du klippte bort, annars finns ju ingen anledning till att trycket skulle vända så fort du slog av magnetventilen.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Ursprungligen postat av KristianE
                    Säg till några timmar innan du kastar ut grejerna så att jag hinner dit å ta emot

                    Nä men seriöst det måste ju ha varit något mikroskopiskt hål i den delen du klippte bort, annars finns ju ingen anledning till att trycket skulle vända så fort du slog av magnetventilen.
                    Nej, det är fan ett under att allt fortfarande funkar..


                    ARG, det är jag det!
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • gonzo44
                      • October 2007
                      • 2770

                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Jag hatar det s****s h-vetet till co2-anläggning!

                      Nya problem under dagen, samma problem men med nytt vatten i bubbelräknaren-->slangen-->backventilen-->Nålventilen.

                      Plockade isär allt, klippte fram nya fina ändar på slangen, vad händer? Samma skit igen!

                      Satt och funderade länge, provade att klippa av slangen från nålventilen så att den inte är så lång, nu har jag konstant tryck istället för att det tvärvänder så fort gasen bryts.

                      Funkar det inte den här gången så får de ducka nere vid gatan, då kommer kalaset genom fönstret!

                      Aja, nu har jag gnällt. På't igen!

                      Skitskitskitskit!
                      så så Mathias, lugn och fin nu du löser säker de där på något sätt.. men jag kan hålla med dej om att saker och ting kan reta en till vansinne..
                      lira lite mustasch och avreagera dej lite med det iställer för att förstöra en bra ruta som dessutom inte gjort dej något ont hehe
                      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        Ursprungligen postat av gonzo44
                        så så Mathias, lugn och fin nu du löser säker de där på något sätt.. men jag kan hålla med dej om att saker och ting kan reta en till vansinne..
                        lira lite mustasch och avreagera dej lite med det iställer för att förstöra en bra ruta som dessutom inte gjort dej något ont hehe
                        Haha, jag kan verkligen bli helt tokig när det jäklas med mig såhär.

                        Nu funkar det igen i alla fall, peppar peppar...
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Getingen
                          • August 2010
                          • 325

                          Tråkigt att höra, jag får inte ens mitt mäsksystem att fungera, läcker nånstans och jag hittar inte var och försökt täta det några gånger. Hoppas det löser sig för dig. Att vattnet går in i systemet borde avhjälpas med en backventil, men om jag minns rätt så har du det också. Jättekonstigt att det inte fungerar. Blir också galen när saker inte fungerar trots flera försök.

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Ursprungligen postat av Getingen
                            Tråkigt att höra, jag får inte ens mitt mäsksystem att fungera, läcker nånstans och jag hittar inte var och försökt täta det några gånger. Hoppas det löser sig för dig. Att vattnet går in i systemet borde avhjälpas med en backventil, men om jag minns rätt så har du det också. Jättekonstigt att det inte fungerar. Blir också galen när saker inte fungerar trots flera försök.
                            Jag kör på två backventiler, en före och en efter bubbelräknaren. Nu drar vattnet upp mot bubbelräknaren men inte längre i alla fall, hoppas det håller sig bra nu.

                            Mäsk är lite pilligt, jag tätade allt med ordentligt silikon när jag körde det
                            För något år sedan, det viktiga var att hålen i korkarna var mindre än slangen vill jag minnas..

                            Det är bara att limma massor så brukar det ordna sig, att låta det torka ordentligt hjälpe också vill jag minnas
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Getingen
                              • August 2010
                              • 325

                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Jag kör på två backventiler, en före och en efter bubbelräknaren. Nu drar vattnet upp mot bubbelräknaren men inte längre i alla fall, hoppas det håller sig bra nu.

                              Mäsk är lite pilligt, jag tätade allt med ordentligt silikon när jag körde det
                              För något år sedan, det viktiga var att hålen i korkarna var mindre än slangen vill jag minnas..

                              Det är bara att limma massor så brukar det ordna sig, att låta det torka ordentligt hjälpe också vill jag minnas
                              Låter som att den innan bubbelräknaren är kass då.

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Ursprungligen postat av Getingen
                                Låter som att den innan bubbelräknaren är kass då.
                                Nope, får samma symptom med vad jag än provat, aquatic nature, tmc och JBL.

                                Det blev baktryck och då pallade det inte att hålla mot vattnet, nu är det ordnat i alla fall (hoppas jag)
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...