250L blir 1440

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Jesper Broman
    svarade
    Ok, dom ser stora ut på bild

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Tackar. Dom är någonstans mellan 15-20cm över disk, svårt att avgöra då jag inte hade några vettiga referenser...

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Fina rockor!!!

    Hur stora är dom?

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Tackar...

    Nu är dom nerkastade och cichlorna har blivit införstådda i att man ger fan i dom...

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20140506_140106.jpg
Visningar: 1
Storlek: 183,1 KB
ID: 2157552

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20140506_140100.jpg
Visningar: 1
Storlek: 201,8 KB
ID: 2157553

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Man får grattulera!

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Då var det officiellt. Jag är rockägare.
    Ett scobina par ligger på inkoppning.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20140506_130912.jpg
Visningar: 1
Storlek: 78,1 KB
ID: 2157551

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Idag har jag fått frisimmande yngel.
    Föräldrarna har en väldigt bra plats i akvariet som ger bra skydd åt ynglen.

    En liten snabb film direkt när jag kom hem med hungriga barn som hörs i bakgrunden...

    Senast redigerad av KristianE; 05 May 2014, 20:02.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Lycka till!
    Själv låter jag det vara. Jag har väntat ut det förut och kan göra det igen!
    Jag har ju två kullar med sprattlare i karet igen också, så att tillsätta sju skalarer var väl stressmoment nog för djuren...
    Senast redigerad av Mr Woods; 04 May 2014, 22:48.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Ljus tror inte jag räcker för att trigga cyano. Hade det varit så hade jag inte haft något i min 250l burk, där är det ju halvdunkelt... I 1440 burken däremot sitter det bara precis där roten är som närmst ljuskällan.
    Det är väl som med allt annat men måste ha flera triggers aktiverade för att det ska komma igång.

    Obalans mellan fosfat och kväve är ju en känd trigger. I mitt fall så göder jag ju ingenting och har inga krävande växter direkt. Samtidigt har jag väl inkörda filter och ganska hög belastning som borde ge skapliga mängder nitrat åtminstone i lillburken där jag inte byter vatten speciellt ofta.
    Jag märkte att cyanon började släppa från roten lite i stora burken när jag lät det gå en vecka mellan vattenbytena så det känns ju som att nitratbristen är det största problemet där.

    Äh, känns som att jag får ta och göra något åt det om det inte blir något med nyckehålsciklidsprattlet helt enkelt. Har varit lite dåligt med tid avsatt till den burken just nu.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av KristianE
    ...Tyvärr är jag igång med mitt cyanoodlande i båda burkarna just nu, inte så farligt i storburken då det är begränsat till ett ställe. I lillburken däremot så är det lite för mycket för min smak
    Det verkar vara något med vattnet här ute som gör att cyanon trivs. Jag har ingen jättebelysning heller, ett 36w grolux som är ett par år gammalt tycker man ju inte borde vara för starkt...
    Det är konstigt det här med min favoritorganism, cyano...
    Jag chansade och ställde upp mitt nya 310L i ett ljust och soligt rum. Det tog ett bra tag, men nu, helt plötsligt har jag cyano på botten längs med hela frontrutan. I det tillfälliga karet som stod på exakt samma plats en god stund, blev det aldrig någon cyano!

    Klicka på bilden för större version

Namn: 030520142768.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,1 KB
ID: 2157545

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Hehe... Har du webkamera på mitt kar också eller?
    Jag hoppas jag får ihop det bara, det är ju lite pengar som ska ut...

    Jag får ju tillbaka på skatten om inte annat men det är ju ett tag tills dess...

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    För vad du får.. Ja.. Jag var nära på att köpa en själv idag.. Dock har jag lite saker som behöver göras innan jag skaffar ytterligare en fisk..

    Tro inte att jag inte håller koll på dina förehavanden

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Jupp.
    Nästan gratis

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Ursprungligen postat av KristianE
    Fördelen med dom som är på tapeten är att dom är något större än "grossist storlek".
    Måste bara finansiera det hela....
    Scobina?

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    En bild på sprattlet genom rutan som jag har skrapat rent i cyanon på glaset...
    Det gråa är sprattlarna, några har lyckats röra på sig några cm...

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20140504_174344.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,2 KB
ID: 2157541

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...