1001 Liter SA/jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    Mer tråkiga nyheter, fick ett samtal från de som tillverkar mitt kar i dag och de visar sig att det varit svårt att få hem glas från Polen nu ett tag men tydligen ska de få hem det den 15:e sedan ska karet byggas, så jag hoppas på kunna få det i slutet på den veckan.

    Den som väntar på något gott väntar alltid för länge.......


    Var med Uppsala akvarieförening på akvarielagret och tröst tittade på lite fiskar och köpte BTN boken om L-malar. Efter det åkte vi till södermalms akvarieaffär och tittade på killi utställningen där några köpte lite fiskar på auktionen efteråt men själv tittade jag bara.

    Var kul att få göra en liten utflykt i alla fall.
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      Är Södermalms akvarieaffär välsorterade, om vi tar Akvarielagret som referens?
      Jag tror bestämt att vi var på Akvarielagret samtidigt i dag, hörde nämligen Crister stå och prata med några från er förening när jag var där .
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • AffeAlien
        • December 2011
        • 655

        Södermalms akvariaffär är mer en hobby verksamhet så utbudet är LÅNGT ifrån akvarielagrets. Mer killis, levande födare och tetror där, men han har fina fiskar och gillar man växtkar så har han mycket sånt.

        Ja då var vi säkert där samtidigt, jag stod mest och glodde på allt sydamerikaskt och vill bara köpa, men får hålla mig ett tag till.
        Mvh Alf

        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Viskar ifrån tv-soffan...

          - Fluval, Fluval, Fluuuvaaaal
          jag vrålskriker från soffan fluval fx5 hehe
          har det kommit något kar än?? eller är det på g att komma i veckan??
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • gonzo44
            • October 2007
            • 2770

            Ursprungligen postat av AffeAlien
            Tänkte faktiskt prova ett Aquael Unimax 700.
            Vill ju ha minst 2 filter till detta kar när det börjar bli lite befolkning.
            Jag har ett Aquael 120 och tystare filter får man leta efter, det görs knappt när man lägger örat mot det..
            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

            Kommentar

            • AffeAlien
              • December 2011
              • 655

              Ursprungligen postat av gonzo44
              jag vrålskriker från soffan fluval fx5 hehe
              har det kommit något kar än?? eller är det på g att komma i veckan??

              Alla snackar om Aquel Unimax men ingen verkar ha det så tänkte lika bra jag provar. Har ett innerfilter från Aquel som jag är grymt nöjd med om man jämför det lilla jag har från fluval så är aquelen tystare. Men ytterfiltret får vi helt enkelt se.

              Om du läser 2-3 poster upp så står det att glaset blivit försenat och anländer först den 15:e maj hos han som bygger karet. Men det lät som han tänkte försöka skynda sig att bygga ihop det när han fick glaset så jag hoppas på få det i slutet på nästa vecka alltså.
              Mvh Alf

              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

              Kommentar

              • gonzo44
                • October 2007
                • 2770

                Ursprungligen postat av AffeAlien
                Alla snackar om Aquel Unimax men ingen verkar ha det så tänkte lika bra jag provar. Har ett innerfilter från Aquel som jag är grymt nöjd med om man jämför det lilla jag har från fluval så är aquelen tystare. Men ytterfiltret får vi helt enkelt se.

                Om du läser 2-3 poster upp så står det att glaset blivit försenat och anländer först den 15:e maj hos han som bygger karet. Men det lät som han tänkte försöka skynda sig att bygga ihop det när han fick glaset så jag hoppas på få det i slutet på nästa vecka alltså.
                aha ok nej jag läste inte så noga, tråkigt när det blir så men vad ska man göra, det blir mer tid till planering,
                men det är som du säger den som väntar på nåt gott väntar inte för länge..
                Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                Kommentar

                • AffeAlien
                  • December 2011
                  • 655

                  Liten mini uppdatering.

                  Väntan fortsätter, finns inte mycket annat att säga.

                  Har varit och tittat lite på blästersanden på jula och jämför med Rådasand, tycker att rådasanden hade lite roligare färg på nått vis inte så tokljus, handlade hem 125kg får hoppas det räcker. Kan hända att jag får köpa mig en säck till.

                  Det blev 2 säckar 0,8-1,2mm och 3 säckar 0,4-0,8mm hoppas på att det ska bli lite naturligare när man blandade storlekarna lite.

                  En bild på säckarna kommer här.
                  Bifogade filer
                  Mvh Alf

                  Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    shiiiiet dyrt med råda istället för julas. men visst. har man pengar så. jag tycker inte det är nån nämnvärd skillnad på sanden. färgmässigt. men penga mässigt ja*!

                    Kommentar

                    • AffeAlien
                      • December 2011
                      • 655

                      Ja pengar skiljer det absolut. Betalade ca 5kr/kg medans julas sand går på ca 3kr/kg.

                      Men varierar man storleken lite hoppas jag på kunna få det lite snyggare än i det 54l jag har nu med blästersand i.

                      Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
                      Mvh Alf

                      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                      Kommentar

                      • Christer5

                        Klart att du skall använda den sand som tycker snyggast !

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          håller faktiskt med dig om råda sanden, ja tycker också det skiljer i färgen.
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Har inte läst in mig på tråden, men är med från och med nu.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • AffeAlien
                              • December 2011
                              • 655

                              Tyvärr kan jag fortfarande inte skynda på tiden... de närmsta 7 dagarna kommer vara de längsta i mitt liv!

                              Tänkte tråka ut er med lite mer av min tröst shopping jag gjort.
                              Har lyckats bestämma mig för vilken Slim-line bakgrund jag vill ha, har debatterat hårt med flickvännen.
                              Det har stått mellan Basalt/Gnejs och Röd Gnejs men valet föll tillslut på den röda efter att studerat olika kar med Basalt/Gnejs både i verkligheten och på internet. Det som gjorde att vi valde bort den är att mönstret upprepar sig i det långa karet så ser det dumt ut. De lilla mönstret som är på den röda kommer man nog inte lägga märke till att det upprepar sig hoppas jag.

                              Sedan har jag bara köpt filtermedia kitt till eheim pumpen, lite rötter och silikon för att få fast bakgrunderna.
                              Bifogade filer
                              Mvh Alf

                              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                              Kommentar

                              • MrH
                                • October 2010
                                • 2825

                                MrH ---> 175L SA kub

                                Kommentar

                                Arbetssätt...