1001 Liter SA/jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gonzo44
    • October 2007
    • 2770

    får en bild på karet i hövet nu när jag ser grejerna på plats, ska bli väldigt spännande och se om vi tänker lite lika eller om det skiljer sej avsevärt, viket jag inte tror.. Väntar med spänning på resultatet...
    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      Tänkte uppdatera lite för att folk ska tro det hänt något spännande men nu blev ni allt lurade!

      2-3 veckor skulle det ta att göra mitt kar, Ringde efter 3 veckor och då påstod det att de inte hade stort nog glas hemma så de skulle beställa det och det skulle komma hem på tisdagen veckan efter, detta var torsdag. Sedan sa det att de skulle bli prio ett på mitt kar så jag skulle få det så snabbt som det gick.

      Nu är det Fredag, veckan efter de skulle fått glaset, har jagat dem sen i onsdags och i dag fick jag tag i lite folk som ursäktade sig med att glaset hade blivit försenat och att de hade jätte mycket att göra men lovade att karet skulle bli klart om 14 dagar. Skulle få lite "plåster på såren" för det tagit sådan tid.

      Så jag får helt enkelt vänta 14 dagar till och sätta mig i solen med en öl i stället.
      Tur det inte är mörkaste vintern, blir i alla fall glad av vädret.
      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        En öl är alltid bra! Sitter med en själv här nu i kvällsolen!

        Kommentar

        • AffeAlien
          • December 2011
          • 655

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          En öl är alltid bra! Sitter med en själv här nu i kvällsolen!
          Jaa riktigt skönt att sommaren är här måste jag säga.
          Mvh Alf

          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

          Kommentar

          • AffeAlien
            • December 2011
            • 655

            Var ju någon i början som krävde massor av bilder så bäst jag håller det jag lovar och lägger upp en bild som har lite med projektet att göra.

            Håller på och köra in Eheim 2080 filtret i 180L Asien karet.
            Så där är filtreringen mer än nog just nu
            Bifogade filer
            Mvh Alf

            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

            Kommentar

            • AffeAlien
              • December 2011
              • 655

              Precis som förra gången när jag fick veta att akvariet skulle bli försenat så tröstshoppade jag lite.

              Denna gången blev det.

              Aqueal Unimax 700 ytterfilter
              Akvastabil lysramper 2st 2x39w
              Akvastabil Sunriser
              Lite lysrör.
              Bifogade filer
              Mvh Alf

              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

              Kommentar

              • AffeAlien
                • December 2011
                • 655

                I dag har jag faktiskt gjort lite saker och inte bara handlat prylar.

                Efter att fått hem mina dimmbara ramper så insåg jag ganska snabbt att den inte skulle gå att montera som jag ville nu direkt utan jag var tvungen att göra något egen fäste för att få fast dem i mitt täcklock av trä.

                Original på Akvastabil verkar det som att lysramperna sitter på styrd på någon slags skena och på så vis sitter fast i täcklocket. Jag hade inte det valet så fick helt enkelt bygga nått eget.

                Bild 1. Isärskruvad på ena sidan för att ta en titt på donet och även kolla så jag inte skulle dra någon skruv genom don eller någon kabel. Här ser man även skenan som antagligen används i deras standard lock.

                Bild 2. Här är en bit hålband i rostfritt som jag styrt in under skenan för extra stabilitet.

                Bild 3. Monterat och klart på båda sidor, Svarta träbiten de ligger på ska bli en del av täcklocket.

                Bild 4. Från "rätt" sida, bara dra dit skruvarna så är det klart sen.
                Bifogade filer
                Mvh Alf

                Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  ser kanon ut de där
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • AffeAlien
                    • December 2011
                    • 655

                    I dag tänkte jag göra klart hela ljusrampen så den bara var att slänga på karet när det kommer på fredag, om det nu kan hålla denna tiden....

                    Byggde en ram runt själv "locket" som ska stå på kanten runt akvariumet sedan hade jag även köpt list som ska gå ner lite över kanten på karet så man slipper se vattenytan, vilket jag tycker ser ut som skit, men det blev inte riktigt som jag tänkt.

                    Tänkte efter hur jag ville ha det, mätte 2 gånger sedan kapade jag. Gjorde precis som man ska göra men sedan när jag skulle montera dem insåg jag att jag tänkt fel. Så i morgon efter jobbet blir det att åka till Bauhaus och köpa en ny list och tänka och såga rätt och efter det måla så jag blir klar någon gång.

                    Bjuder på en bild på hur det ser ut nu i alla fall.
                    Bifogade filer
                    Mvh Alf

                    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      ett litet tips, ha den längsta listen ytterst, det vill säga att den ligger utan på dom korta på sidorna.
                      annars kommer du ju att se en ful skarv där hela tiden.
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • AffeAlien
                        • December 2011
                        • 655

                        Joo det var så jag tänkte göra men av någon dum anledning sågade jag den så att den blev lika lång som själva karet men sågade de 2 korta rätt längd. Eftersom de korta var rätt längd så saknades de 2cm på varje sida också

                        Men som du säger så förstör det hela intrycket om man ser skarvarna framifrån så blev att slänga den brädan och köpa en ny i morgon sedan måla och efter det hoppas jag på slippa vara snickare ett tag.
                        Mvh Alf

                        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          haha trodde nästan att de va det du gjorde fel lätt hänt de kan ja lova. undrars hur många meter list man slängt genom åren när man byggt terrarium :P hehe.
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • AffeAlien
                            • December 2011
                            • 655

                            I dag lyckades jag såga rätt i alla fall.
                            Nu är rampen klar och allt annat snickrade också för den delen, hoppas jag. Bara hoppas de håller vad de lovat denna gång och att akvariet kommer på fredag så då får ni se slutgiltiga resultatet på rampen.

                            Sen börjar de roliga med att inreda karet och börja köpa lite fiskar och kunna njuta på kvällarna.

                            Här kommer en bild på det jag gjorde i dag i alla fall, har målat nu också men orkade inte fota det. Ni får se senare när den ligger på karet.
                            Bifogade filer
                            Mvh Alf

                            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                            Kommentar

                            • AffeAlien
                              • December 2011
                              • 655

                              Äntligen lite goda nyheter!

                              Har varit och stressatpå de jag köpt karet av så de har stressatpå han som bygger det så nu i dag fick jag veta att det är klart och ska härda i 3 dagar sen ska det skäras rent och levereras till mig. Så troligtvis skulle det kunna dyka upp på onsdag!

                              Har även köpt mig en systemkamera, Nikon D90, av en arbetskamrat så ska bara lära mig använda den så kan det bli lite riktiga bilder i tråden sen.
                              Mvh Alf

                              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                              Kommentar

                              • Kryckan
                                • November 2011
                                • 283

                                Fasiken va maffigt detta kommer bli asså!
                                Systemkameran kommer nog till användning skulle jag tro

                                Kommentar

                                Arbetssätt...