1001 Liter SA/jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    Då har det börjat smyga sig på lite brun/kiselalger i karet så i dag var jag in på en av akvarieaffärerna här i stan och handlade mig 4st Ancistrus malar i "original" färgen, brun med prickar. Hoppas på att dessa krabater ska klara av att hålla den största algblomningen nere med hjälp av de 22 äppelsnäckor som åker runt i karet.

    Funderar på köpa ett stim på 10-15 ottosar också men är inte så jätte sugen på att ha sådana egentligen så ska ge ancistrusarna och snäckorna en chans först.

    Har även fått tag i lite vettiga redmoore rötter som ligger i blöt nu så att de inte flyter så ska jag försöka hänga dem på ena sidan i karet och försöka simulera något träd som växer ner i vattnet och göra flaggcikliderna lite gladare, även om de redan är enormt nyfikna och matglada.

    Har också fått tag i han som säljer de vildfångade Satanoperca jurupari och det låter som att jag kommer kunna åka på fredag och befria honom från dem och ta en titt på hans Altum scalarer.

    Tyvärr har tjejn åkt på en liten semester resa utan mig men tagit med sig system kameran så detta inlägget blir ett utan bilder, försökte ta någon vettig bild på malarna med mobilen men det vara bara att glömma. Ni får hålla er tills nästa vecka så ska jag nog kunna bjuda på lite bilder på några Satanoperca jurupari och Ancistrus malar.
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • gonzo44
      • October 2007
      • 2770

      jo tack visst går det åt i stora kar du har väl en 200L mer än mej och jag tycker jag öser i mycket här...
      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

      Kommentar

      • AffeAlien
        • December 2011
        • 655

        I går hade en av Guianacara honorna tagit ett av hanars hål i besittning och låg där inne och tryckte medan hanen stod utför och vaktade från alla som kom nära. YES! tänkte jag, kul med lite lek, men i dag när jag vaknade hade hon ratat hans grotta och nu gräver han på ett nytt ställe medan honan bara glider runt i karet.


        Sitter och försöker skriva något som kanske går att använda som artikel till Ciklidbladet och därför tittade jag igenom tråden. Då insåg hur kul det var med före och efter bilder så tänkte att jag bjuder på några på samma ställe i tråden.

        tyvärr är det dåliga mobil bilder, reflektioner och en cirkpump som samlar små "bös", men jag ville bara visa skillnaden på rummet.
        Bifogade filer
        Mvh Alf

        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          Alltid kul med bilder Gillar verklige soffans placering =))
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • AffeAlien
            • December 2011
            • 655

            Ursprungligen postat av gonzo44
            Alltid kul med bilder Gillar verklige soffans placering =))
            Jag och tjejen bor i en 3:a här i Uppsala och ingen av kommer från stan så extra rummet är lite som ett gästrum, därför soffan är där inne, sen att det passade perfekt att ställa ett stort akvarium framför soffan så jag nu sitter mer där än i soffan framför TVn är ju en helt annat sak.
            Senast redigerad av AffeAlien; 29 June 2012, 01:17.
            Mvh Alf

            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

            Kommentar

            • gonzo44
              • October 2007
              • 2770

              Undrar hur många timmar man igentligen spenderat framför och i sina kar?????
              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

              Kommentar

              • Kryckan
                • November 2011
                • 283

                Bra Jobbat!
                Detta akvarium måste vara helt underbart att titta på irl.
                Måste nästan vara straffbart att inte ha en soffa framför ett sådant kar.
                Många roliga fiskarter har du valt också. Kommer bli riktigt kul att fortsätta följa detta.

                Kommentar

                • AffeAlien
                  • December 2011
                  • 655

                  Ursprungligen postat av gonzo44
                  Undrar hur många timmar man igentligen spenderat framför och i sina kar?????
                  Ja det vill man nog inte veta egentligen.

                  En vis man sa en gång "En hobby ska ta tid, kosta pengar och inte vara till någon speciell nytta annars är det inte en hobby"


                  Ursprungligen postat av Kryckan
                  Bra Jobbat!
                  Detta akvarium måste vara helt underbart att titta på irl.
                  Måste nästan vara straffbart att inte ha en soffa framför ett sådant kar.
                  Många roliga fiskarter har du valt också. Kommer bli riktigt kul att fortsätta följa detta.
                  Lägger man ner massa pengar på kar och fiskar vill man kunna njuta ordentligt.
                  Ja det är mäktigare IRL än på bild för bilderna förmedlar djupet på själva karet jätte dåligt.

                  Angående fiskarna så har ju funderat mycket fram och tillbaka, huvud tråden var jordätare, men man måste ju ha nått som fyller övre delen och då blev det Flaggciklider. Är nöjd med fiskbeståndet nu frånsett lite malar. Men skulle jag snubbla över 2st utparade chokladciklder skulle jag inte tveka en sekund.
                  Mvh Alf

                  Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                  Kommentar

                  • AffeAlien
                    • December 2011
                    • 655

                    Jobbar natt denna veckan, slutar 07 på morgonen, så oftast brukar jag sova ganska länge in på eftermiddagen men i dag var väckaren ställd på 13.00 för ännu en bil utflykt. Denna gången bara 5mil för att köpa fisk och vädret var som tur var molnigt denna gång. Hade inte heller med någon flickvän som ville övningsköra så det gick lite fortare. Men man märker att semestern har börjat för vägen är full med sega husvagnar !

                    Efter jag vaknat och kastat i mig lite frukost ringde jag till Andries i enköping, som hade fiskarna som jag ville köpa, och kollade så han skulle vara hemma sedan hoppade jag in i bilen och drog iväg.

                    Väl framme hos honom hade han redan plockat ut fiskarna ur de stora karet och det simmade i en liten back på golvet så det var väldigt enkla att fånga och stoppa ner i påsarna som jag hade med mig.

                    Han själv hade ett specialbeställt 500 liters akvarium som var väldigt högt som det gick riktigt fina altum scalarer i. Där hade Satanopercerna bott tillsammans med scalarerna med de båda har börjat blir lite större så började bli trång i karet därför han sålde av jordätarna.

                    Tittat lite på de fina scalarerna och pratade lite med honom sedan ut i bilen och packa in de nya fiskarna sedan bara åka hem.

                    Nu ligger de för inkoppning och jag dricker kaffe. Bjuder på en bild på de nya köpet som ska vara VF Satanoperca Jurupari men tyvärr visste han inte fångst plats.
                    Bifogade filer
                    Mvh Alf

                    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                    Kommentar

                    • gonzo44
                      • October 2007
                      • 2770

                      Gött med nytt friskt blod i karen absolut värt en liten tripp på 5 mil
                      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                      Kommentar

                      • AffeAlien
                        • December 2011
                        • 655

                        Ursprungligen postat av gonzo44
                        Gött med nytt friskt blod i karen absolut värt en liten tripp på 5 mil
                        Kommer ju från Umeå från början som sagt så 5mil enkelväg är ju grannbyn så det är ingen match


                        Efter att jag släppt ner alla Satanoperca jurupari så insåg jag att karet är alldeles perfekt fyllt på botten nu så har bestämt mig för att det inte kommer flytta in några corydoras i det, tror alla jordätarna kommer hålla botten ren och fin ändå, säkert för ren för att corysarna ska kunna hitta mat lätt.

                        Men övre delen bebos bara av 6 små flaggciklider och en hög med tetror så där uppe skulle jag vilja ha en större fisk eller två. Har ju gått länge i tankarna på Chokladciklid ( Hypselecara temporalis ) för den verkar vara lugn och snäll jätte som jag tror skulle passa bra. Men jag vill inte ha mer än 2 så ett par hade varit perfekt eller åt minstonde 1 hona och 1 hane så kanske de kan hitta varandra tillslut kanske med lite tur.

                        Skulle jag få tag i ett par skulle det verkligen göra karet för mig!

                        Borde finnas folk här som har hållit dessa fiskar så vad tycker ni, kommer de rymmas och trivas med de andra fiskarna jag har som också är lugna hela bunten?
                        Håller de sig mer i mitten och övre delen av karet så det faktiskt får plats eller måste jag titta efter någon annan gentel gigant?
                        Mvh Alf

                        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                        Kommentar

                        • AffeAlien
                          • December 2011
                          • 655

                          I dag har jag faktiskt hängt in lite redmoore rötter på en sidan i karet, flyter fortfarande så har inte riktigt sin slutgiltiga position.

                          Det slutade med att jag tog sugpropparna till Pumprören som jag inte använder och lindade rostfri tråd runt rörfästena och borrade hål i rötterna och trädde tråden igenom. Funkar alldeles utmärkt än så länge i alla fall och var mycket enkelt att få rötterna där jag ville.

                          Bjuder på en liten film på kar taget med mobilen så fokus och ljus är helt knasigt men ni får en liten överblick på det hela i alla fall.


                          Mvh Alf

                          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                          Kommentar

                          • irwin_fletch
                            • April 2009
                            • 544

                            Ser bra ut, gillar dina fiskval..=)

                            Kommentar

                            • AffeAlien
                              • December 2011
                              • 655

                              Tackar!

                              Angående fiskvalet är det lite roligt att se hur första fisklistan såg ut och hur det blev.

                              Gamla listan

                              6 x Mesonauta insignis (flaggciklid, festivum)
                              6 x Geophagus sp. "orange head tapajós"
                              40 x Vinkel tetror
                              40 x Rio Tetror
                              10-15 corydoras Sterbai
                              6 x Satanoperca leucosticta
                              15 x otocinclus
                              4 x Cichlasoma amazonarum
                              4-6 x L-malar
                              Hur det är nu

                              6 x Satanoperca jurupari
                              28 x colombia tetror
                              4 x Ancistrus sp. L144
                              5 x Guianacara geayi
                              6 x Mesonauta insignis
                              5 x Corydoras som kommer från mitt andra kar.
                              22 x Äppelsnäckor

                              Det jag hoppas på kunna få tag i mer nu är ett par Chokladciklider och lite fler malar.
                              Mvh Alf

                              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Du, har du sett Aponogeton ulvaceus? Förjäkla trevlig växt som skulle se fantastisk ut i ditt kar. Den växer redigt fort också. När vallisen kommer igång så kommer det här bli perfekt!

                                Fint med de nya rötterna, heja!
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...