1001 Liter SA/jordätare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

Nu är min fisklista fullbordad och i kryssad. Listan ser ut på detta vis

6 x Satanoperca jurupari
    28 x colombia tetror
    5 x Guianacara geayi
    6 x Mesonauta insignis
    3 x Hypselecara temporalis
    3 x Ancistrus sp. L144
    1 x Golden nugget L081
    1 x L-015

Det senaste och slutgiltiga tillskottet är 3st chokladciklider. 2st på ca 10-12cm och en större på runt 15cm. Hoppas på att den större är en hane och de 2 andra är honor, Huvudet ser tjockare ut på den större. För hoppningsvis kommer 2 av dem att bilda ett par och då ska jag försöka donera den kvarvarande honan till någon.

Har samma plan för flaggcikliderna där det finns ett klart par. Hoppas på kunna få ett till där för att sedan gör mig av med de 2 kvarvarande så jag bara har 4st till slut.

Funderar även på att göra mig av med 10st tetror för det känns som de "kladdar ner" när man sitter och tittar i karet på något vis men där har jag inte alls bestämt mig ännu. Måste klura på det några veckor först.

Sedan kan det tillkomma någon fler mal men inga andra fiskar utan att någon art byts ut.

Bjuder på lite bilder på en av de mindre chokladarna som ville vara med på bild. Även en nytagen bild på karet.
    Bifogade filer
    Mvh Alf

Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

Kommentar

• Shepard
      • March 2003
      • 13992

Ursprungligen postat av AffeAlien
      Dina har ju övat tidigare så går säkert bättre för dig, men hanen vaktar grymt bra denna gången om man jämför med tidigare, men honan har varit en riktigt bitch hela tiden.
      Har för mig att det var så för ett vildfångat par jag hade för ett antal år se´n, de första lekarna vaktade de ganska halvhjärtat, men när de hade lekt ett par gånger så tog det fart
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

Kommentar

• KristianE
        • April 2012
        • 1443

Förstår din tanke med tetrorna, hade dom stimmat bättre hade det ju inte varit något problem i det stora karet men som det är nu så är dom ju utspridda i hela karet. Men säg den fisk som håller ett tight stim jämt...

Men det ser ju förbaskat trevligt ut
        Senast redigerad av KristianE; 03 August 2012, 22:11. Anledning: Tillägg
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

Kommentar

• gonzo44
          • October 2007
          • 2770

härlig helhetsbil... ja övriga bilder kanon
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

Kommentar

• AffeAlien
            • December 2011
            • 655

Ursprungligen postat av KristianE
            Förstår din tanke med tetrorna, hade dom stimmat bättre hade det ju inte varit något problem i det stora karet men som det är nu så är dom ju utspridda i hela karet. Men säg den fisk som håller ett tight stim jämt...

Men det ser ju förbaskat trevligt ut
            Ja tyvärr stimmar det ju bara ibland när de själva har lust, inte så jag får bestämma därför jag skulle vilja minska antalet till ca 20.. men som sagt ska fundera på det ett tag.

Ursprungligen postat av gonzo44
            härlig helhetsbil... ja övriga bilder kanon
            Kul att ni gillar det, är ganska nöjd själv faktiskt, Vallisnerian har börjat skjuta mycket skott så snart har jag några täta skogspartier hoppas jag.

Men nu när jag vaknade fanns inga ägg från flaggorna kvar, men det sett en ancistrus där och fanns mycket malbajs på roten så jag gissar att den var ganska mätt. Får helt enkelt lämna belysningen tänd men fullt nerdimmad i fortsättningen när jag vill ha kvar äggen.

Fördelen med det hela är att chokladcikliderna nu får utforska hela karet i stället för att vara upptryckta i ett hörn.
            Mvh Alf

Kommentar

• gonzo44
              • October 2007
              • 2770

ja det är säkert ansistrusen som är skyldig,
              men troligen hjälper det att göra som du säger med belysningen
              kul för chokladerna att få glida runt i hela karet och spana efter bra revir så kanske dom kommer igång dom oxå
              sen har du kalabalik med lekpar som sloss över hela karet härligt

Kommentar

• zoddri
                • June 2012
                • 144

Ja tyvärr stimmar det ju bara ibland när de själva har lust, inte så jag får bestämma därför jag skulle vilja minska antalet till ca 20.. men som sagt ska fundera på det ett tag.
                Hade du tänkt på detdär tidigare så hade vi nog kunnat ta med några tetror också

Fina chokladciklider också
                Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

Kommentar

• AffeAlien
                  • December 2011
                  • 655

Händer inte jätte mycket i karet just nu bara rullar på.

Yngeln från Guianacara geayi levde otroligt nog i lite över 3 veckor men nu har jag inte sett dem på hela veckan så nu har de nog tyvärr blivit mat åt de andra innevånarna i karet.

I går kväll när jag matade malarna med zucchini så tänkte jag att det var ju perfekt läge att försöka få någon bra bild på dem, men ICKET, flaggcikliderna tog över och åt på zucchinin och jagade bort allt annat som kom nära så blev inga sköna kvällsbilder på malarna men däremot lyckades jag filma 2st Guianacara geayi i full gång med att leka.

Först en film på flaggorna när de mumsar på zucchini

sedan Guianacara geayi leken

Allt filmades med fullt nerdimmad belysning därför färger och ljus kan vara lite konstigt.
                  Mvh Alf

Kommentar

• Mats Bryzell
                    • February 2007
                    • 18959

Aaaaahh, två riktigt fina guldkorn till filmer på zoopet idag! Härligt att se!

Kommentar

• AffeAlien
                      • December 2011
                      • 655

Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Aaaaahh, två riktigt fina guldkorn till filmer på zoopet idag! Härligt att se!
                      Kul att man kan bidra med lite underhållning.

Bara för jag skrev att det inte hände så mycket så har Chokladcikliderna lagt ägg nu. Men tyvärr har de gömt dem i ena hörnet bakom slimlinen som gömmer doppvärmare och pumpinsug så några bilder lyckas jag inte med, försökte med en spegel men det var för mörkt i hörnet så det syns knappt.
                      Mvh Alf

Kommentar

• gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

Härliga filmer.... tackar för förevisningen...

Kommentar

• AffeAlien
                          • December 2011
                          • 655

Hade funderat lite på att dra igång ett saltkar för jag kände mig "färdig" med det här karet och ville prova på den världen lite för den verkar ruskit intressant. Men efter att hållit på och försökt göda och få ordning på växterna i 1000L baljan så har det blivit klart för mig att ljuset inte alls duger till någon växtodling ut mer till algodling så det fanns 2 alternativ.

1. Släng ut växterna och kör mycket grenar rötter och stenar.
                          2. köp belysning som klara att ge växterna lite mer liv.

För mig var det valet lätt eftersom jag gillar när det finns små gröna skogar som fiskarna kan smyga genom eller söka skydd när de är utsatta. Sedan att inte kunna se alla fiskar vid en första anblick utan man måste leta lite är också roligt.
                          Därmed är saltplanerna på is nått år till i alla fall och jag har börjat fundera på co2 i stället. Men får se om jag börjar med lite ful co2 via mäsk system.

Har lyckats få tag i en MH ramp med 3x150w mh och 2x54w T5 plus några "moonlight" spottar som jag hoppas på att få skickad till mig snart. Den är 180cm lång så jag hoppas detta ska duga, om det inte är jätte ljust i hörnen är inte hela världen, man får helt enkelt planera växtligheten efter ljuset.

Funderade en stund på att bygga en liten växtvägg då också till karet men möbeln jag byggt är lite för hög för att detta ska vara praktiskt genomförbart så jag skippar nog det infallet denna gången i alla fall. Men måste bygga om själva huven över karet men har inte riktigt bestämt hur jag ska göra eftersom rampen är en hängande variant och den måste ju vara lite längre från vattnet än T5 ramperna jag har nu är så har försökt söka runt lite på nätet och hittat lite olika förslag, någon här kanske har nått bra också?

Självklart kommer det bilder osv när jag får belysningen och ombyggnationen drar igång.
                          Mvh Alf

Kommentar

• gonzo44
                            • October 2007
                            • 2770

Alger kommer det alltid i början på ett nyatartat kar och det gäller att hitta rätt ballans med ljustiden och att växterna tar näringen från algerna öser du nu i mer ljus till växterna så betyder det att algerna oxå får mer ljus och växer fortare dom oxå.. jag är usel på att förklara sådant här men det gäller att hitta en ballans mellen växter och näring. risken finns att när du belyser mer att det blir mer alger.... jag själv har 4st 36W +2st 18W tända nu och innan hade jag bara ett av mina 18W tända och nu blir det mer alger i karet när det blivit mer ljus. men sedan tror jag det kan bero på att vi bytt fönster nyligen och det har inte kommit upp gardiner i detta rummet än så karet belyses mer utifrån nu oxå..
                            lite bilder skulle sitta fint på ditt snygga kar..

Kommentar

• AffeAlien
                              • December 2011
                              • 655

Sv: 1001 Liter SA/jordätare

Jag har 4x39w nu men det märks på växterna att det är för lite, speciellt vallisnerian som i mitt andra kar spridit sig som ogräs men här växer det knappt alls.
                              Största problemet är nog djupet på karet som gör att det inte kommer ner så mycket ljus som jag önskar.
                              Förstår ändå vad du menar med att även algerna mår bra av mer ljus, både bruna och gröna alger har jag haft men nu är det inte mycket alls av det. Det jag nu har tror jag är toffsalger som jag inte alls vet hur jag ska bekämpa heller.
                              Men som sagt den riktiga anledningen att uppgradera från 0,15w/L till 0,55w/L är för att få någon fart på växterna och även skaffa lite mer växter jag kan ha på botten.
                              Men som du säger så kanske jag får vara beredd på en ny algexplosion.
                              Mvh Alf

Kommentar

• Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

1001 Liter SA/jordätare

Jag har 4x39w nu men det märks på växterna att det är för lite, speciellt vallisnerian som i mitt andra kar spridit sig som ogräs men här växer det knappt alls.
                                Största problemet är nog djupet på karet som gör att det inte kommer ner så mycket ljus som jag önskar.
                                Förstår ändå vad du menar med att även algerna mår bra av mer ljus, både bruna och gröna alger har jag haft men nu är det inte mycket alls av det. Det jag nu har tror jag är toffsalger som jag inte alls vet hur jag ska bekämpa heller.
                                Men som sagt den riktiga anledningen att uppgradera från 0,15w/L till 0,55w/L är för att få någon fart på växterna och även skaffa lite mer växter jag kan ha på botten.
                                Men som du säger så kanske jag får vara beredd på en ny algexplosion.
                                Kör på lite olika Crypto..

S. Subulata kanske..

Det är ändå i nederkant med den nya belysningen med tanke på djupet på karet.

Inte helt lätt men du kommer få det att funka.
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

Arbetssätt...