1001 Liter SA/jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    Håller med ovanstående! Asfräckt Men sitter inte listerna väldigt lågt? täckglasen lär väl hamna flera cm under akvariekanten...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      Beställde ett kar som skulle vara 65cm högt först sedan när jag fick 70cm hög så tänkte jag perfekt då kan jag gömma lysrampen invändigt och bara slänga på ett lock och klistra lite svart plats på utsidan så den inte syndes. Men nu i efterhand blev det en annan ramp men listerna är kvar där de var beställt.

      Nu sitter i alla fall bakgrunden på plats. Blir att städa undan kladd i morgon också, silikon är inte min vän

      Bjuder på 2 risiga bilder på en bakgrund som sitter på plats med massa reflektioner och liknande.
      Blev att jag höjde slimlinen 3-4cm och fyller över det med sand sen och hoppas på att alla fiskarna inte nödvändigtvis ska gräva gropar där.
      Bifogade filer
      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        Ursprungligen postat av AffeAlien

        Nu sitter i alla fall bakgrunden på plats. Blir att städa undan kladd i morgon också, silikon är inte min vän
        Jag tror inte silicon har en enda riktig vän
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          maffigt!
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • AffeAlien
            • December 2011
            • 655

            Jaa då har man mekat lite i dag med.
            1/3 dela av sanden som ska i och försökt mig på att placera ut rötter och stenar, inte helt nöjd så blir en sväng till stadens zoo affärer i morgon och leta lite mer skojiga rötter.
            Blir aldrig riktigt som man tänker sig att det ska bli i huvudet.

            När jag lessnat slängde jag på lysrampen och testkörde lite, därav kablarna uppe på burken.

            Första bilden är utan belysning och fotat med blixt.
            Andra bilden är med belysning utan blixt.
            Bifogade filer
            Mvh Alf

            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

            Kommentar

            • AffeAlien
              • December 2011
              • 655

              Tänkte kolla om någon har några smarta tips på hur man hänger upp redmoore rötter lättast?

              Mats Bryzell hade väll så i sitt kar med vilda Discusar om jag inte mins fel, så har du några bra tips Mats?
              Mvh Alf

              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                I väntan på att Mats ska vakna så kan jag ge mitt tips att helt enkelt lägga en bambupinne eller liknande tvärs över karet och sen binda upp rötterna med fiskelina!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Japp, nu har jag vaknat till!
                  Åheims bambutrick är en väg att gå!
                  Jag brukar hänga rötterna i mittstag och på karets kanter, runt om. Jag borrar hål i rötternas ovansida, där det liksom passar att de hänger bra. I hobbyaffärer finns en styv aluminiumtråd som jag använder för att göra en krok - bara att trä genom det uppborrade hålet i roten och böja till en passande krok och sedan hänga upp.
                  I 960-karet, se filmer nedan, så hängde jag många rötter i BTN-bakgrundens övre kant.






                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • AffeAlien
                    • December 2011
                    • 655

                    Får tacka för tipsen!

                    I dag var jag ute i 3 av stans zoo affärer, han inte med fler för jag var med tjejen på SM i marsvinsutställning först, där letades det passande rötter så jag kunde få lite ordning på karet.

                    Hittade 2 stora mangroove rötter som nu är stående i karet. Men alla redmoore rötter var ca 2dm långa och det kändes som det bara skulle se dumt ut i karet så de fick ligga kvar. Planen är att åka till akvarielagret under nästa vecka någon gång och hoppas på kanske hitta lite bättre rötter jag kan hänga upp därifrån.

                    Skulle även handla växter så jag kunde plantera innan jag fyllde med vatten tänkte jag. Hittade Anubis Nana och Java ormbunke men inte var det en av de 3 affärerna som hade Vallisneria så blir väl sådan från lagret sen också, som tur är går det rätt lätt att plantera med vatten i karet eftersom de inte behöver knyta fast i något.

                    Efter jag lagt i de sista rötterna och monterat på växterna var det bara fylla vatten, och de får ni några bilder på.
                    Konstigt nog är inte vattnet tefärgat ännu, blev de direkt när rötterna låg i badkaret, men det är väll de i morgon skulle jag gissa.
                    Bifogade filer
                    Mvh Alf

                    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                    Kommentar

                    • billy.g
                      • February 2011
                      • 45

                      Ser ut att kunna bli riktigt fint det där.. Av min egna smak tycker jag det räcker med dessa rötterna och växter
                      www.Rovfisk.se

                      Kommentar

                      • AffeAlien
                        • December 2011
                        • 655

                        Ursprungligen postat av billy.g
                        Ser ut att kunna bli riktigt fint det där.. Av min egna smak tycker jag det räcker med dessa rötterna och växter
                        Joo är ganska nöjd redan som det är, men lite Vallisneria på höger och vänster sidan sedan även liten skog bakom den stora roten i mitten hade jag tänkt mig.

                        Ska slänga över lite flytväxter jag har i ett annat kar också men har inte bestämt mig om jag vill ha dem eller inte.
                        Mvh Alf

                        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                        Kommentar

                        • billy.g
                          • February 2011
                          • 45

                          en bild på mitt ganska liknande dock bara en rot och lite gullranka flytandes

                          www.Rovfisk.se

                          Kommentar

                          • Majki01
                            • May 2010
                            • 769

                            Kolla www.guldfisken.se förr hade han i alla fall rätt mycket fina rötter, man får exakt den som är på bilden man kollar


                            Sent from my iPhone using Tapatalk

                            Kommentar

                            • vinbok
                              • November 2011
                              • 147

                              Ser riktigt bra ut och inspirera min enredning en del.

                              Kommentar

                              • Triumph
                                • September 2008
                                • 295

                                Grattis till ditt nya kar! Så jäkla mäktigt! Blir avis som tusan. Är så svårt roligt att inreda, starta upp, fixa och trixa.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...