90 Liter ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luddson
    • August 2011
    • 529

    Är både Neontetror och Bolvianska fjärilar nere på botten? Neoe rör sig väl lite överallt?

    Belysningen i ett helt nytt 240 rio juwel lär väl vara fullt tillräckligt för enklare växter,
    anubias, javaormbunkar mm ?
    Vilken bottensubstrat skall jag köra räcker det med blästersand eller ska jag köra i
    någon soil?

    sist men inte minst. Vilken "matta" kan jag köra, är nålgräs för krävande eller finns det
    annan?

    Tack!

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      Ja neoner är mest på den nedre halvan ofta ganska utspridda. Bolivianer mest längs botten. Det vet du ju för du har ju redan såna.
      Med enklare växter behöver du inge tjafsa med någon plantsoil nej, så blästersand blir bra. Lyset likaså, duger till lätta växter.
      Nålgräs räknas till en av de lättaste marktäckarna, marsilea hirsuta en annan lätt.
      Om du kör nålgräs, tänk på planteringen. Gör inte som jag sett en del göra att trycka ned hela tuvan på ett ställe. Blir alldeles för tätt mellan rötterna och tar en evighet för den att sprida sig. Lägg busken i en bunke och ta en pincett eller liknande och dra isär den. Du kommer att märka att du kan dela upp den i oerhörda mängder småplantor. Dessa planterar du sen med ca 2cm mellanrum på botten så kommer de snabbare att växa ut till en matta.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Luddson
        • August 2011
        • 529

        Behövs det då någonting som är högt upp i karet, så det inte ser helt tomt ut?
        + räcker det med en dos pmdd i veckan?

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          Det är väl upp till dig själv men jag har redan tipsat om pennfiskar. Bilbukar är ett annat alternativ. Inget illa ment men börjar det inte vara dags att tänka själv lite, det är ditt akvarier och du som väljer vad du tycker passar efter din egen smak.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            Om pmdd. Ja om ens det. Har man inte oerhörda mängder växter och kör koldioxid och massor av ljus så räcker det med den näring som bildas från nedbrytningen av fiskbajs och mat.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Luddson
              • August 2011
              • 529

              Mm, det är sant ..

              Tack för hjälpen!

              Kommentar

              • Luddson
                • August 2011
                • 529

                Ytan är helt grön i 90 liters karet, vad beror detta på? sökt runt men hittar ingenting

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Cyano
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Luddson
                    • August 2011
                    • 529

                    Okej, räcker det att ha släckt eller ska jag lägga en filt över hela akvariet?

                    Kommentar

                    • Luddson
                      • August 2011
                      • 529

                      och hur länge?

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        Så mycken filtar och lakan du kan uppbringa, ska inte komma in en enda liten strimma ljus. 4 dagar.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Luddson
                          • August 2011
                          • 529

                          okej, härligt

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            nu tar vi det lugnt......

                            cyano på ytan ??????


                            har jag aldig varit med om.


                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              dessutom, mörkläggning borde vara näst sista utvägen.

                              börja med att får karet i balans, så har man inga cyano att tampas med.

                              om man börjar med att mörklägga så får man nog fortsätta med det
                              var tredje vecka.....=....väldigt tråkigt liv för alla invånare....


                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              • Luddson
                                • August 2011
                                • 529

                                Ursprungligen postat av Kensa
                                dessutom, mörkläggning borde vara näst sista utvägen.

                                börja med att får karet i balans, så har man inga cyano att tampas med.

                                om man börjar med att mörklägga så får man nog fortsätta med det
                                var tredje vecka.....=....väldigt tråkigt liv för alla invånare....


                                .
                                Att få karet i balans, nitriten har legat på 0 sågott som hela tiden. PH har väl varit lite för högt men börjat gå ner.
                                Något annat jag behöver hålla koll på?

                                Matar sparsamt och belysningen är 10 timmar om dagen.
                                Har haft karet mörkt idag .. Ska jag ha det tänt istället då?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...