90 Liter ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    jag kör på micro +

    Kommentar

    • Luddson
      • August 2011
      • 529

      Okej najs!

      En till fråga eftersom jag redan har 5 st Otocinclus vittatus. Ska jag som städ patrull öka antalet eller ska jag skaffa någon annan sort?
      Mina Otocinclus vittatus måste hänga med

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        sandsnäckor kör jag på

        Kommentar

        • Luddson
          • August 2011
          • 529

          Jo det ska jag också göra men tänkte på andra ställen en sanden.

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            Otocinclus blir bra. Vill du att bolivianerna ska få behålla ägg är de bra och då ska du undvika ancistrus som kan vara envisa på att småskalighet i sig. Dock tar nog både terror och scalarer ynglena så det kanske inte spelar dig nån roll.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              Ursprungligen postat av hannesc
              scalarer behöver ett kar som är 50 högt helst. så kanske inte sånna, möjligen spetsnos-scalarer.

              tycker du ska köra PMDD o en egen mäsk. EC måste du dosera varje dag. vilket är jäkligt jobbigt. Mäsken gör du 1-2 ggr varrannan vecka.

              sen är det viktigt att ha bra ljus. nu har du iof valt växter som inte kräver kanonmycket ljus o det är ju bra om man nu inte har så mycket ljus att tillgå :P men reflektorer på rören tycker jag absolut du ska ha.




              men snälla nån, ett juwel rio på 240 liter är ju 55 högt !!!!!

              är ju nästan designat för att hålla höga firrar som scalarer och liknande.

              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Luddson
                • August 2011
                • 529

                Dock, så tycker jag scalar ser tråkig ut iaf dom vanliga svartgrå vita.
                Finns det att köpa lite ballare scalare såg någon på forumet som hade lite brun aktiga såg lite tiger aktiga ut.

                Kommentar

                • Luddson
                  • August 2011
                  • 529

                  Behöver lite indredningstips

                  Vilken tycker ni jag ska använda till mitt SA kar på 240L:
                  Alternativ 1:
                  http://www.pwss.se/product.php?productid=13997&cat=1256&page=1
                  e
                  ller
                  Alternativ 2:

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    Red back är ju rätt läckra men annars är de flesta naturformer mestadels gråsvartrandiga med olika variationer. Vilket känns rätt för många. Vill man ha lite mer färg är det avlade som gäller. Finns lite olika, alla sorters marmorerade tycker jag är gräsliga, de som faktiskt är tjusiga är guldscalarerna som går i cleant vitgult. Googla på det.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Luddson
                      • August 2011
                      • 529

                      Aa det finns ju vissa som är riktigt snygga, får ta mig en titt i någon affär,
                      så kanske man fastnar för någon =)

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Personligen tycker jag att vildformerna är snyggast (inte bara bland scalarer), de har helt enkelt en naturlig skönhet som odlingsformerna saknar. En vuxen gråscalare, med röda ögon, skarpa svarta ränder, bronsfärgad rygg, och en kraftig panna är en vacker syn. Odlingsformerna kan ju vara fina de också, men saknar den naturliga skönheten. Men en fullvuxen guldscalare är en favorit bland odlingsformerna.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Luddson
                          • August 2011
                          • 529

                          Det var någon som hade några scalare som var lite brun/guldiga med svarta ränder, kan dock inte hitta inlägget här på zoopet.
                          Vart får man tag i vildfångade? ;p

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            Ursprungligen postat av Kensa
                            men snälla nån, ett juwel rio på 240 liter är ju 55 högt !!!!!

                            är ju nästan designat för att hålla höga firrar som scalarer och liknande.


                            haha aaa okeeej då. jag har inte koll på sånna där juwel kar. sorry sorry :P

                            Ursprungligen postat av Luddson
                            Dock, så tycker jag scalar ser tråkig ut iaf dom vanliga svartgrå vita.
                            Finns det att köpa lite ballare scalare såg någon på forumet som hade lite brun aktiga såg lite tiger aktiga ut.
                            jag håller med anamaniac här. det är ju den grå med svarta ränder som är snyggast. de här marmor/guld/svarta scalarerna har jag inte mycket för. framodlade varianter. sånna hittar du inte som vildfångade. o vildfångade scalarer är rätt dyra. jag köpte mina Honey Blue som är F1 or. ( dvs första generationen odlade av vildfångade) o de kostade drygt 400:- st.

                            Ursprungligen postat av Luddson
                            Behöver lite indredningstips

                            Vilken tycker ni jag ska använda till mitt SA kar på 240L:
                            Alternativ 1:
                            http://www.pwss.se/product.php?productid=13997&cat=1256&page=1
                            e
                            ller
                            Alternativ 2:
                            http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1256&page=2
                            alternativ 1 utan tvekan

                            Ursprungligen postat av Luddson
                            Det var någon som hade några scalare som var lite brun/guldiga med svarta ränder, kan dock inte hitta inlägget här på zoopet.
                            Vart får man tag i vildfångade? ;p
                            det går inte som sagt. det är framodlade färgvarianter. enligt mig är de fula som stryk. vildformen ska det vara som jag skrev tidigare

                            bild på mina
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Luddson
                              • August 2011
                              • 529

                              Asså tror ni det kommer kännas tomt att ha ett jätte stim med neontetror och Bolivianska fjärilar?
                              Är dom båda nere på botten eller?

                              Kommentar

                              • Luddson
                                • August 2011
                                • 529

                                Aa tycker också den bakgrunden är snyggare men jag undrar om det kommer bli svårt att få den att passa in, den andra är väldigt neutral och inga mönster osv

                                Kommentar

                                Arbetssätt...