90 Liter ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #16
    Jag menar att man lätt frestas av färgglada fiskar, särskilt kanske när man är färsk akvarist. Dock är många såna fiskar, typ guppy, platy, guldfisk osv, rätt tråkiga i längden då de har ett tämligen enkelspårigt beteende. Visst är det i högsta grad en fråga om smak och tycke men jag brukar jämföra så här: vad är roligast i längden, att titta på en bunt vackra foton eller se en svartvit långfilm med fantastisk handling, otroliga skådisar och oväntade vändningar? Guppy är foto och ciklider är långfilm.. Men som sagt finns det inget rätt eller fel, det är så jag resonerar dock.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Luddson
      • August 2011
      • 529

      #17
      Okej kanske blir Bolivianer trotsallt, jag hoppas dom färgar sig lite mer iallafall
      Skulle jag behålla alla bolivianer eller ska jag lämna tillbaks när jag fått ett par?

      Eller har du någon annan fisk du rekommenderar? :P

      Tack för tipset också om växten uppskattas väldigt mycket!
      Tack för svaret en än gång

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #18
        har du gott om cash så köp vanlig fjäril, du får fylla på med nya ganska ofta......


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Luddson
          • August 2011
          • 529

          #19
          Haha okej det blir nog inte dom då =) tack för svaret

          Kommentar

          • Luddson
            • August 2011
            • 529

            #20
            Finns det någon mat som ger boliviansk fjärilciklid bättre färg? Tack
            Letar fortfarande efter Mayalaisisk Sandsnäcka också, hittar det ingen stans, ska iväg snart till fler affärer.


            Mer bilder kommer att komma, försöker få tag i en bra kamera med.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #21
              röd räkmix. kör på det.

              Kommentar

              • Luddson
                • August 2011
                • 529

                #22
                Okej tack

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #23
                  Ursprungligen postat av Luddson
                  Finns det någon mat som ger boliviansk fjärilciklid bättre färg? Tack
                  Letar fortfarande efter Mayalaisisk Sandsnäcka också, hittar det ingen stans, ska iväg snart till fler affärer.


                  Mer bilder kommer att komma, försöker få tag i en bra kamera med.

                  egengjord räkmix med mycket räkor brukar ge bra färg, recept finns i zoppets artiklar, men öka andel räkor lite och minska på ärtona.

                  varning......det är slabbigt som fasen att mixa till det.,

                  finns ibland färdigt att köpa på bra akvarieaffärer.

                  annars mycket fryst, artemia, cyclops.......dock aldrig röda mygg.....



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    egengjord räkmix med mycket räkor brukar ge bra färg, recept finns i zoppets artiklar, men öka andel räkor lite och minska på ärtona.

                    varning......det är slabbigt som fasen att mixa till det.,

                    finns ibland färdigt att köpa på bra akvarieaffärer.

                    annars mycket fryst, artemia, cyclops.......dock aldrig röda mygg.....



                    .
                    fast röda mygg funkar ju absolut till bolivianer. men man bör beakta att man kan vara rätt allergisk mot röda mygg. gnugga dig inte i ögonen efter du matat med röda mygg. många får reaktioner av dom ( dock itne jag . mohahah)

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #25
                      jo, alla firrar äter ju röda mygg som om man slängde choklad till vilken 6 åring som helst.

                      men så som jag har fattat saken, så innehåller just röda mygg mest skit, löjligt dåligt näringsvärde, etc etc.

                      men det är bra att ge matvägrande firrar, men inte annars.

                      sedan kan man ju diskutera allergierna i all oändlighet,,,,,,bra är det inte iaf....



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #26
                        jag har aldrig reagerat på röda mygg. o jag ser det mest so godis till firrarna.

                        Kommentar

                        • Luddson
                          • August 2011
                          • 529

                          #27
                          Kollade PH och Nitrit nyss, såg inte så bra ut.
                          Nitrit: 0,5 mg/l
                          PH: 7,6

                          Hur gör jag för att sänka nitrit till 0?
                          Jag fick av en vän Waterlife 7,2 Buffert är detta något jag borde använda? Tackar!

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #28
                            ett par täta vattenbyten. typ 50% i tre dagar typ.

                            Kommentar

                            • Luddson
                              • August 2011
                              • 529

                              #29
                              Okej, ska göras.
                              Tack för hjälpen.

                              Någon som vet om denna 7,2 Buffert är något man ska använda? :P

                              Kommentar

                              • Ken Olofsson
                                • November 2006
                                • 8014

                                #30
                                ingen aning om vad det är för nått.

                                men börja som hannesc säger med att byta vatten, tycker dock att 50% är att ta i,
                                30% hade jag tagit, samtidigt som du drattar i det nya vattnet, så drattar du i "nitrivec" som
                                du har köpt på akvariebutiken.

                                sedan så mäter du nitriten efter 24H, har den gått ner från 0,5 -> 0,4, så upprepa, har den gått ner mer,
                                så byt bara vatten.

                                fortsätt så tills den är nere på 0,1. sedan går det oftast av sig själv.

                                du kan oxå dratta ner ett par matskedar salt första dagen, det botar inte nitriten, men det botar skadan tillfälligt.
                                ungefär som att treo botar huvudvärken, men inte orsaken.



                                .
                                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                                Kommentar

                                Arbetssätt...