90 Liter ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luddson
    • August 2011
    • 529

    90 Liter ciklider

    Hallå!

    Efter en lång tid har jag nu kommit fram till vilken fisk som ska få bo i mitt 90 liters kar.
    Jag har köpt bakgrund, sand och sten och kommer självklart komma med bilder.
    Fisken som kommer bo i karet är Boliviansk Fjärilciklid. Om ni har något ni vill säga om fisken gör gärna det.

    Sand: Ljus finkorning sand från Biltema.
    Sten: Kolsten
    Bakgrund: Svart som sitter inne i karet.

    Har lite frågor också.
    Ska jag släppa i 4 st Bolivianska fjärilciklider 2-3 dagar efter karet har startat?
    Kommer släppa i 5 st Otocinclus vittatus efter 3 veckor samt Melanoides tuberculatus vet faktiskt inte hur många, någon som kan ge mig ett svar på det?


    Tack så mycket!
  • källebacken
    • February 2006
    • 574

    #2
    Bolivianer har jag haft, fina och trevliga fiskar, kommer att göra sig jättefint mot den svarta bakgunden Ska du inte ta nån annan lite billigare fisk att köra in karet med typ ett litet stim tetror, dom kan ju vara kvar sen och liva upp det lite, bolivianer är rätt lugna så släpper du i dom sen när karet är ordenligt igång
    Annica

    Kommentar

    • Luddson
      • August 2011
      • 529

      #3
      Okej hur länge ska detta stim gå in sig i karet? och hur många ska de vara? Tack så mycket för svaret uppskattar det

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        .



        1) Kan inget om snäckorna

        2) Ett gäng (10-15 st) små tetror, storlek = neon, vore snyggt.

        3) Bottensubstratet är inte det bästa för Bolivianer, de vill ha lite mörkare för att trivas / färga ut helt.

        4) Du kan släppa ner Bolivianerna dagen efter du har inrett och tempen är OK.

        5) Håll sedan koll på nitriten under 3-4 veckor

        6) Sedan ner med malarna

        7) Efter ytterligare 4 veckor så drattar du ner tetrorna.








        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Luddson
          • August 2011
          • 529

          #5
          Tack för svaret! Uppskattas

          Kommentar

          • Kapten Zoom
            • January 2011
            • 814

            #6
            Bilder sen vill vi se!
            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

            Kommentar

            • Luddson
              • August 2011
              • 529

              #7
              Självklart! Bilder kommer redan ikväll

              En fråga bara: Jag får svart kol på fingret när jag rör på kolstenen, kommer akvariet ta åt sig av detta? Eller är det bara o köra på har haft det i vatten i typ 1 timme Tack

              Kommentar

              • Luddson
                • August 2011
                • 529

                #8
                Finns det någon annan fisk som färgar ut sig mot svart sten och bakgrund men ljus sand? :P
                Senast redigerad av Luddson; 18 October 2011, 21:02.

                Kommentar

                • Luddson
                  • August 2011
                  • 529

                  #9
                  Någon som då är rätt så lättskött

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    lägg ner fler svarta stenar så blir det nog bra.
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Luddson
                      • August 2011
                      • 529

                      #11
                      Okej, för att ni ska få en bild av hur det ser ut så tog jag en bild. Har ännu inte satt i växter eller fiskar som ni ser
                      http://imageshack.us/photo/my-images/266/90liter.jpg/

                      F
                      år nog inte i så mycket mer sten, kommer nog se ut som det är för mycket då.

                      Kommentar

                      • Luddson
                        • August 2011
                        • 529

                        #12
                        En bild från hur akvariet ser ut idag, har köpt 5 st svarta fantomtetror.
                        Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #13
                          Svarta fantomtetror tycker jag är ett utmärkt val av stimfisk till boliviansk fjärilsciklid, det ultimata i mitt tycke! Det är sant att bolivianer färgar mer med mörk botten men jag skulle inte säga att det beror på att de trivs som bäst då bara för färgen utan att det beror mer på att de anpassar sig något till omgivningen. Har haft ett gäng som bott i olika kar och alltid färgat lite olika efter omgivning. Tvärtom tycker jag att sandbotten är det bästa valet eftersom de gillar att sila substrat genom munnen, något av minijordätare det där.
                          Så kör på du som du planerat är mitt råd. 2+3 borde funka fint i ditt 90 liters. De är urcharmiga firrar, mycket gruff och fart utan allvarliga slagsmål.
                          En sak jag tycker du borde göra så snabbt som möjligt nu när du startar upp karet är att skaffa stora mängder snabbväxande växter, typ hornsäv, gälört, h. polysperma osv, som gärna får ligga och flyta vid ytan. Då minskar du risken för alginvasion så här i inledningen och får snabbare bra vattenkvalitet.
                          Jo en sak till, så småningom när bolivianerna blir könsmogna och vill leka så föredrar de platta stenar. Kolsten är lite som trä med.sina fibrer, de delar sig gärna rakt av i en riktning. Så med en hammare och en platt amskruvmejsel kan du enkelt stycka upp en av dina stenar till flera plattare som du kan sprida ut.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Luddson
                            • August 2011
                            • 529

                            #14
                            Tack så jätte mycket för svaret, uppskattas!

                            Jag köpte 3 plantor vanlig vattenormbunke, behövs det mera? köper isånnafall det imorgon
                            Jag har även varit och kollat i 3 zoo affärer och faktiskt har jag inte fastnat för boliviansk fjärilciklid dom har alltid varit helt utan färg vilket jag tycker ser tråkigt ut. Kollade på tillexempel Fjärilsciklid som hade enormt fina färger som jag fastnade för direkt, jag vet nu faktiskt inte vilken fisk jag ska ha, vill ha en som har färg.

                            Tack för tipset om stenarna också!

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #15
                              Vattenormbunke är en toppenväxt till nystartade kar. Den kan både planteras och låtas flyta vid ytan. Ett tips är att klippa av enstaka blad eftersom plantorna växer och sedan låta bladen flyta på ytan. Då kommer det snabbt bildas massor av småskott och vips så har du fabulösa mängder plantor. I mitt tycke den bästa växten till ett nystartat kar.

                              Visst är det sant att bolivianer inte är de mest färggranna fiskar även om de när de växer till får betydligt mer färg än vad de unga, stressade exemplaren oftast har i butik. Jag tycker dock att det vägs upp av att den har ett charmigt beteende, är väldigt robust (vanliga fjärilar dör som flugor) och är lättlekt.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              Arbetssätt...