Skolprojekt Odlingslokal i miniformat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SneakySteve
    • July 2010
    • 425

    #61
    Ursprungligen postat av Grogga
    Hur många och hur stora hål gjorde du i botten? hur mycket luft kommer du att trycka ner i filtren?
    Jag borrade ett litet hål varje centimeter i två varv ungefär. Får se om det räcker.
    Jag kommer inte ihåg exakt hur starka luftpumparna var men räknade ut att det skulle täcka vattenvolymen i akvarierna varje timme. Om det visar sig bli för klent kan jag alltid komplettera med fler små. Var först inne på att köpa en stor kraftig luftpump men tror att det skulle vara lite överdrivet.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

    Kommentar

    • SneakySteve
      • July 2010
      • 425

      #62
      Ursprungligen postat av bossep
      Om du inte hittat det någon annan stans.
      Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.

      Skrivet av en av de stora filtergurusarna vi har innom hobbyn!
      Har du tur springer du på Patrik här på forumet.

      OCH för allt i världen läs HELA artikeln.
      Ja det får nog bli lite experiment i helgen, vet att jag har ett litet gammalt kar längst in i förrådet som borde duga som testkar.

      Haha där fick du mig! Har faktiskt läst den artikeln dock lästes nog några avsnitt lite väl snabbt... Bakläxa för mig! får ta och göra det ordentligt, finns antagligen en hel del matnyttigt där inte sant?


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

      Kommentar

      • SneakySteve
        • July 2010
        • 425

        #63
        Efter två till sågtillfällen och med alla fingrar kvar på plats så blev jag idag klar med alla bitar till akvariehyllan.

        Började också limma ihop så mycket jag hann, blev ungefär hälften. Krävdes mycket tid och pill med tvingar och vinkelhakar för att få det rakt. Tur att jag får håll till i en välsorterad verkstad, alla har kanske inte 14 tvingar liggandes hemma..

        Jag har också kommit över nio stycken petflaskor så i helgen hoppas jag hinna med lite filtertester och kanske börja tillverka resterande.


        Sent from my iPhone using Tapatalk
        Bifogade filer
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

        Kommentar

        • SneakySteve
          • July 2010
          • 425

          #64
          Glömde den andra bilden


          Sent from my iPhone using Tapatalk
          Bifogade filer
          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

          Kommentar

          • SneakySteve
            • July 2010
            • 425

            #65
            Igår spenderade jag ungefär halva dagen med att undersöka olika faktorer för att få ett så bra "jbl"filter som möjligt. Jag delade upp undersökningen i tre test. Syftet med
            Undersökningen var att få fram den
            Kombination av faktorer som ger bäst drag i filtret( bäst genomflöde av vatten). De olika versionerna prövades i varsin hink där jag försökte se vilken som gav mest ytrörelse från bubblorna.

            I test 1 så kollade jag om utformningen av flaskorna hade någon betydelse.
            Testet visade att flaska a1 gav mest ytrörelse. Alla tre flaskor hade samma mängd filtermaterial samt samma sammansättning.

            I test 2 så kollade jag om grusets placering hade någon betydelse för genomströmningen. Jag kunde med mina observationer inte urskilja någon större skillnad mellan a1 och b1. Jag har däremot två argument varför b1 är att föredra. 1. Syrestenen sitter i botten vilket göra att luftbubblor sprids genom hela filtret vilket gynnar de nitrifierande bakterierna. 2. Små gruskorn trillar inte ut genom hålen.

            I sista testet test 3 kollade jag om antalet insågshål spelade någon roll. Version c1 hade ett varv med hål, totalt tio stycken.
            Version c2 hade två varv med hål, totalt tjugo stycken.
            Version c3 hade tre varv med hål, totalt trettio stycken.
            C3 gav bäst flöde.

            Slutligen så kan jag dra slutsatsen att mina filter ska ha kombinationen a1, b1, c3.


            Sent from my iPhone using Tapatalk
            Bifogade filer
            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

            Kommentar

            • SneakySteve
              • July 2010
              • 425

              #66
              Mer bilder:



              Sent from my iPhone using Tapatalk
              Bifogade filer
              ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #67
                Bra och metodiskt jobbat!
                Tror jag hänger med även om jag inte kan läsa på bilderna.
                Men Yes, Mer hål borde ge mer drag. Fortsätt borra tills det inte blir märkbar skillnad.
                Kanske du rent av kunde ta bort en bit av botten.
                Spridning av bubblorna och att de sedan far igenom efter ett tag är hela finessen med JBF.
                Eftersom du skall odla / dra upp yngel så är den nedre mattbiten ”yngel och grus” säkring.
                Jag tror du är riktigt nära nu!

                Snyggt jobbat och hoppas det inte bubblar i magen efter all cola!
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #68
                  Ursprungligen postat av SneakySteve
                  Ja det får nog bli lite experiment i helgen, vet att jag har ett litet gammalt kar längst in i förrådet som borde duga som testkar.

                  Haha där fick du mig! Har faktiskt läst den artikeln dock lästes nog några avsnitt lite väl snabbt... Bakläxa för mig! får ta och göra det ordentligt, finns antagligen en hel del matnyttigt där inte sant?
                  Ladda ned artikeln på din iphone/läsplatta occh läs den var kväll tills du förstått allt!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #69
                    Kom på en sak,
                    När du fått klart grund idén, kan du försöka måla en del av flaskorna?
                    Jag misstänker att bakterierna kommer att trivas om det blir mörkt i filtret.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • SneakySteve
                      • July 2010
                      • 425

                      #70
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Kom på en sak,
                      När du fått klart grund idén, kan du försöka måla en del av flaskorna?
                      Jag misstänker att bakterierna kommer att trivas om det blir mörkt i filtret.
                      Varför trivs inte bakterierna om det är ljust? Kommer det inte bli knepigt att se ifall filtret skulle bli helt igensatt om det är målat? vad finns det för akvariesäkra färger?

                      Jag läste igenom HELA artikeln och där stod väldigt mycket nyttiga saker, tack för uppläxningen! (;

                      jag slapp också dricka all cola. Alla flaskorna låg i den bilen jag hade på jobbet sist så den grabben som brukar köra den bilen måste vara en riktig gottegris! :P
                      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                      Kommentar

                      • SneakySteve
                        • July 2010
                        • 425

                        #71
                        Lägger upp bilderna igen med lite bättre kvalitet.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0111.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,4 KB
ID: 2136699Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0112.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,1 KB
ID: 2136700Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0113.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,8 KB
ID: 2136701Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0114.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,6 KB
ID: 2136702Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0116.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,6 KB
ID: 2136703
                        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #72
                          Ursprungligen postat av SneakySteve
                          Varför trivs inte bakterierna om det är ljust? Kommer det inte bli knepigt att se ifall filtret skulle bli helt igensatt om det är målat? vad finns det för akvariesäkra färger?
                          Jag och en del andra har fått för oss att bakterierna inte gillar ljus. Men det är bara ett antagande, tror jag. Ingen aning om färg som är giftfri och fastnar men inte fräter på colaflaskor.

                          Jag läste igenom HELA artikeln och där stod väldigt mycket nyttiga saker, tack för uppläxningen! (;
                          Det var inte menat som uppläxning utan som ett gott råd!Kan du vad som står i den artikeln så blir resten bara finslipning.
                          jag slapp också dricka all cola. Alla flaskorna låg i den bilen jag hade på jobbet sist så den grabben som brukar köra den bilen måste vara en riktig gottegris! :P
                          Så brukar det se ut i min bil också efter en långtur.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • SneakySteve
                            • July 2010
                            • 425

                            #73
                            jaha okey. Jag skulle kunna testa att tex spänna en mörk ballong över hälften av filtren och se ifall det blir någon skillnad. Min tid för projektet är dock begränsad så inte säkert att jag hinner se något resultat

                            Ja nej jag tog verkligen inte illa upp det var ett bra tips med artikeln!

                            Ja jo socker är gott men i begränsade mängder.. (;
                            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #74
                              Ursprungligen postat av SneakySteve
                              jaha okey. Jag skulle kunna testa att tex spänna en mörk ballong över hälften av filtren och se ifall det blir någon skillnad. Min tid för projektet är dock begränsad så inte säkert att jag hinner se något resultat

                              (;
                              Skit i kondomerna och kör igång det kommer att funka i allafall.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • SneakySteve
                                • July 2010
                                • 425

                                #75
                                Ursprungligen postat av bossep
                                Skit i kondomerna och kör igång det kommer att funka i allafall.
                                Ja kanske men det vore kul att undersöka hur väl eran teori stämmer (;
                                ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...