Skolprojekt Odlingslokal i miniformat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    Ursprungligen postat av SneakySteve
    Jag får nog slänga ner en mangroverot tills vidare och kanske öppna locket lite mer, känns dock som att det kommer ner jätte mycket syre i vattnet, dels från syrestenarna och dels från ytrörelsen de genererar.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Ja det är nog rätt! Föresten så skall det lukta nystartat. Om 2 veckor luktar det nog gott i stället! När du matar tänk då att du matar de fiskar du skall ha. Vräker du i för mycket blir det helt enkelt väl starkt.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • gonzo44
      • October 2007
      • 2770

      Bra jobbat!!!! intessant att följa detta "lilla" projekt...
      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        Ursprungligen postat av swerik
        att omvandla ammoniak till amonium krävs ett lägre pH, under pH-7 fungerar det bäst, då kan kväve-cykeln dra igång på riktigt,
        släng ner lite eklöv eller torv i din filterbalja för att sänka pH, och se vad som händer, ut och plocka innan snön tar allt
        Mja är du säker på det?
        Normalt funkar kvävecykeln bäst vid neutralt till något basiskt. Det brukar faktiskt vara lite lurigt att få i gångs svartvattensburkar. Sedan tror jag man gör klokt i att använda det vatten, exempelvis kranvatten, man sen skall ha i akvarierna.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • SneakySteve
          • July 2010
          • 425

          Nu har det hänt grejer vill jag lova!
          Igår lassade jag in hyllan och tre akvarier i bilen och körde hem. Jag hade tyvärr glömt taktäckena hemma så det blev trångt och lite dragigt att köra hem med bakluckan öppen.. På vägen körde jag förbi Jula och köpte blästersand och lysrörsramper på 18w T8 vardera.
          Hemma kom jag på att jag glömt köpa sladdar till armaturerna men som tur var så hade jag några hemma och kunde koppla ihop och skruva fast dom på hyllan. Jag limmade även dit lite fattigmansreflektorer (aluminiumfolie) för att öka effekten något.

          Jag kan säga att det var riktigt tajt med att få dit hyllan, hade inte riktig tänkt på att handfatet kunde sitta ivägen men det gick!

          När hyllan var på plats så tvättade jag lite av sanden och startade upp de två första akvarierna! äntligen!! Snart blir det inflyttning för platy generation 1


          Sent from my iPhone using Tapatalk
          Bifogade filer
          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

          Kommentar

          • SneakySteve
            • July 2010
            • 425

            Det som ska göras härnäst är att limma ihop de tre färdigskurna akvarierna och trycktesta det som jag limmade ihop häromdagen.

            Köpa mer luftslang, den jag köpte gick åt och är för kort. Ska eventuellt köpa lite fler skarvnipplar också.

            De första fiskarna och snabbväxande, yngelgömmande växter ska köpas, någon som har något tips?
            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Hornsärv
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • SneakySteve
                • July 2010
                • 425

                Jaha är det bra?


                Sent from my iPhone using Tapatalk
                ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Japp, det är en bra växt kan både planteras och flyta..
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • robbanbobban
                    • February 2011
                    • 407

                    pistia stratiotes är en bra flytväxt som växer på bra! http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=33
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                    Kommentar

                    • SneakySteve
                      • July 2010
                      • 425

                      Ursprungligen postat av robbanbobban
                      pistia stratiotes är en bra flytväxt som växer på bra! http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=33
                      Tack för tipset men jag vill helst inte ha någon flytväxt, vill ju inte att firrens ska behöva simma i mörker (;


                      Sent from my iPhone using Tapatalk
                      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                      Kommentar

                      • robbanbobban
                        • February 2011
                        • 407

                        Nja det är bara att rensa :P men annar finns det ju polysperma som växer på bra. http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42&SOK=1
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                        Kommentar

                        • SneakySteve
                          • July 2010
                          • 425

                          Ursprungligen postat av robbanbobban
                          Nja det är bara att rensa :P men annar finns det ju polysperma som växer på bra. http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42&SOK=1
                          Okey aa jag får kika lite på den sen


                          Sent from my iPhone using Tapatalk
                          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            ah! missat denna tråden totalt! fasen vilket skoj projekt! blev ju sugen på att göra min egna odling nu med. men ska väl bygga färdigt det projekt jag håller på med nu kanske först.

                            hornsäv är väldigt bra växt. fiskarna kommer inte simma i mörker om det flyter lite på ytan.

                            en annan smart grej jag såg för ett tag sen ( om du ska odla levandefödande) var att ha typ som en kräftbur. dvs en ganska stor nätcylinder. som tar upp nästan hela karet. ( bara nästan) sen har man föräldrafiskarna där i. när de ynglar av sig simmar de ut genom nätet o är utom glupska föräldrars munnar

                            Kommentar

                            • SneakySteve
                              • July 2010
                              • 425

                              Ursprungligen postat av hannesc
                              ah! missat denna tråden totalt! fasen vilket skoj projekt! blev ju sugen på att göra min egna odling nu med. men ska väl bygga färdigt det projekt jag håller på med nu kanske först.

                              hornsäv är väldigt bra växt. fiskarna kommer inte simma i mörker om det flyter lite på ytan.

                              en annan smart grej jag såg för ett tag sen ( om du ska odla levandefödande) var att ha typ som en kräftbur. dvs en ganska stor nätcylinder. som tar upp nästan hela karet. ( bara nästan) sen har man föräldrafiskarna där i. när de ynglar av sig simmar de ut genom nätet o är utom glupska föräldrars munnar
                              Ja det är kul att man får välja så fritt vad man vill göra för projekt!

                              Okey jag ska kolla upp hornsäv. Vad är den där korgen gjord av? Man vet ju av tidigare erfarenhet att yngel är ett uppskattat snack.. (;


                              Odlingslokal i miniformat:
                              ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                tja det var typ två plastringar som satt ihop med ett par stänger så man får en cylinder. kanske 30cm lång o 20 cm i diameter ( nu får man ju inte inte plats med så stor i dina kar men ändå? sen inklädd med ett nät.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...