Skolprojekt Odlingslokal i miniformat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    Ursprungligen postat av SneakySteve
    Nu när fiskarna börjar föröka sig så tänkte jag att det är högtid att limma ihop de akvarier som legat färdigskurna. Jag har två kar som kan limmas ihop, det tredje ligger just nu som täckglas men aka bytas ut mot riktiga när jag börjar skolan igen.

    Jg började nu limma ihop ett kar med måtten 25*32*37 (d*h*b) men märkte till mitt stora förtret att jag missberäknat så att kortsidorna är ca 1cm högre... -.- ni kan se det på bilderna. Dock inte mycket att göra åt saken.
    Har inte kollat det andra än men jag hoppas att jag räknat rätt.


    Odlingslokal i miniformat:
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149025
    Kolla så du inte förväxlat kortsidorna med några andra bitar. Du blir nog sur om det saknas 1 cm på någon annan burk!

    Föresten välkommen till strumtjuvarnas glada skara!
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • gonzo44
      • October 2007
      • 2770

      Ursprungligen postat av SneakySteve
      Bilder.


      Odlingslokal i miniformat:
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149025
      oops!!!! sånt händer, grattis till första nykommlingarna
      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

      Kommentar

      • SneakySteve
        • July 2010
        • 425

        Ursprungligen postat av bossep
        Kolla så du inte förväxlat kortsidorna med några andra bitar. Du blir nog sur om det saknas 1 cm på någon annan burk!

        Föresten välkommen till strumtjuvarnas glada skara!
        Om det ändå vore så väl.. Duktig som jag var (förutom denna lilla miss) så hade jag tejpat samman de olika glasbitarna just för att inte förväxla skivorna.


        Odlingslokal i miniformat:
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

        Kommentar

        • SneakySteve
          • July 2010
          • 425

          Ursprungligen postat av gonzo44
          oops!!!! sånt händer, grattis till första nykommlingarna
          Ja det är roligt med småttingar. Ser framför allt fram emot mina korsningar. Är det någon som vet graviditetstid för platy? Har inte hunnit kolla runt så mycket men det kanske är någon som vet?


          Odlingslokal i miniformat:
          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

          Kommentar

          • SneakySteve
            • July 2010
            • 425

            Idag kom räddningen för den stackars blå honan som simmat runt själv med bara massa parningssugna hanar som sällskap. Jag köpte idag tre nya honor av dom som hoppade ut.

            Jag kan också meddela att samtliga fyra yngel lever och är pigga. Man kan nu börja skymta små svarta markeringar på fenorna så som deras moder har



            Odlingslokal i miniformat:
            Bifogade filer
            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

            Kommentar

            • SneakySteve
              • July 2010
              • 425

              Nu har det fjärde karet satts igång och det femte blev idag limmat.

              En av hanarna i kar B ser inte så pigg ut, fenorna är hopdragna och den vill gärna simma för sig själv. Jag tror att den har viker ner sig mot alfahanen i karet och försöker visa sig ofarlig. Hoppas att den inte blivit sjuk, i sånt fall sätter jag upp ett karantänkar där den kan gå ett tag själv.



              Odlingslokal i miniformat:
              Bifogade filer
              ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

              Kommentar

              • Karl Holm
                • November 2011
                • 223

                Tjusigt! Det börjar arta sig nu.

                Kommentar

                • SneakySteve
                  • July 2010
                  • 425

                  Ursprungligen postat av Karl Holm
                  Tjusigt! Det börjar arta sig nu.
                  Ja tack nu bubblar det som sjutton inne från toan (;


                  Odlingslokal i miniformat:
                  ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                  Kommentar

                  • SneakySteve
                    • July 2010
                    • 425

                    Man blir ju bra sur på sig själv när man gör om samma misstag en gång till... Självklart lyckades en till blå hona hoppa ut ur en minimalisk springa i täckglaset -.-

                    Sen hade jag två objudna gäster två dagar i rad, två sniglar av en sort som jag inte sett förut. Högst troligt så har dom följt med från affären. Dock var det inte den vanliga lilla gula sorten som snabbt kan överbefolka hela karet utan en annan, mörk och nästan leopardfärgad. Någon som vet vad det är för sort?



                    Odlingslokal i miniformat:
                    Bifogade filer
                    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                    Kommentar

                    • Majki01
                      • May 2010
                      • 769

                      Kollat dina vatten värden? För mig brukar "rymningar" ofta bero på att något inte står rätt till i vattnet, odling eller inte odling, hade nog tryckt i lite mer växter


                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=44 kan det vara
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Kiwie
                          • December 2011
                          • 67

                          Jag köpte mina platys på zoo kompaniet och var du säker på att fiskarna du köpte
                          A: inte simmade i samma akvarium där det låg en död fisk.
                          B: Inga sniglar på rutan.
                          C: Alla fiskar var aktiva (Detta kan vara en andledning till sniglar, sjukdomar o.s.v). Och platys brukar vara dräktiga i en månad men det är "speciellt " med dem då en hona kan bli brefruktad en gång och yngla e.x tre gånger. Och ja jag har också haft en fisk som hoppat ur ut akvariumet.. det är ofta något med vattnet om mig hände det när jag hade fiskarna i hink för städning av deras akvarium. Sätt i lite fler växter och tillsätt vanliga bakterier (Det SKA man göra!) som du kan köpa i alla djuraffärer. Nu kan det blir lite trickigt att få bort sniglarna, om det nu råkar bli så att du får 100 sniglar i ett akvarium är mitt tips att flytta fiskarna och skölja bort alla eländiga snäckor... dem kommer nog återvända med tanke på att dem platysarna du flyttar över säkert har snäck eggen på sig (Jag tror dem sprider sig på det viset) och här kommer lite tips om odling av mig.
                          1, kolla så att PH värdet är rätt (även om det är platy)
                          2, ge dem rikligt med mat, det brukar öka chans till parning.
                          3, ha dräktiga honor bortskillda rätt länge, det brukar ploppa ut ungar då och då.
                          4, "fin" bladiga växter brukar vara något som platysarna uppskattar, som mat om du inte matar dem tilllräckligt.
                          Lycka till med att sälja dem, se till att inte blanda fiskarna som det har kommit snäckor med och dina yngel så att dina yngel inte får snäckor på sig, skulle köpt dem för 18kr styck om det inte var så att det fanns snäckor med dem.
                          Sen ska det bli riktigt kul att föjla detta! ----

                          Kommentar

                          • Majki01
                            • May 2010
                            • 769

                            What?? Seriöst fan va drygt med alla som försöker få det till att det skulle vara farligt att det ligger en död fisk i ett akvarie... I dessa välsorterade fisk affärer är alla akvarie sam kopplade i ett stort system. ... Men det vet ju inte folk som inte får va bakom kulisserna.. Men tillbaka.. 1 död fisk i ett akvarie i en djuraffär är inget problem.... Finns fiskar man matat med fiskar i akvarie affärer dessa fiskarna går i samma system som alla andra fiskar. Skulle dom andra fiskarna bli lidande av att någon annan fisk äter död fisk ? Nej.

                            100 döda fiskar är något.. 1 död fisk är inget



                            Ägg på fiskarna? Kan säkert hända men nja. Det sker via växter... Snäckorna är för övrigt bra djur. Speciellt physor är bra alg ätare..

                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Senast redigerad av Majki01; 12 January 2012, 21:23.

                            Kommentar

                            • Kiwie
                              • December 2011
                              • 67

                              Den fisk som dött kan ha dött över en sjukdom.. säger bara man ska inte köpa en fisk som är i samma akvarium som en elr fler döda

                              Kommentar

                              • Kiwie
                                • December 2011
                                • 67

                                Jag vet att snäckor kan göra nytta... men det ser inte särskilt snyggt ut med 100 pers krälande på glaset direkt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...