Skolprojekt Odlingslokal i miniformat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SneakySteve
    • July 2010
    • 425

    Skolprojekt Odlingslokal i miniformat

    Hej.
    Jag heter Oliver, är 18 år och har efter visst uppehåll hittat tillbaka till akvarieträsket. Har haft akvarium under större delen av mitt ganska unga liv dock inte ett enda på över ett år vilket fått mina akvarienerver att börja klia..

    Jag är därför väldigt glad över att här presentera mitt kommande projekt vilket är mitt projektarbete under mitt sista år på Thorildsplans Gymnasium i Stockholm. projekt har redan startat och kommer att sträcka sig en bit in på lästa termin.

    Så vad är det jag ska göra? Jo efter att ha köpt och brukat ett antal olika akvarium genom åren så vill jag nu börja från ruta ett genom att bygga mig ett eget, eller rättare sagt en hel hög med små akvarium. På grund av bristande utrymme samt en stram budget får det bli en hög, små akvarier. Mina maximala mått får detta projekt är en bit av mitt lilla badrummet med basytan 1.0 * 0.27 meter vilket verkligen betyder små akvarium.

    Min plan är att bygga en ställning med ett tiotal små akvarium, ca 20 liter styck där jag ska odla lättavlade fiskar som växer någorlunda snabbt och under tiden dokumentera mina framsteg (och eventuella misstag) för att få en lite bättre insyn inom mer seriös odling. Målet är att lära mig bygga akvarium samt öka min kunskap inom akvariehobbyn.

    När det kommer till val av fisk så hade jag tänkt nöja mig med en för många tråkig gammal levandefödande tandkarp, antagligen platy då dessa små individer enligt mina erfarenheter mer än gärna förökar sig. Platy är dessutom en billig fisk och finns redan i flertalet olika färgvarianter vilket ökar mina chanser att odla fram en egen intressant färgkombination, vilket vore riktigt roligt.


    hur som helst så tänkte jag här dokumentera mina framsteg där ni andra akvarietokiga gärna får ge mig tips och förslag, vara med och diskutera samt försöka svara på mina säkerligen kommande frågor.


    Hälsningar


    Oliver
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka
  • SneakySteve
    • July 2010
    • 425

    #2
    Märkte nu att man var tvungen att vara Gold-medlem för att kunna ladda upp bilder i forumet.. Detta ska självklart ordnas så bilder kommer upp strax.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

    Kommentar

    • hult87
      • February 2010
      • 1287

      #3
      intressant kommer följa dina fransteg hru ska du lösa det med filtrering i så många småkar? drar ju iväg om du ska köpa många små pumpar.

      Kommentar

      • rexi
        • July 2011
        • 106

        #4
        intressant
        men som ovan säger så blir det många pumpar
        man lär sig så länge man lever

        Kommentar

        • SneakySteve
          • July 2010
          • 425

          #5
          Va roligt att ni visar intresse!

          Jag har funderat lite på den biten och har gjort lite skisser som jag tänker lägga upp så fort jag blir guldmedlem..
          Tanken är att göra ett stort akvarium som är uppdelat i flera små med glasskivor emellan och spara en spalt längst åt ena sidan som filterdel. Tror ni att det skulle funka att ha ytavrinning in till filterdelen, ha utblås i motsatt ände och sedan leda vattnet genom samtliga akvarier på något sätt?
          Det är som sagt svårt att visa sina idéer enbart med text men ni kanske förstår hur jag menar?
          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

          Kommentar

          • hult87
            • February 2010
            • 1287

            #6
            skulle nog kunna funka, men som du säger så blir det nog lättare med lite bilder

            Kommentar

            • dreas
              • August 2005
              • 264

              #7
              Jag har gjort lite snabba skisser på vad jag tror hade fungerar. Ett ytterfilter ger en bra filtervolym för dina små akvarier.

              Vet dock inte om det kommer fungera. Kanske blir för mycket vatten i utloppsakvariet. Man bör kanske räkna på hur stor man gör genomflödesdelen först. Men det lämnar jag till dem som är duktiga på matte.





              Klicka på bilden för större version

Namn: Filterlösning.png
Visningar: 1
Storlek: 20,1 KB
ID: 2135677.
              Senast redigerad av dreas; 18 September 2011, 08:32.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Matte sugar jag på men läsa kan jag. Nu är det så fint så att jag är inne på slutspurten på lärarprogrammet, är gymnasielärare till jul om det vill sig väl.

                Hade jag varit din mentor hade jag älskat ditt projekt Ge inte upp utan kör på, lätta och roliga poäng, att projektera är ju rätt nödvändigt i dagens skola

                Kör på, allt kommer gå gôrbra!
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  ett långt strilrör på ytterfiltret borde ju funka, från kant till kant, då får ju alla delar nytt vatten, samma med insuget, borra massa hål i två långa plaströr, ett på botten till insug, utblåset i överkant långs hela långsidan. I teorin funkar det i alla fall
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • SneakySteve
                    • July 2010
                    • 425

                    #10
                    Tyvärr så har jag haft lite dålig erfarenhet av ytterfilter som tömt ut allt vatten på golvet så är inte så jätte pepp på sådana.. Tror ni inte att en stark cirkulationspump skulle orka att skapa genomflöde genom alla Karen?
                    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Sätt insugsröret högt upp, borra hål så att det suger luft under en viss nivå. Det är säkert, bara man gör rätt <br><br>Ställ det i en balja också, no problem! Gör samma sak med cirkpumpen, strilrör ftw Filtreringen blir ju lite knepigare, det här får du tänka på
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • hawkse
                        • December 2009
                        • 781

                        #12
                        Det är nog svårt att säkra vattennivåerna genom flera kar. Det finns väl en anledning till att så många zoobutiker kör bottenfilter/Hamburg-matta drivet av tryckluft. En stor pump driver lätt alla dina småkar.

                        Kommentar

                        • SneakySteve
                          • July 2010
                          • 425

                          #13
                          Tror att jag får bygg ett prototypkar och där i testa lite olika lösningar helt enkelt men som sagt skisser kommer att hjälpa.
                          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                          Kommentar

                          • SneakySteve
                            • July 2010
                            • 425

                            #14
                            Nu var det dags för en uppdatering. Har äntligen blivit uppgraderad till GOLDmember så nu kommer min projekttråd att innehålla mer bilder vilket jag hoppas för er skulle kommer att göra den mer attraktiv. Planen är alltså att bygga en ställning i trä som ska husera ett antal mindre akvarium där jag ska starta en liten experimentodling utav platys eller svärdbärare.


                            Här är en snabb första skiss med vad jag tänkt mig som resultat. Måtten på ställningen kommer att ha måtten 180*25*100cm och är tänkt att precis få plats på min lilla toa, (bra underhållning vid utförande av behov..; smidigt nära rinnande vatten samt en lösning för trångbodd student.)
                            Hur många akvarier jag ska limma ihop samt vilka mått dessa ska ha är inte bestämt än men det kommer.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0039.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,5 KB
ID: 2136105Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0040.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,2 KB
ID: 2136106Klicka på bilden för större version

Namn: akvarium_003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,6 KB
ID: 2136107

                            Ställningen ska byggas i trä och dryga 20meter tvåtumtvå-regel innhandlades därför häromdagen. Jag bifogar även en bild på de ca 40 glasskivor i olika mått och tjocklekar som jag fick hämta helt gratis av en snäll man utanför Uppsala. Det blev visserligen en slant för bensin pengar men denna besparing är väldigt viktig för mitt skolprojekt som tyvärr itne har en allt för stor budget.

                            Själva byggande kommer förhoppningsvis påbörjas nu på tisdag ifall verkstadsansvariga på min skola kommit tillbaka från sin sjukskrivning..

                            Jag kommer också lägga upp lite fler skissförslag på akvariedesign framöver.
                            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                            Kommentar

                            • SneakySteve
                              • July 2010
                              • 425

                              #15
                              Jag ber förövrigt om ursäkt för den dåliga bildkvaliten. ska försöka ragga upp en kamera från skolan så att ni slipper kolla på iphone tagna bilder (;
                              ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                              Kommentar

                              Arbetssätt...