Skolprojekt Odlingslokal i miniformat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #31
    Om du bara borrar några hål i botten /runt botten på flaskan fyller på med lite småsten genom halsen och sedan stoppar i en luftsten och lite filtermattsbita kommer det att funka ännu bättre.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • kryddan803
      • July 2011
      • 241

      #32
      Ok då förstår jag, typ, men var har du tänkt göra av alla platys senare?

      Kommentar

      • SneakySteve
        • July 2010
        • 425

        #33
        Ursprungligen postat av bossep
        Om du bara borrar några hål i botten /runt botten på flaskan fyller på med lite småsten genom halsen och sedan stoppar i en luftsten och lite filtermattsbita kommer det att funka ännu bättre.
        Blir det inte mycket jobbigare att trycka ner grus och filtermatta genom ett litet hål istället för som i den lösningen jag har? Med samma mängd luft så borde väl mängden vatten som filtreras vara den samma? Varför krångla till det i onödan? Tänk om
        Man får för sig att göra rent filtret..
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

        Kommentar

        • SneakySteve
          • July 2010
          • 425

          #34
          Ursprungligen postat av kryddan803
          Ok då förstår jag, typ, men var har du tänkt göra av alla platys senare?
          Eftersom detta är ett skolprojekt med ganska kort tid så kommer jag antagligen inte få fram några brutala mängder platys.. Jag tror Max två generationer så jag tror att det går att lösa (;
          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

          Kommentar

          • vitter
            • August 2010
            • 219

            #35
            Problemet med platys som jag ser det är att de i min erfarenhet äter sina yngel som smågodis. :P Galet kul specialarbete annars! (Så hette det på min tid... gammal jag känner mig... )

            Kommentar

            • kryddan803
              • July 2011
              • 241

              #36
              Ok men vart ska de göras av undrar jag ^^

              Kommentar

              • SneakySteve
                • July 2010
                • 425

                #37
                Ursprungligen postat av vitter
                Problemet med platys som jag ser det är att de i min erfarenhet äter sina yngel som smågodis. :P Galet kul specialarbete annars! (Så hette det på min tid... gammal jag känner mig... )
                Ja det vet jag att jag också märkte sist jag hade platys. Vet att många yngel brukade gömma sig i vissa växter så att slänga ner lite sånt bär det börjar bli dags för förlösning kan ju vara ett alternativ. Sen så är planen att så fort som
                Möjligt flytta över ynglen till ett eget av Karen.
                ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                Kommentar

                • SneakySteve
                  • July 2010
                  • 425

                  #38
                  Ursprungligen postat av kryddan803
                  Ok men vart ska de göras av undrar jag ^^
                  Tja.. Skänks bort mot en symbolisk summa antagligen. Tror inte riktigt på
                  Möjligheten att bli rik på hobbyodlade platys..
                  ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                  Kommentar

                  • kryddan803
                    • July 2011
                    • 241

                    #39
                    haha ok ^^ men lycka till iaf (ville bara veta att du inte skulle avliva dem till ingen nytta för sånna som gör det bör inte ha djur överhuvudtaget)

                    Kommentar

                    • SneakySteve
                      • July 2010
                      • 425

                      #40
                      Ja nej det känns ju inte så roligt..
                      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                      Kommentar

                      • kryddan803
                        • July 2011
                        • 241

                        #41
                        nää då tkr jag att man lika gärna kan strunta i de, jag menar bara att man nt kan döda ngn för att få bättre betyg...

                        Kommentar

                        • SneakySteve
                          • July 2010
                          • 425

                          #42
                          Haha ja nej det har du helt rätt i och detta har aldrig varit min uppsikt då jag och säkerligen de allra flesta på detta forum gillar djur i almänhet och då fiskar i synnerhet. Jag ber om ursäkt om du missuppfatst mig...
                          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                          Kommentar

                          • SneakySteve
                            • July 2010
                            • 425

                            #43
                            Edit. Menade självklart avsikt.
                            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                            Kommentar

                            • Grogga
                              • August 2011
                              • 73

                              #44
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Om du bara borrar några hål i botten /runt botten på flaskan fyller på med lite småsten genom halsen och sedan stoppar i en luftsten och lite filtermattsbita kommer det att funka ännu bättre.
                              En fråga kring detta emd luftdrivna filter. Tänkte jag skulle prova detta då jag har ett innerfilter till mitt lilla kar som är lite si och så. Gjorde precis som du skrev här men inte kom det något vatten ur toppen på flaskan. Hur stark syrepump behöver man? Måste man ha det där PVC röret? Som du förklarade här så antog jag att man inte ska ha det.

                              Kommentar

                              • kryddan803
                                • July 2011
                                • 241

                                #45
                                Nä jag sa bara att jag tyckte så som jag gör, jag förstod att du inte skulle göra de men jag vart bara nyfiken

                                Kommentar

                                Arbetssätt...