Skolprojekt Odlingslokal i miniformat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SneakySteve
    • July 2010
    • 425

    #46
    Ursprungligen postat av Grogga
    En fråga kring detta emd luftdrivna filter. Tänkte jag skulle prova detta då jag har ett innerfilter till mitt lilla kar som är lite si och så. Gjorde precis som du skrev här men inte kom det något vatten ur toppen på flaskan. Hur stark syrepump behöver man? Måste man ha det där PVC röret? Som du förklarade här så antog jag att man inte ska ha det.
    Den lösningen som jag nämner och den som bossep nämner är inte exakt samma men bygger på samma princip. principen är att man "lurar" vattnet att behöva gå igenom filtret för att på så sätt renas. Men beroende på hur stark luftpump du har så kommer mängden vatten som kommer ut vara olika. det kommer däremot aldrig spruta ut en vattenstråle likt ett innerfilter utan bubblorna kommer att föra med sig ganska små mängder vatten. Du kan testa om det funkar genom att hålla toppen på ditt filter ovanför ytan när luftpumpen är igång och känna med handen om det kommer med vatten.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

    Kommentar

    • Grogga
      • August 2011
      • 73

      #47
      Ursprungligen postat av SneakySteve
      Den lösningen som jag nämner och den som bossep nämner är inte exakt samma men bygger på samma princip. principen är att man "lurar" vattnet att behöva gå igenom filtret för att på så sätt renas. Men beroende på hur stark luftpump du har så kommer mängden vatten som kommer ut vara olika. det kommer däremot aldrig spruta ut en vattenstråle likt ett innerfilter utan bubblorna kommer att föra med sig ganska små mängder vatten. Du kan testa om det funkar genom att hålla toppen på ditt filter ovanför ytan när luftpumpen är igång och känna med handen om det kommer med vatten.
      Testade med den luftpumpen jag hade liggandes, en 100 l/h Eheim. Har fixat 3+3 meter VP rör nu i diametern 16 & 20, ska testa din variant och se vilken som fungerar.

      Kommentar

      • SneakySteve
        • July 2010
        • 425

        #48
        Okey jag ska försöka leta upp den länk som jag använde mig utav så kan du läsa lite mer omgående hur man ska konstruera det.
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #49
          Ursprungligen postat av Grogga
          En fråga kring detta emd luftdrivna filter. Tänkte jag skulle prova detta då jag har ett innerfilter till mitt lilla kar som är lite si och så. Gjorde precis som du skrev här men inte kom det något vatten ur toppen på flaskan. Hur stark syrepump behöver man? Måste man ha det där PVC röret? Som du förklarade här så antog jag att man inte ska ha det.
          Tanken med det filter jag surrar om är att det kommer att bli en massa små luftbubblor i filtermattan. Den luften tycks bakterierna kunna tillgodogöras sig. Om det kommer luft ut ur flaskan kommer det ganska säkert med vatten också. I alla fall om det kommer in vatten!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • SneakySteve
            • July 2010
            • 425

            #50
            Jaha så luften bidrar alltså till ett bättre biologiskt filter? Men man kan ju kombinera de både typerna så blir det lättare att rengöra i framtiden. Effekten lär väl inte bli sämre om du kapar flaskan en aning?
            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

            Kommentar

            • SneakySteve
              • July 2010
              • 425

              #51
              Har börjat bygga på ställningen och jag har sågat till ca hälften av alla bitar som Behövs. Bifogar två bilder här med mina framsteg.




              Sent from my iPhone using Tapatalk
              Bifogade filer
              ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

              Kommentar

              • SneakySteve
                • July 2010
                • 425

                #52
                Som ni kanske ser så använder jag mig av en lite annorlunda sammanfogninsteknik. Det tar längre tid än att snesåga men blir mycket snyggare enligt mig


                Sent from my iPhone using Tapatalk
                ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                Kommentar

                • SneakySteve
                  • July 2010
                  • 425

                  #53
                  Jag har varit runt och surfat efter billigt alvariesilikon. Har sett att dom har på bland annat jula och Clas Ohlson för bra pris men dom har bara transparent, jag vill helst ha svart. Vet någon vart man kan köpa för bra priser?


                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                  ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                  Kommentar

                  • SneakySteve
                    • July 2010
                    • 425

                    #54
                    Efter tipsen från Bosse om
                    Mina filter så skickade jag iväg en beställning till pwss som jag fick hem idag i lådan låg två luftpumpar med dubbla utgångar, tio små syrestenar, fyra meter slang, några tkopplingar och en bit filtermatta.
                    Jag satte direkt igång att bygga om första prototypen och ett filter till
                    Men sedan tog PET-flaskorna slut.. Jätteskumt då man tycker att det brukar krylla av pantflaskor! Jaja.. Det går helt enkelt bli till att dricka lite läsk fram över ( -ett gemensamt glädjevrål hörs från karius och bakterius eka i gommen bakom sammanbitna tänder..)

                    Jag bifogar lite bilder från idag.



                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    Bifogade filer
                    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #55
                      Ursprungligen postat av SneakySteve
                      Efter tipsen från Bosse om
                      Mina filter så skickade jag iväg en beställning till pwss som jag fick hem idag i lådan låg två luftpumpar med dubbla utgångar, tio små syrestenar, fyra meter slang, några tkopplingar och en bit filtermatta.
                      Jag satte direkt igång att bygga om första prototypen och ett filter till
                      Men sedan tog PET-flaskorna slut.. Jätteskumt då man tycker att det brukar krylla av pantflaskor! Jaja.. Det går helt enkelt bli till att dricka lite läsk fram över ( -ett gemensamt glädjevrål hörs från karius och bakterius eka i gommen bakom sammanbitna tänder..)

                      Jag bifogar lite bilder från idag.



                      Sent from my iPhone using Tapatalk
                      Hej,
                      Se där det börjar ta sig!
                      Varför inte testa prototyp 1 innan du slaktar fler pet flaskor?
                      Jag tycker det ser ut att vara lite mycket skum i flaskan. Sedan undrar jag om inte den övre skumbiten kommer att rymma. Nåväl, experiment brukar aldrig funka på försök 1!
                      Går syrestenarna ned i halsen på en pet? I så fall. I med lite grus, LUFTsten (med slang) och ett par skumbitar du tvingar ned.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • SneakySteve
                        • July 2010
                        • 425

                        #56
                        Ja jo det hade man
                        Ju kunnat göra men jag tror faktiskt mer på prototyp 2 eftersom det
                        Möjliggör bättre biologisk rening och det tror jag är viktigare.

                        Man kan tro att den ska rymma men den sitter faktiskt kant i kant med flandkan, det ser bara ut som att det fattas två centimeter. Flaskan är väldigt klar högst upp
                        Ska jag byta ut lite skum mot något annat eller bara göra det luftigare?


                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                        Kommentar

                        • SneakySteve
                          • July 2010
                          • 425

                          #57
                          Kanske var lite oklart men prototyp 2 är en avsågad PET med borrade hål nere vid botten. En
                          Syresten sitter nästan nere vid botten i gruset på insidan. Har sågat av den för att lättare få ner filtermattebitarna. (;


                          Sent from my iPhone using Tapatalk
                          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                          Kommentar

                          • Grogga
                            • August 2011
                            • 73

                            #58
                            Hur många och hur stora hål gjorde du i botten? hur mycket luft kommer du att trycka ner i filtren?

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #59
                              Ursprungligen postat av SneakySteve
                              Kanske var lite oklart men prototyp 2 är en avsågad PET med borrade hål nere vid botten. En
                              Syresten sitter nästan nere vid botten i gruset på insidan. Har sågat av den för att lättare få ner filtermattebitarna. (;


                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                              Enligt min mening skall det i princip vara lite spel mellan skumbitarna. Har du för mycket skum får du dålig vattencirkulation (tror jag). Speciellt när det blir lite mulm (skit) i filtret. Du får helt enkelt experimentera lite! Medan du experimenterar så låt skumbitarna flyta runt i akvariet/akvarierna.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #60
                                Om du inte hittat det någon annan stans.
                                Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.

                                Skrivet av en av de stora filtergurusarna vi har innom hobbyn!
                                Har du tur springer du på Patrik här på forumet.

                                OCH för allt i världen läs HELA artikeln.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...