Skolprojekt Odlingslokal i miniformat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kiwie
    • December 2011
    • 67

    Hörre du! kolla in vad jag hittade på blocket om du "inte tycker guppy ser naturlig ut" http://www.blocket.se/stockholm/Lyxg....htm?ca=11&w=1 Checka in! dem ser friska ut och ägaren låter totalt seriös. Riktigt billiga för att vara avlad av självaste Rio de Janeiro!

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      Ursprungligen postat av Kiwie
      Jag vet att snäckor kan göra nytta... men det ser inte särskilt snyggt ut med 100 pers krälande på glaset direkt
      Men nu var de ju inte det han hade heller, utan 2 Snäckor är bra nyttodjur då de äter det som blir över i karet. Får man för många är det ett tecken på att man matar för mycket...

      Och så till TS Roligt projekt dethär, har själv tänkt tanken på att köra igång något liknande en vacker dag

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        Ursprungligen postat av Kiwie
        Den fisk som dött kan ha dött över en sjukdom.. säger bara man ska inte köpa en fisk som är i samma akvarium som en elr fler döda
        Och jag säger bara att dom flesta butiker har gemensamma vatten system? Så när jag går in i en affär och ser en död fisk i första akvariet, ska jag då avstå från att köpa fisk i dom 20 nästa akvarierna med?


        Sent from my iPhone using Tapatalk

        Kommentar

        • SneakySteve
          • July 2010
          • 425

          Ursprungligen postat av Majki01
          Kollat dina vatten värden? För mig brukar "rymningar" ofta bero på att något inte står rätt till i vattnet, odling eller inte odling, hade nog tryckt i lite mer växter

          Jag har inte kollat vattenvärdena sista veckan men har svårt att tänk mig att det skulle vara det. Det är samma vatten i båda akvarierna och i princip samma sammansättning av fiskar, dock är Hanarna från olika ställen, dom ena är lite mindre. Jag tror helt enkelt att dom är lite mer intensiva i sina parningsförsök och har helt enkelt jagat ut honornA. Dessutom var glipan rakt under bubblet från filtret men detta är nu åtgärdat.

          Sent from my iPhone using Tapatalk



          Odlingslokal i miniformat:
          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

          Kommentar

          • SneakySteve
            • July 2010
            • 425

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Det såg väldigt mycket ut som denna, samma skalform samt liknande mönstring som dessutom kunde skilja sig en del.
            Jag ska ta mig en funderare om jag ska försöka begränsa en liten population av dessa för eventuella algers skull, ifall det nu kommer fram fler. De två första och ända fick gå till historien som fiskmat...


            Odlingslokal i miniformat:
            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

            Kommentar

            • SneakySteve
              • July 2010
              • 425

              Ursprungligen postat av Kiwie
              Jag köpte mina platys på zoo kompaniet och var du säker på att fiskarna du köpte
              A: inte simmade i samma akvarium där det låg en död fisk.
              B: Inga sniglar på rutan.
              C: Alla fiskar var aktiva (Detta kan vara en andledning till sniglar, sjukdomar o.s.v). Och platys brukar vara dräktiga i en månad men det är "speciellt " med dem då en hona kan bli brefruktad en gång och yngla e.x tre gånger. Och ja jag har också haft en fisk som hoppat ur ut akvariumet.. det är ofta något med vattnet om mig hände det när jag hade fiskarna i hink för städning av deras akvarium. Sätt i lite fler växter och tillsätt vanliga bakterier (Det SKA man göra!) som du kan köpa i alla djuraffärer. Nu kan det blir lite trickigt att få bort sniglarna, om det nu råkar bli så att du får 100 sniglar i ett akvarium är mitt tips att flytta fiskarna och skölja bort alla eländiga snäckor... dem kommer nog återvända med tanke på att dem platysarna du flyttar över säkert har snäck eggen på sig (Jag tror dem sprider sig på det viset) och här kommer lite tips om odling av mig.
              1, kolla så att PH värdet är rätt (även om det är platy)
              2, ge dem rikligt med mat, det brukar öka chans till parning.
              3, ha dräktiga honor bortskillda rätt länge, det brukar ploppa ut ungar då och då.
              4, "fin" bladiga växter brukar vara något som platysarna uppskattar, som mat om du inte matar dem tilllräckligt.
              Lycka till med att sälja dem, se till att inte blanda fiskarna som det har kommit snäckor med och dina yngel så att dina yngel inte får snäckor på sig, skulle köpt dem för 18kr styck om det inte var så att det fanns snäckor med dem.
              Sen ska det bli riktigt kul att föjla detta! ----

              Jag tror inte riktigt att snäckorna skulle komma med fiskarna, har aldrig varit med om det tidigare utan de gånger jag fått snäckor i något kar så har det varit i samband med nya växter.

              Med min nyvunna kunskap från ovanstående länk av artbeskrivningen på snäckan så kan jag berätta att den största anledningen till överpopulation av snäckor beror på misskötsel av karet. Dvs dåliga vattenbyten, för mycket fiskar, övermatning mm. Kanske är därför du fått så mycket snäckor?

              När det gäller försäljning av fiskar så har detta aldrig varit min plan. De fiskar som simmar kvar när det är dags att avsluta detta projekt kommer att skänkas till någon vänlig själ.


              Odlingslokal i miniformat:
              ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

              Kommentar

              • SneakySteve
                • July 2010
                • 425

                Ursprungligen postat av Miliimli
                Men nu var de ju inte det han hade heller, utan 2 Snäckor är bra nyttodjur då de äter det som blir över i karet. Får man för många är det ett tecken på att man matar för mycket...

                Och så till TS Roligt projekt dethär, har själv tänkt tanken på att köra igång något liknande en vacker dag
                Tack för visat intresse. Kan säga att jag av någon anledning gjort ovanligt många och långa toabesök sen nyår, undra varför... (;


                Odlingslokal i miniformat:
                ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                Kommentar

                • Majki01
                  • May 2010
                  • 769

                  Bara en tanke? Är det många som använder toan? Kanske lite lite tvål stänker ner i akvariet??


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Kommentar

                  • SneakySteve
                    • July 2010
                    • 425

                    Ursprungligen postat av Majki01
                    Bara en tanke? Är det många som använder toan? Kanske lite lite tvål stänker ner i akvariet??


                    Sent from my iPhone using Tapatalk

                    Jag tror det är väldigt sällan som det skulle stänka ner någon droppe i något akvarium. Det det som står närmast kramen har ytan mycket högre än kranen plus att det har täckglas och dessutom går det inga fiskar där nu.


                    Odlingslokal i miniformat:
                    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                    Kommentar

                    • Majki01
                      • May 2010
                      • 769

                      Långsökt jag vet men värt frågan


                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Kommentar

                      • SneakySteve
                        • July 2010
                        • 425

                        Ursprungligen postat av Majki01
                        Långsökt jag vet men värt frågan


                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        Jag uppskattar omtanken, det händer ju att man hör tabbar... (;


                        Odlingslokal i miniformat:
                        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          detta är ett härligt litet projekt å roligt å följa.
                          har precis sparkat igång ett litet kar i badrummet ja me, ett litet 30L ungefär med gula räkor
                          trevligt å ha någonting levande å titta på när man tillbringar tid på lyckohuset
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • SneakySteve
                            • July 2010
                            • 425

                            Ursprungligen postat av MrH
                            detta är ett härligt litet projekt å roligt å följa.
                            har precis sparkat igång ett litet kar i badrummet ja me, ett litet 30L ungefär med gula räkor
                            trevligt å ha någonting levande å titta på när man tillbringar tid på lyckohuset
                            Ja det är vekligen rogivande och jag har fått mycken positiv respons från mina vänner för den saken.


                            Odlingslokal i miniformat:
                            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              Undrar om jag kanske missat det, eller om du bara tänkt att bortse från saken p.g.a tidsbrist, men de yngel som kommer att börja komma nu behöver ju inte vara ungar till de hanar du har, honorna kan väl få kullar i flera månader efter att de senast varit i samma kar som en hane. Det borde betyda att dina korsningstabeller inte kommer att stämma..? (Förlåt om jag är jobbig och förstör känslan nu )

                              Kommentar

                              • SneakySteve
                                • July 2010
                                • 425

                                Ursprungligen postat av Miliimli
                                Undrar om jag kanske missat det, eller om du bara tänkt att bortse från saken p.g.a tidsbrist, men de yngel som kommer att börja komma nu behöver ju inte vara ungar till de hanar du har, honorna kan väl få kullar i flera månader efter att de senast varit i samma kar som en hane. Det borde betyda att dina korsningstabeller inte kommer att stämma..? (Förlåt om jag är jobbig och förstör känslan nu )
                                Ja nej det vet jag och de yngel jag fått är utan tvekan renrasig gulingar som sina mödrar så dom första ynglen jag går kommer att få gå i ett eget kar och inte odlas vidare på. En av de blå honorna ser också ganska tjock ut och hon lär också redan ha varit befruktad.


                                Odlingslokal i miniformat:
                                ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...