60 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • freddi36
    svarade
    ok inget för mig alltså
    detta har blivit lite klurigt hur jag ska lösa det

    Lämna en kommentar:


  • lillfrasse
    svarade
    På ett trycksatt system med tub använder man antingen en controler som pyttsar i den co2 som behövs eller så har man en magnetventil på en timmer som slår av gasen lite innan ljuset släcks.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    medans jag väntar på svar på CO2 frågan kan jag slänga in en till.
    jag ska byta lysrör nu för det har gått ca ett år sedan sist. nu har jag ett aqua-glo rör och det funkar finfint. men jag skulle vilja testa något av de mer "klassiska" rören, typ aquarelle. men då ser jag att ett aquarelle rör är 45cm/15W och det jag har nu står det på paketet 46cm/15W. funkar då ett aqarelle till min ramp? eller finns det något rör som är typ samma som ni skulle rekomendera?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    någon vet väll. alla tips välkommnas.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    vad tror ni blir det bästa sättet att göra ett mäsksystem i ett kar där det inte finns så stor plats till pumpar och så´nt.
    hur gör man på ett riktigt system på natten för att det inte ska bli för stora mängder CO2 i vattnet?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    jag har funderat på att börja med mäsksystem för jag vill ha den där härligt gröna färgen på växterna. men jag behöver lite råd och tips på hur man gör.
    jag kan såklart "the basic" med jäst och allt det... men en sak jag funderar lite över är, jag har knappast plats till en pump till, som löser bubblorna från mäsken. jag vet inte om jag är helt lost nu men kan man inte köpa en reaktor som är avsedd för ett riktigt CO2 system och koppla den på slangen från mäsken? jag vet knappast hur en reaktor fungerar men om man kan ha en så´n utan att gasa ihjäl fiskarna på natten så skulle det kanske funka?
    som sagt, jag vet inte om det kan funka, därför uppskattar jag tips och ideér.

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Riktigt fina bilder!

    Ursprungligen postat av freddi36
    jag har skrivit många gånger att jag tror att det är lek pågång hos dvärgcikliderna, men dom har givit mig tecken på att något är pågång. men nu har honan fått en orange färg, och för att inte göra några falska uttalanden så säger jag inte att det är ett tecken på lek.
    då kanske dom sätter igång.

    sen har jag blivit sugen på bilbukar. tror ni det kan gå bra? marmorerade tror jag det kan bli isåfall. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=422&SOK=1

    jag har laggt i mer kvistar och några till ska i, ska se om jag ta några bilder sen
    Mina bibukar dog rätt snabbt, men det var i Dödskaret (på Aftonbladet-manér) samt att zebrafiskarna tyvärr trodde de var nya lekkamrater. Veka men ack så häftiga!

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: x.jpg
Visningar: 1
Storlek: 184,9 KB
ID: 2133438kass bild, men ni ser dom nya kvistarna



    a. macmasteri hanen och honan. fin färg har dom fått
    Klicka på bilden för större version

Namn: x (4).jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,3 KB
ID: 2133441Klicka på bilden för större version

Namn: x (3).jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,2 KB
ID: 2133440Klicka på bilden för större version

Namn: x (2).jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,0 KB
ID: 2133439

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    jag har skrivit många gånger att jag tror att det är lek pågång hos dvärgcikliderna, men dom har givit mig tecken på att något är pågång. men nu har honan fått en orange färg, och för att inte göra några falska uttalanden så säger jag inte att det är ett tecken på lek.
    då kanske dom sätter igång.

    sen har jag blivit sugen på bilbukar. tror ni det kan gå bra? marmorerade tror jag det kan bli isåfall. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=422&SOK=1

    jag har laggt i mer kvistar och några till ska i, ska se om jag ta några bilder sen

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Mmm, fiskgodis... aaah

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    idag när jag skulle göra vattenbyte så tog jag upp flytormbunkarna också. en var gigantisk!
    den täckte typ hela ytan och det var inte så konstigt att växterna har avtagit i växandet de fick ju inget ljus.
    metallstickan som ligger bredvid flytormbunken är 16 cm så växten är ju 30cm!

    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 183,5 KB
ID: 2133284Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 005.jpg
Visningar: 1
Storlek: 195,6 KB
ID: 2133283Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 150,5 KB
ID: 2133282





    sen så var jag ute vid dammen och hittade detta, jag är 99% säker på att det är svarta mygglarver men för att vara på den säkra sidan, kan någon bekräfta att det är det?

    levande svarta mygglarver är kanske precis vad som behövs för att få apistosarna till lek. jag bytte också med kallt vatten idag för det ska ju hjälpa.
    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 009.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,6 KB
ID: 2133287Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,5 KB
ID: 2133286Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 55,6 KB
ID: 2133285

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    nu är det nog lek pågång!
    hanen simmar mycket runt honan och spänner upp sig ibland så stannar han framför henne och liksom knuffar henne med stjärtfenan. honan har också fått ett starkt mönster, grågul med ett svart streck mitt på kroppen.

    jag såg också att det var en grop in under den stora roten med mossa på. kan det vara dom som grävat det för att ha den som lekgrotta? eller är det ancistrusen som grävat den? för jag har ju ganska så många lavagrottor + en kokosgrotta så det är nog ancistrusen som grävat efter mat eller nå´t

    jaja vi får la se om det blir nå´t . hoppas, hoppas, hoppas.....

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    jag ska också medela att räkor tål växtnäring bra!
    jag kör med normal dos PMDD+dubbel dos EC och räkorna mår prima! de får räklingar hela tiden, men tyvärr så blir de flesta av räklingarna killilunch.

    (detta är i det andra karet. såg nu att jag postat detta innlägget i fel projekttråd )
    Senast redigerad av freddi36; 20 April 2011, 19:00.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    hur mycket vågar man öka dosen PMDD utan att det blir obalans i karet? sedan jag köpte flytväxterna som det nu blivit ett regält överskott på, så tycker jag att de andra växterna avtagit mycket i tillväxten. nu kör jag på lite mer än normal dos, typ 7ml till mitt 60liters. tror ni det är ok att öka till 8-8,5ml?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    tack! är riktigt nöjd själv
    det ska i lite mer löv och kanske någon gren. men var hittar man lämpliga löv nu?
    det ska bara till att få lek apistorna sen är allt 100

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...