Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

60 liter SA

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• freddi36
    svarade
    ok
    detta är mina första dvärgciklider så jag är lite novis på deras olika beteenden
    men det kan nog bli lite trångt med två som du säger. ibland svansar hon efter hanen lite nyfiket men när hanen går på henne sticker hon iväg in bland grottorna.
    det hade varit kul med en kull som klarat sig

dom får väldigt blandat med mat
    svarta m
    cyklops
    daphnier
    artemia
    mysis
    flingor
    och ciklid pellets

Kommentera:

• Moving Waves
    svarade
    Hade jag varit du hade jag haft tålamod med uppvaktandet. Honan tål en hel del och när hon är redo, mina leker ibland redan 2 veckor efter kull, bjuder hon till. Fortsätt bara ge bra käk så ligger hon snart och trycker i grottan igen, denna gång med mer erfarenhet så kanske blir det småttingar då.

Kommentera:

• Moving Waves
    svarade
    Ja de kan vara intensiva hanarna. Jag har 1+2 i en 112:a och där är hanen väl tuff mot den honan han gillar mindre. Har hänt att han lekt av båda samtidigt men mest ger han den mindre populära honan stryk. Så jag vågar inte påstå att det funkar i ett mindre kar men å andra sidan är fiskar, särskilt ciklider, högst personliga så man vet aldrig...

Kommentera:

• freddi36
    svarade
    hanen har blivit ännu "kärare" i honan så han är på henne och uppvaktar henne hela tiden. honan ser ganska stressad ut så jag tänkte köpa en hona till.
    vad tror ni om det?

den enda affären som jag har sett säljer macmasteri är Hornbach. är det ett bra ställe att köpa fisk på? jag menar det är ingen djuraffär utan en bygghandel så kan man räkna med att fiskarna mår bra?

Kommentera:

• freddi36
    svarade
    honan var borta två dar i sträck. men idag var hon framme igen. utan småttingar.
    jag tror hon la ägg men att dom inte kläcktes.
    hon är även mycket mer tollerant mot hanens uppvaktande nu.

Kommentera:

• Anki L
    svarade
    Håller tummarna för att det är tillökning i nöten!

Kommentera:

• Moving Waves
    svarade
    Att honan "försvinner", dvs trycker i en grotta brukar vara ett säkert tecken på ägg, hoppas bara de kläcks nu när du väntat så länge!

Kommentera:

• macke_fisk
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36 Visa inlägg
    tack!

gjorde det första vattenbytet med slangen idag, jösses vad smidigt! kan inte fatta hur jag årkade göra det med hinkar innan

A.m honan har varit försvunnen hela morgonen så hon har kanske flyttat in i den nya kokosnöten
    denna nöten gjorde jag genom att såga itu en kokosnöt i en stor och en liten bit. den lilla biten borrade jag ett hål i istället för att såga. tror jag tog 15 mm borr.
    Det återstår och se om hon har gjort det eller inte ^^. Håller tummarna för att hon har.

Kommentera:

• freddi36
    svarade
    Ursprungligen postat av gullefjun Visa inlägg
    Vilket fint kar du fått till freddi

//Inger

Kommentera:

• Inger H
    svarade
    Vilket fint kar du fått till freddi

//Inger

Kommentera:

• freddi36
    svarade
    kollade Ph och kh värdena idag också (något jag aldrig gör) Ph var 7,2 och kh 6,1. dvs lite för höga båda två så jag ska se om jag kan hitta någon torv och lägga i för att få ner Ph till 6,5 eller så och kh till 4.
    apistos och tetror vill ju gärna ha lite lägre värden

Kommentera:

• freddi36
    svarade
    Ursprungligen postat av macke_fisk Visa inlägg
    Riktigt snyggt akvarium . Det ser väldigt stort ut på bilderna .
    tack!

gjorde det första vattenbytet med slangen idag, jösses vad smidigt! kan inte fatta hur jag årkade göra det med hinkar innan

A.m honan har varit försvunnen hela morgonen så hon har kanske flyttat in i den nya kokosnöten
    denna nöten gjorde jag genom att såga itu en kokosnöt i en stor och en liten bit. den lilla biten borrade jag ett hål i istället för att såga. tror jag tog 15 mm borr.

Kommentera:

• macke_fisk
    svarade
    Riktigt snyggt akvarium . Det ser väldigt stort ut på bilderna .

Kommentera:

• freddi36
    svarade
    jag har ju lite plats på högra sidan så jag lägger i en mindre där och låter den stora va kvar.

jag va och köpte slang och kopplingar precis. det fanns ingen slang som det inte stod "anti alge" på men jag köpte en endå eftersom Mats och Ansjo sa att dom alltid hade haft trädgårdsslang

Kommentera:

• Moving Waves
    svarade
    Som sagt kan den där säkert funka så testa först. Annars är det bara att ta fram sågen.

Kommentera:

Sparar...
X