"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Detta blir kanon, Pia! Tror du kommer att skapa en alldeles egen "stil" i det här växtkaret!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Tack Mats!
      Jag har en syn innanför ögonlocken men det är lång väg kvar innan det ser ut så men... Man skall aldrig sluta drömma
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Micke L
        • December 2013
        • 456

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Ny har det klarnar lite och några växter är planerade redan
        Spännande! Detta ser jag fram emot mer än vanligt i tråden😊
        Lycka till!

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          Tycker stenen passade väldigt bra till sanden, smälter ihop bra .
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Du har mycket kul framför dig nu Pia, det är snyggt med växter .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Tack för alla påhejningar, behöver det för känner mig väldigt nervös för att koppla in co2 :o
              Detta blir nog att "jag" gör till helgen.

              Grenen som är närmast rutan känns som at den skall peta mig i ögonen genom glaset men jag hoppas att det vägs upp med växter i bakkanten, kunde inte vända på den för då hade blickarna dragits till där filtret och co2 kommer att vara och det vill jag inte.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Då är jag nervös tillsammans med dig, har ett väldigt starkt minne av hur nervös jag var själv. Trodde att allt skulle säga pang och flyga i luften .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Ett kort och filosofiskt inlägg.

                  Bli inte modfälld om du får stryk av lite alger i början, det kräver ett par försök innan du får full kontroll. Det hör till och det är helt normalt. Gissa om algblomningar kan komma fort i kar som dessa.

                  Kör in karet ordentligt innan du stoppar i något levande, det tar ett tag att få alla nivåer rätt och det är jobbigt för djuren.

                  Mata försiktigt, ha koll på belysningstiden. Göd ordentligt och skaffa något som växer riktigt fort.


                  Det kommer gå jättebra, det här är kul!
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Inger, då har/hade vi samma känsla

                    Mathias, Det har jag med i beräkningarna men tack för att du påminde, det är så lätt att glömma när man har en syn innanför ögonlocken .

                    Filtret har jag kvar sen innan så det är väl ingått och är nu i ett annat kar så länge.
                    Jag köpte enligt han i affären två snabbväxande, återkommer med dessa namn sen för nu skall jag åka och lämna fisk och hämta co2 tub
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Limnophilla aromatica och Rotala rotundifolia köptes som snabbväxande, är de ok?
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Marten64

                        • July 2012
                        • 1020

                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Ett kort och filosofiskt inlägg.

                        Bli inte modfälld om du får stryk av lite alger i början, det kräver ett par försök innan du får full kontroll. Det hör till och det är helt normalt. Gissa om algblomningar kan komma fort i kar som dessa.

                        Kör in karet ordentligt innan du stoppar i något levande, det tar ett tag att få alla nivåer rätt och det är jobbigt för djuren.

                        Mata försiktigt, ha koll på belysningstiden. Göd ordentligt och skaffa något som växer riktigt fort.


                        Det kommer gå jättebra, det här är kul!
                        Du skriver göd ordentligt. Vill du vara snäll och förklara det. Lekmannamässigt tänker jag, lite gödning ger mindre och kontrollerad tillväxt och den som sker står växterna för, algerna konkurreras förhoppningsvis ut.
                        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          När jag tänker efter lite så är det nog första gången jag ser ett växtkarprojekt från början. Roligt!

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            ååååå nu är det igång med nytt kulkul =D ser fram emot alla bilder som kommer =D

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Marten64

                              Du skriver göd ordentligt. Vill du vara snäll och förklara det. Lekmannamässigt tänker jag, lite gödning ger mindre och kontrollerad tillväxt och den som sker står växterna för, algerna konkurreras förhoppningsvis ut.
                              Nu var ju frågan ställd till Mathias, men hoppar in ändå. Det kluriga med detta med gödning är väl att hitta doseringen som passar växtval och ljusmängd. För mig innebär det att jag smyger igång doseringen på en normaldos om jag precis startat upp och valt växter med låga ljus och näringsbehov. Så i mina kar med Juwels standardbelysning och reflektorer med Co2 till dessa gör att det redan efter 2-3 veckor krävs minst dubbeldos PMDD i veckan. Skulle det vara så att det är mycket kräm i armaturen och växter som vill ha massa ljus och mat. Då blir nog dubbeldos snart för lite i veckan. Är det för lite gödning stannar växterna och det blir alger. Är det för mycket växer växterna och det blir alger.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Nu var ju frågan ställd till Mathias, men hoppar in ändå. Det kluriga med detta med gödning är väl att hitta doseringen som passar växtval och ljusmängd. För mig innebär det att jag smyger igång doseringen på en normaldos om jag precis startat upp och valt växter med låga ljus och näringsbehov. Så i mina kar med Juwels standardbelysning och reflektorer med Co2 till dessa gör att det redan efter 2-3 veckor krävs minst dubbeldos PMDD i veckan. Skulle det vara så att det är mycket kräm i armaturen och växter som vill ha massa ljus och mat. Då blir nog dubbeldos snart för lite i veckan. Är det för lite gödning stannar växterna och det blir alger. Är det för mycket växer växterna och det blir alger.
                                Tack för denna infon
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...