"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luddson
    • August 2011
    • 529

    Jag menar 220 liters.
    Så IKEA bänken håller för så stort kar? Tack för svaret

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Det är vanliga köksskåp med en köksbänkskiva på skruvat i väggen och rejäla fötter framtill.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Luddson
        • August 2011
        • 529

        Okej

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Det hade vi, jag iallafall...

          Fick inte silikonat nåt idag med bakgrunden för jag behöver köpa nytt silikon och det gör jag imorgon.

          Har suttit och studerat mina borellisar idag och jag tror att jag har 2 st hannar och en hona, hur länge kan de gå ihop utan att det blir bråk? De har inte visat några bråktendenser hittills iallafall och det är ju bra.
          Om jag flyttar över en hanne till säg kuben, kan jag köpa en "vanlig" borellihona till den hannen eller vore det HELT fel att göra detta? För det är väl bara färgen som skiljer de olika Borellii sorterna åt..?
          Sidan bröts, så här kommer frågan igen

          Bilder på de två som jag tror är hannar, den som jag räknar med är honan (vill ej vara med på bild) är mindre och skiftar lite mer i gult på kroppen när hon blir uppvaktad av den hannen som är på bild nr 2. Det skiljer även på dessa två på bilderna den ena är ganska mycket större men det kan ju bero på att de är ganska unga fortfarande.
          Bifogade filer
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • gonzo44
            • October 2007
            • 2770

            kollat på alla filmer, bilder, läst lite i tråden.... jag lyfter på hatten, fantastiskt
            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av gonzo44
              kollat på alla filmer, bilder, läst lite i tråden.... jag lyfter på hatten, fantastiskt
              Tack så mycket
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Sidan bröts, så här kommer frågan igen

                Bilder på de två som jag tror är hannar, den som jag räknar med är honan (vill ej vara med på bild) är mindre och skiftar lite mer i gult på kroppen när hon blir uppvaktad av den hannen som är på bild nr 2. Det skiljer även på dessa två på bilderna den ena är ganska mycket större men det kan ju bero på att de är ganska unga fortfarande.
                Tippar på att bägge är hannar - även om den på bild 2 ser mer "han-lik" ut, men det är nog som du säger, att den är yngre och lite tunnare i kroppen. Synd att du inte har en bild på honan. Mina bägge är helgula - med ett litet svart streck genom ögonen - lite svart finns även på buk/ryggfenorna. Det tittar nog in någon i tråden som kan bedöma på riktigt.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av gullefjun
                  Tippar på att bägge är hannar - även om den på bild 2 ser mer "han-lik" ut, men det är nog som du säger, att den är yngre och lite tunnare i kroppen. Synd att du inte har en bild på honan. Mina bägge är helgula - med ett litet svart streck genom ögonen - lite svart finns även på buk/ryggfenorna. Det tittar nog in någon i tråden som kan bedöma på riktigt.

                  //Inger
                  Jag är mer och mer säker på att jag har 2 hannar men hur länge kan de gå ihop utan att det blir bråk? De har inte visat några bråktendenser hittills iallafall och det är ju bra. (det en enda beteende de visar är att de "backar upp" mot varandra och snärtar med stjärtfenan, fattar ni vad jag menar.)
                  Om jag flyttar över en hanne till säg kuben, kan jag köpa en "vanlig" borellihona till den hannen eller vore det HELT fel att göra detta? För det är väl bara färgen som skiljer de olika Borellii sorterna åt..?
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Jag är mer och mer säker på att jag har 2 hannar men hur länge kan de gå ihop utan att det blir bråk? De har inte visat några bråktendenser hittills iallafall och det är ju bra. (det en enda beteende de visar är att de "backar upp" mot varandra och snärtar med stjärtfenan, fattar ni vad jag menar.)
                    Om jag flyttar över en hanne till säg kuben, kan jag köpa en "vanlig" borellihona till den hannen eller vore det HELT fel att göra detta? För det är väl bara färgen som skiljer de olika Borellii sorterna åt..?
                    Vet inte hur det funkar med två Borelliihannar - kanske den ena inte är riktigt könsmogen - förmodligen därför den äldre håller sig lungn. Tror inte att det skulle funka, med två kärlekskranka vuxna - som vill åt samma tjej, fast det är bara vad jag tror.

                    Mina första apisar som jag skaffade, var Ap. Hongsloi och Ap. Viejita - hade även då ett 200-liters med massor av revir. Det funkade inte ändå. Hongsloien övertog hela karet - det var bara att lämna tillbaka honom och fruarna.
                    Klart du kan köpa en till Borelliihona. Vilken färgvariant är det du har Pia? Vet att du skrivit det någonstans, men hittar inte igen det.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Tanken är att flytta över en Borelliihanne till kuben och köpa en hona till honom, går det bra med "vanlig" borellii fast jag har hannen i
                      Ap. Borellii "yellowhead"

                      Att hannarna inte går ihop vet jag men undrar hur länge de kan gå ihop innan det blir fight, de är ju ganska små fortfarande?
                      Det hade varit bra om jag fick igång kuben först..
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Tanken är att flytta över en Borelliihanne till kuben och köpa en hona till honom, går det bra med "vanlig" borellii fast jag har hannen i
                        Ap. Borellii "yellowhead"

                        Att hannarna inte går ihop vet jag men undrar hur länge de kan gå ihop innan det blir fight, de är ju ganska små fortfarande?
                        Det hade varit bra om jag fick igång kuben först..
                        Förstår inte riktigt vad du menar: "går det bra med vanlig borellii fast jag har hannen i".
                        Tror säkert, att du hinner få klar kuben innan "fight".

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • pelle
                          • January 2002
                          • 419

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Tanken är att flytta över en Borelliihanne till kuben och köpa en hona till honom, går det bra med "vanlig" borellii fast jag har hannen i
                          Ap. Borellii "yellowhead"

                          Att hannarna inte går ihop vet jag men undrar hur länge de kan gå ihop innan det blir fight, de är ju ganska små fortfarande?
                          Det hade varit bra om jag fick igång kuben först..
                          Borellii är en vad man kallar "polykromatisk" art. Det vill säga att den finns i lite olika färg varianter. Man hittar normalt hanar som varierar i färg rätt ordentligt på samma fångstplats.
                          Yellowheads är den ena ytterligheten åt det gula hållet, och den variant som kallas "Opal" är den andra ytterligheten åt det blå hållet. Sen finns naturligtvis allt möjligt däremellan, med mer eller mindre övervikt för blått och gult. Även röda prickar på gällocken är en faktor som varierar.
                          Så svaret är att du kan köpa en hona av vilken färgvariant som helst. Du kan ändå inte se på honan vad hon bär på för gener, de ser alla exakt likadana ut i färgteckning.
                          Per

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Förstår inte riktigt vad du menar: "går det bra med vanlig borellii fast jag har hannen i".
                            Tror säkert, att du hinner få klar kuben innan "fight".

                            //Inger
                            Jag fick svaret nedan, jag visste inte hur jag skulle förklara mig så att det blev förståligt.

                            Ursprungligen postat av pelle
                            Borellii är en vad man kallar "polykromatisk" art. Det vill säga att den finns i lite olika färg varianter. Man hittar normalt hanar som varierar i färg rätt ordentligt på samma fångstplats.
                            Yellowheads är den ena ytterligheten åt det gula hållet, och den variant som kallas "Opal" är den andra ytterligheten åt det blå hållet. Sen finns naturligtvis allt möjligt däremellan, med mer eller mindre övervikt för blått och gult. Även röda prickar på gällocken är en faktor som varierar.
                            Så svaret är att du kan köpa en hona av vilken färgvariant som helst. Du kan ändå inte se på honan vad hon bär på för gener, de ser alla exakt likadana ut i färgteckning.
                            Tack, tack! Gott det var precis detta jag ville få som svar, så bra att du förstod vad jag menade trots mina knasiga förklaringar
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • pelle
                              • January 2002
                              • 419

                              Jo, jag förstod exakt vad du menade.....

                              Jag glömde att kommentera din andra fråga, om hanarna. Det kan faktiskt gå bra med fler hanar i samma akvarium. Om de får växa upp tillsammans så blir det en form av rangordning mellan dem. Och de brukar inte bry sig så mycket om varandra sen. Däremot funkar det inte att släppa ihop två vuxna fullt ufärgade hanar. Då kommer de att tjafsa med varandra konstant.
                              Men Borellii är en ovanligt fredlig och beskedlig apisto, så man kan faktiskt hålla dem i små grupper.
                              Per

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ok, trodde inte att det gick kanske skall flytta hela denna gruppen till 220L karet då istället för det 105L karet de går i nu eller skulle det funka med två par i 105L?
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...