"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Men fy så tråkigt, vad sjutton kan ha hänt tro?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      Men Gud! Vad i allsin dar? Bytte du vatten efter tragedin, eller var den en följd av vb? (Jag fattar lite trögt ibland.)
      Hoppas att resten av besättningen klarar sig!

      Något nytt i akvariet eller vad kan ha hänt?

      Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Inger H
        Men fy så tråkigt, vad sjutton kan ha hänt tro?

        //Inger
        Ursprungligen postat av Knax
        Men Gud! Vad i allsin dar? Bytte du vatten efter tragedin, eller var den en följd av vb? (Jag fattar lite trögt ibland.)
        Hoppas att resten av besättningen klarar sig!

        Något nytt i akvariet eller vad kan ha hänt?

        Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
        Jag har inte gjort nåt överhuvudtaget, inget vattenbyte eller något...
        såg i förrgår kväll när jag kom hem efter jobbet att de låg längst fram vid rutan och var väldigt slöa. De rörde sig knappt när jag petade på dem, i normala fall så är det längst in vid rötterna och flyr så fort nån rör sig i rummet.
        Gjorde två 50% vattenbyten på kvällen men på morgonen så låg hannen död och sen igår kväll så låg honan död, detta är ett mysterium men men nu kan jag inte göra mer än att hoppas att ynglen och resten klarar sig, det återstår att se.
        Tur i oturen så tog jag tillbaka försäljningen av mitt andra par så de går hemma i ett annat kar.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Trist att höra detta, Pia.
          Jag antar att du och Anders möjligtvis kan komma fram till någon lösning på vad som orsakat detta.

          Hoppas att det fixar sig, och att du kan få igång det andra paret! (Det vore ju bra om det blev lite fler yngel... )

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Trist att höra detta, Pia.
            Jag antar att du och Anders möjligtvis kan komma fram till någon lösning på vad som orsakat detta.

            Hoppas att det fixar sig, och att du kan få igång det andra paret! (Det vore ju bra om det blev lite fler yngel... )
            nä, vi har inte kommit fram till nåt än, tror inte jag/vi gör det heller.
            Överlever yngeln dagen så skall jag flytta dem och mata upp dem så de får puttekulemagar
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              nä, vi har inte kommit fram till nåt än, tror inte jag/vi gör det heller.
              Överlever yngeln dagen så skall jag flytta dem och mata upp dem så de får puttekulemagar
              Hela grejen påminner lite om när ett helt gäng discusar dog, knall och fall över en dag. Det är många år sedan nu, men jag tror att jag skrev något om det här på forumet. Hursomhelst; jag kollade på morgonen och allt såg bra ut, på kvällen låg sex discusar döda vid ytan... Fattade noll.
              Om det kan har varit något strömavbrott och filtren blivit sura under dagen, eller någon matgrej..? Mysteriet kvarstår!

              Anyhow, hoppas, som sagt, att det rättar till sig - och, dra nu upp lite yngeltjockisar!

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Fy vad tråkigt [emoji17] Hoppas ynglen klarar sej då.


                Skickat från min iPhone med Tapatalk

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ja, jag hoppas att allt annat klarar sig, de såg piggare ut igår kväll.. fy farao vad nojig man blir
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Ja, jag hoppas att allt annat klarar sig, de såg piggare ut igår kväll.. fy farao vad nojig man blir
                    Det är så klart jobbigt när man inte har en aning om vad som har hänt... Det lite oroväckande var ju att några yngel strök med. Jag bevakar som vanligt tråden likt en hök, så hoppas på positiva nyheter.
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Verkar som att i nuläget är det stabilt och fiskarna mår bra igen, får bli lite tomt i detta karet trots att det är en stundande zoopetträff.
                      Det som är lite trist med alla dessa vattenbyten, om man bortser från fiskdöden såklart, är att vattnet är så där klart och genomskinligt.. Jag gillar ju brunt vatten
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Det konstiga är att det bara är cikliderna som mådde dåligt, och att exakt samma hände förra gången. Skitkonstigt....
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Om jag får ge mig på en gissning så liknar händelseförloppet det som hände i mitt kar när jag började tillsätta blad (catappablad). Jag körde så en tid och fick en cool lite honungsbrun färg på vattnet. Sedan en dag när jag kom hem så flåsade samtliga på max. Samma rutiner som vanligt med VB och så. Körde då med 50% VB och Easylifes Filter Fluid Medium och de andades precis som vanligt. Sedan nästa vecka när jag putsade nya blad, så efter ett dygn så poff blev det likadant. Jag kopplade ihop det med bladen och att det verkar som att processerna i karet kan skena iväg med för mycket nedbrytning. Ibland kan man få för sig saker. Men efter det så slutade jag med blad helt.
                          Tidigare fick jag ju massdöd i ett räkkar efter att jag tillsatt Catappablad. Räkorna dog, alla Endlers blev sjuka. Så slutade med blad där också. Sedan dess inga problem igen.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Det är bra med gissningar oh är tacksam att man spånar åt mig när jag själv går bet.
                            Dock har jag bara ett blad i just nu och detta har legat i sen flera veckor tillbaka ( utan någon nedbrytning) utan att något har hänt..

                            Det är som Anders säger ovan att det är bara ciklider som blivit som sjuka, de blev liggandes på botten rejält flåsandes men de andra var/är hyfsat pigga fast mindre flåsiga.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ok. Vad är det för övriga arter i karet?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Tetror, pygmesvärdbärare, två sorters malar och corydoras
                                en del yngel från svärdbärarna har överlevt med, så glad för detta.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...