"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Hej, Pia!
    Hur är det att hålla A. staecki? Hittar inte så mycket info om dom på nätet tyvärr. Vet du hur dom vill ha ph-värde, temperatur, storlek osv?
    Dom har ett par i min butik som jag är lite fundersam på. Räcker det med ett par eller måste det vara flera honor till en hane? Tänkte testa att ha fjärilsciklider med dom. Dom har så fina exemplar av dom att jag bara måste prova trots allas varningar.
    Så det står mellan Staeckin och ett par hongsloi ( vet du hur känsliga dom är för ph-värde etc?), A. Borelli eller kurvciklid. Svårt val. Har aldrig haft någon tur med apistogrammor. Jag tror jag har mellan 6,5-7,0 i ph. Ha de gott!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Falconer
      Hej, Pia!
      Hur är det att hålla A. staecki? Hittar inte så mycket info om dom på nätet tyvärr. Vet du hur dom vill ha ph-värde, temperatur, storlek osv?
      Dom har ett par i min butik som jag är lite fundersam på. Räcker det med ett par eller måste det vara flera honor till en hane? Tänkte testa att ha fjärilsciklider med dom. Dom har så fina exemplar av dom att jag bara måste prova trots allas varningar.
      Så det står mellan Staeckin och ett par hongsloi ( vet du hur känsliga dom är för ph-värde etc?), A. Borelli eller kurvciklid. Svårt val. Har aldrig haft någon tur med apistogrammor. Jag tror jag har mellan 6,5-7,0 i ph. Ha de gott!
      Jag har inte hitta mycket info heller men jag har utgått från att de är lika större delen av apistorammasläktet men dessa, iallafall hannen är ganska "på" och jagar honorna så det är kanske bäst med ett harem av honor eller någon annan strykfisk går säkert bra med så att honorna får lite lugn och ro

      Dessa är mycket fina, så testa dem är mitt förslag du kan säkert ha dem ihop med fjärilar eller med kurvorna, de har inte så mycket färg för vid första anblicken men när hannen spänner sig så kommer lite mer färg fram
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Idag har jag varit och hämtat kuben hos den snörvlige Mats, stackarn var sjuk men var vänlig och ställde upp så jag kunde hämta karet
        är mer än helnöjd, fick med mycket fina rötter och karet är redan inrett och fått vatten i sig och ap. Atahulpa-paret simmar redan däri
        De fina Kolglödstetrorna fick utöka det stimm jag redan har och det blev bra och de "ser glada ut" sen fick jag med ett par Platysar med och en hona var den största jag någonsin sett hon var stor som en guldfisk
        Bild kommer imorgon för nu skall det grillas och dricka vin
        Skål på er och ha en trevlig kväll!
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Idag har jag varit och hämtat kuben hos den snörvlige Mats, stackarn var sjuk men var vänlig och ställde upp så jag kunde hämta karet
          är mer än helnöjd, fick med mycket fina rötter och karet är redan inrett och fått vatten i sig och ap. Atahulpa-paret simmar redan däri
          De fina Kolglödstetrorna fick utöka det stimm jag redan har och det blev bra och de "ser glada ut" sen fick jag med ett par Platysar med och en hona var den största jag någonsin sett hon var stor som en guldfisk
          Bild kommer imorgon för nu skall det grillas och dricka vin
          Skål på er och ha en trevlig kväll!
          Härligt att det har gått bra, Pia!
          Idag är det första dagen sedan i måndags som som det inte rasar en jädra feber i kroppen, och hostan börjar avta också. Kollade på nätet lite och det verkar vara den beryktade svininfluensan (den som de av marknadskrafter hunsade läkarna gärna vill att pöbel och pack skall vaccineras mot), eller en variant av den, som gett mig en omgång. Nog om detta.
          Det skall bli riktigt spännande att se hur du inreder kuben, kanske en bild eller två snart?

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Härligt att det har gått bra, Pia!
            Idag är det första dagen sedan i måndags som som det inte rasar en jädra feber i kroppen, och hostan börjar avta också. Kollade på nätet lite och det verkar vara den beryktade svininfluensan (den som de av marknadskrafter hunsade läkarna gärna vill att pöbel och pack skall vaccineras mot), eller en variant av den, som gett mig en omgång. Nog om detta.
            Det skall bli riktigt spännande att se hur du inreder kuben, kanske en bild eller två snart?
            Allt har gått bra och nu har jag piggnat till efter gårdagens fest
            Jag har inte inrett karet med någon speciell tanke men jag blev nöjd iallafall även om jag mest "tryckte ner rötterna" men det blev liksom en en fri bottenyta för apistogrammorna att lulla omkring på med en massa löv för dessa att söka microdjur och skydd.
            Bilder kommer senare för det går inte att fota för det är för mycket reflexer nu på dagen.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Allt har gått bra och nu har jag piggnat till efter gårdagens fest
              Jag har inte inrett karet med någon speciell tanke men jag blev nöjd iallafall även om jag mest "tryckte ner rötterna" men det blev liksom en en fri bottenyta för apistogrammorna att lulla omkring på med en massa löv för dessa att söka microdjur och skydd.
              Bilder kommer senare för det går inte att fota för det är för mycket reflexer nu på dagen.
              Skall bli kul att se detta akvarie på västträffen
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Skall bli kul att se detta akvarie på västträffen
                Då får ni knö in er i "förrådet"
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Då får ni knö in er i "förrådet"
                  We will
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Här kommer en halvkass mobilbild på kuben inredningen är väldigt lik så som kuben såg ut när Mats hade den men det är ju inte så konstigt då jag fick med rötterna som han hade och det går inte att förändra görmycket för rötterna är så stora
                    Bifogade filer
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Även en nytagen bild på mina Apistogramma Atahulpa hanne
                      Bifogade filer
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Fint kar å fin fisk.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          tackar Inger, han är en riktigt snygging
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Här kommer en halvkass mobilbild på kuben inredningen är väldigt lik så som kuben såg ut när Mats hade den men det är ju inte så konstigt då jag fick med rötterna som han hade och det går inte att förändra görmycket för rötterna är så stora
                            Jag tycker du har fått till inredningen superbra! Spejsat att se "sina egna grejer" i någon annans händer... men, fantastiskt bra!
                            Jag vet hur trixiga den här typen av kar är att inreda, men du har skapat just de där oemotståndliga partierna i nedre regionerna där mörka och ljusa partier samverkar på ett perfekt sätt, och en ljus, lummig övre del, där mängden Anubias nu kommer att växa på sig sakta men säkert. Toppenfint, Pia!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Spejsat att se "sina egna grejer" i någon annans händer...
                              hrm, trodde ni killar var vana vid detta... ( jag och min fantasi tänkte nåt helt annat..)

                              Skämt åtsido, tack!
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Inger H, hon har gjort mig grymt sugen på att skaffa en grupp med Laetacara-sort eller Nyckelhål...kan kanske få tummen ur efter sommaren och måttbeställa det där karet som hade passat sååå bra i tvättstugan.. det blir i såfall ett med måtten 60cm långt, 50 djupt och 45 högt, det borde väl gå att ha en grupp där i som får para ut sig så att jag kanske kan ha ett eller två par där i, eller?
                                Senast redigerad av PiaJo; 06 May 2013, 13:20.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...