"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Sv: "Tvättstugan"

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Ja, det var trist med nanokuben och jag saknar mest är räkorna - Röda Rilisar, de var så fina

    Men man skall inte se bakåt utan framåt och jag släppte "sorgen" under dagen för att fokusera framåt sen var det ju lite lättare att jag ändå var på väg till två fina akvarieaffärer denna dagen, jag såg katastrofen ca 5 min innan jag skulle åka.
    Sen blev det ju även ett plus att jag fick en välbehövlig makeover i karet så nu väntar jag bara på att växterna skall återhämta sig så att jag kan visa karet igen för "allmänheten"
    Kommer ihåg kuben från klubbträffen vi hade i december. Den var jättefin! Jag får väl bjuda/vålda in mig på en kopp kaffe och se hur illa det är. Men skönt att du hittade en ny "riktning" för den. Ibland kanske man behöver en katastrof för att hitta på något nytt. Bara en tanke.
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Vi kan ju se om det blir en träff hos mig i år igen men just nu är kuben inget ens jag vill titta på då alla cryptosar "smält" ner

      Var på ju på Falskogs och de hade fått in en annorlunda guppy och den var riktigt fin - hannen var orangespräcklig, så nu väntar jag på att få besked vad det är för sort, han visste inte detta då hans lista inte var i butiken men dessa var inte till salu ännu men jag har "paxat" något par av dessa. Vart jag skall stoppa dem vet jag inte heller men det löser sig
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Är det korsningsrisk på dessa Micropoecilia parae och Neoheterandia elegans?
        Båda är ju ungfödare så det är väl mycket troligt att det är så men blev osäker då de har olika "för"namn
        Senast redigerad av PiaJo; 26 March 2013, 07:44.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Vi kan ju se om det blir en träff hos mig i år igen men just nu är kuben inget ens jag vill titta på då alla cryptosar "smält" ner
          Inget är väl bestämt ännu men det skulle inte förvåna mig om försommarens grillfest blir hemma hos dig
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Inget är väl bestämt ännu men det skulle inte förvåna mig om försommarens grillfest blir hemma hos dig
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Är det korsningsrisk på dessa Micropoecilia parae och Neoheterandia elegans?
              Båda är ju ungfödare så det är väl mycket troligt att det är så men blev osäker då de har olika "för"namn
              Jag vet inte om det är P. Parae som de hade fått in men den påminner mycket om denna.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Någon av dessa?
                Forum du site Aquariophilie.org de nombreux sujets aquariophiles sur les aquariums poisson crustacés plantes aquatique eau douce et de mer récifal et coraux

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Nja, mer spräckliga på de två hannarna jag såg... isåfall A för den hade mer den färgen fast inte randig..
                  Hoppas jag får reda på svaret under dagen för jag är så nyfiken för dessa var riktigt fina

                  jag hittar inget om korsningsrisken, eller så letar jag fel...
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Är det korsningsrisk på dessa Micropoecilia parae och Neoheterandia elegans?
                    Båda är ju ungfödare så det är väl mycket troligt att det är så men blev osäker då de har olika "för"namn
                    De flesta ungfödare kan ju korsa sig med varandra så risken finns men jag tror inte risken är överdrivet stor för dessa arter om man bara har tillräckligt av bägge arter i akvariet.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Tror att det är denna det var, minns att han sa akvarieteknik och denna finns med på deras lista: Micropoecilia picta (röd)


                      Tack Kjell, vi får se om det blir några sådana och om de får ett eget kar men det lutar åt detta iallafall
                      Senast redigerad av PiaJo; 26 March 2013, 10:22.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Igår när jag var helt slut när jag kom hem efter jobbet så satte jag mig på min pall i förrådet - det där lät ju inte så kul men det var det
                        Satt där - på min träpall i ett mörkt förråd - och studerade mina apistogramma staecki, hannen är ganska morsk av sig trots sin ringa storlek.
                        Han är mindre än honorna men det hindrar inte honom för att "härska" i karet.. han spänner upp sig när han ser någon utav honorna och jagar iväg dem med honorna "trycker tillbaka" honom när han överskrider deras lilla revir, extra tydligt blir det när ena honans revirgräns verkar gå vid en smal liten ekkvist för när de har kommit över denna gränsen så tvärvänder honan och spänner upp sig och hannen far iväg med ihopfällda fenor och inte så morsk längre. Hoppas att detta kan leda till lek i framtiden för honorna lägger sig på sidan och liksom faller ihop när han närmar sig i vissa fall. Men detta var mycket underhållande att se, så det var nog inte sista gången tillbringar en timme på pallen
                        Senast redigerad av PiaJo; 27 March 2013, 11:36.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Fick fotat en av hannen av svärdbärarna och fick även ett snabbkort på den nya apistohannen
                          Bifogade filer
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Vilken fin pussmun apistohanen har.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Han har en härlig mun märker att för varje dag som går så färgar de ut mer och mer, så mer bilder kommer senare och då blir det med putsade rutor
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ibland, har man ju otur med sina apisar - hanar eller honor kan stryka med av någon anledning. Vad händer om man t.ex. släpper en ensam baenschihona tillsammans med en annan art av ap.hane tro? Honorna är ju för det mesta gula, så det jag har funderat på är, om hanarna ser att det inte är hans "egen art".
                                Det har ju hänt mig, att jag har haft en ensam hane i ett kar och två honor av annan art i ett annat, fast jag har aldrig testat att släppa ihop dom. Det var Ingers funderingar.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...