Admins akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #61
    1125 liter ?
    Vad har du för mått på den Christian ?
    Är det längre än 2 meter ?

    Själv så har man en 540 balja i tankarna eller ev. ett nytt 720 med samma längd som 540 för mer djup och ska trycka in vinsten i Årets Fotograf där så småningom
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #62
      2.50 ska det väl vara i längd.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #63
        Bilbukar på ytan
        Skalarer i mitten (naturligtvis spetsnosar då, med redbacks kan accepteras)
        Corys + dvärgisar på botten (panda och bolivianer måste det bli)

        en hiskelig massa rötter

        lite vallisneria (gigantea) på strategiska ställen, i grupp. gärna i närheten av utblås så de svajjar fint o strömmen.
        kanske en och annan fräsfläck på botten.
        och som kronan på huvudet 2 gigantiska svärdsplantor

        klart








        eller hur ?
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #64
          Klockrent Kensa

          Skippa dom avlånga skalarerna dock och leta upp dom redback istället
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Ason
            • November 2010
            • 107

            #65
            Ursprungligen postat av admin
            Tiden fick bli den avgörande faktorn. [...]
            Bra det! Jag är så nyfiken på om du får "low tech" att fungera lika bra igen (så jag kan visa hustrun hur "lite" jobb som krävs, när man gör på "rätt" sätt ).

            Diana Walstad lyckas ju på 1 gallon (3,8 liter) räkskål också nu...

            http://www.bookmasters.com/marktplc/00388Shrimp.pdf (fri att ladda ner från http://www.bookmasters.com/marktplc/00388.htm)

            ... och om du då lyckas även med över en kubikmeter, så borde väl jag klara det med 30, 60 eller 120 liter - kanske

            /Bengt
            allting hänger ihop - frågan är bara hur

            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11220

              #66
              Frågan är om det går med low-tech. Har ett par saker mot mig

              1/ Finns inget fönster i rummet. Inget naturligt solljus
              2/ Plantera 1125 liters rikligt så 75% av ytan är täckt med växter... nja kan bli lite dyrt.
              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11220

                #67
                Kaktusjord, svaga pumpar, starkt ljus och mycket tid kanske räcker som combo?
                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #68
                  Ursprungligen postat av admin
                  nja kan bli lite dyrt.

                  samma som med fisk....bara fråga om tid....




                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #69
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    samma som med fisk....bara fråga om tid....




                    .
                    jäpp, sedan får man slänga.....
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #70
                      Ursprungligen postat av flygrc
                      jäpp, sedan får man slänga.....

                      som sagt var...blommor och firrar ger samma sak.....massor med yngel...



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • admin
                        Christian Alfredsson

                        • November 2004
                        • 11220

                        #71
                        Jag har ett 450 med massor av växter som varit igång i snart 3 år. Jag skulle kunna ta alla dem?....
                        Christian Alfredsson
                        Tekniskt ansvarig Zoopet

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #72
                          Ursprungligen postat av admin
                          Jag har ett 450 med massor av växter som varit igång i snart 3 år. Jag skulle kunna ta alla dem?....


                          spara en liten stickling av varje blomma i 450.....ner med resten i nya karet....

                          1,5 dos PMDD i ett par tre månader i 450, så märker man ju knappt att man har skövlat.


                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Ason
                            • November 2010
                            • 107

                            #73
                            Ursprungligen postat av admin
                            Frågan är om det går med low-tech. Har ett par saker mot mig

                            1/ Finns inget fönster i rummet. Inget naturligt solljus
                            2/ Plantera 1125 liters rikligt så 75% av ytan är täckt med växter... nja kan bli lite dyrt.
                            Ms. Walstad nämner inte ens solljus i sin nya räkartikel (mer än att övervattensplantor kan använda sig av fullt solljus, medan undervattensplantor bara kan använda upp till en tiondel därav). Däremot förespråkar hon i den en belysning med "siesta". Fem timmar ljus, fyra timmar siesta och fem timmar ljus. Under siestan får akvariet bara allmän rumsbelysning (fotosyntesen avstannar - koldioxidhalten i vattnet ökar). Så fönster skall man nog klara sig utan, även om lite solljus inte skadar - tvärtemot vad man fick lära sig redan på femtiotalet.

                            En bottenyta på runt 1,75 m2 kräver onekligen sina växter. Att börja med lite och låta det växa till fungerar nog inte heller, då det är en massiv växtinsats redan från början som jag tror är del av nyckeln i walstadmetoden. Nu är ju inte alla växter så dyra, särskilt inte de snabbväxande, som är de man behöver mest i början. På t.ex. http://www.aquapflanzen-online.de/aq...pflanzen-l-xl/ kan man köpa femtiobuntar av enklare växter för EUR 13,39 - EUR 14,98, vilket ger priser från cirka SEK 2,40 per planta. Tillkommer frakt på EUR 19 och bättre emballage för EUR 5,98, men med behov av många plantor blir det inte så mycket per planta.

                            Så de två punkterna är förhoppningsvis överkomliga.

                            Håller tummarna!

                            /Bengt
                            allting hänger ihop - frågan är bara hur

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #74
                              Ursprungligen postat av Ason
                              Ms. Walstad nämner inte ens solljus i sin nya räkartikel (mer än att övervattensplantor kan använda sig av fullt solljus, medan undervattensplantor bara kan använda upp till en tiondel därav). Däremot förespråkar hon i den en belysning med "siesta". Fem timmar ljus, fyra timmar siesta och fem timmar ljus. Under siestan får akvariet bara allmän rumsbelysning (fotosyntesen avstannar - koldioxidhalten i vattnet ökar). Så fönster skall man nog klara sig utan, även om lite solljus inte skadar - tvärtemot vad man fick lära sig redan på femtiotalet.

                              En bottenyta på runt 1,75 m2 kräver onekligen sina växter. Att börja med lite och låta det växa till fungerar nog inte heller, då det är en massiv växtinsats redan från början som jag tror är del av nyckeln i walstadmetoden. Nu är ju inte alla växter så dyra, särskilt inte de snabbväxande, som är de man behöver mest i början. På t.ex. http://www.aquapflanzen-online.de/aq...pflanzen-l-xl/ kan man köpa femtiobuntar av enklare växter för EUR 13,39 - EUR 14,98, vilket ger priser från cirka SEK 2,40 per planta. Tillkommer frakt på EUR 19 och bättre emballage för EUR 5,98, men med behov av många plantor blir det inte så mycket per planta.

                              Så de två punkterna är förhoppningsvis överkomliga.

                              Håller tummarna!

                              /Bengt
                              Håller med dig,
                              Det är viktigt att man har nog växtmassa direkt. Man kan ju köra med lite billigare och snabbväxande växter vid upp start och sedan rensa och fylla på med det man vill ha. Det kanske inte är så kul med en massa vattenpest i ett ”finakvarium” men billigt och effektivt!


                              Sol ljus är nog bra att ha men man klarar sig utan. Det är nog bara att malla på med rören i stället.
                              Sedan vet jag inte riktigt varför Walstad och andra kör med middagslur. Jag såg någon teori om att simulera åskväder men jag tror inte riktigt på det. Ett gammalt Afrikanskt ordspråk kommer in i mitt huvud. ”It’s only mad dogs and Englishman that are out in the midday sun”.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • toggaj
                                • November 2009
                                • 220

                                #75
                                [

                                Det går kanske att låta växtligheten ta sig och öka belastningen. med fisk och skaldjur eftersom?
                                Senast redigerad av toggaj; 19 February 2011, 22:27.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...