Admins akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    Gummipackningen på vattensidan
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Jädrar vilka bra mått på karen!
      Var det mycket dyrare att beställa annat än standardmått?

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        Det kostar mer än att ta standardmått. Men jag tycker inte det blev för dyrt... då hade jag ju inte köpt dem.

        Nu har jag ju kvar all utrustning, och all inredning från de förra som hade liknande mått men inte exakt samma så det kostar inget extra.

        De förra karen hade jag BTN's vanliga bakgrunder i och jag fick ingen bra ordning på filtreringen, blev för mycket yta och ingen cirkulation. Nu blir det ändå stora filter med biobollar och Eheim 2252 i
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Det blir nog jättebra!
          Du vet ju hur du vill ha det! Är det filterfack som gäller, eller blir det något utöver det?

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av admin
            Slutresultatet blev

            längd x djup x höjd
            1st 200 x 60 x 50 cm 600 liter
            1st 200 x 60 x 45 cm 540 liter
            1st 120 x 60 x 50 cm 360 liter
            1st 120 x 60 x 40 cm 288 liter

            Alla är tillräckligt stora för att jag ska kunna bygga snygga biotoper. De kommer inte vara till odling utan bara för att ha för skoj skull. Korallsanden är det enda som begränsar mig i valet av fisk.
            ja, jädrar vilka goa mått! ta ett utan korallsand så kan du ha SA i ett av dem
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Ursprungligen postat av bossep
              Gummipackningen på vattensidan
              Så satte jag min iaf.
              350L Diskus

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11220

                Har slängt ihop en skiss. Tanken är att det ska vara enkelt att sköta. På baksidan sitter BTN slimline, med den bygger jag ett filterfack som har raster i botten och en överrinningskam överst. Det går långt fram så det bildas ett litet fack vid framrutan. Det är ingen nackdel utan där fångas fiskar som annars kan vara svårfångade. Filterfacket är vid sidan då karen står i ställning är det en fördel då jag inte behöver krypa in mot baksidan för att fixa med pumpar, mer lättillgängligt. I facket finns avrinningen, det finns en eller flera pumpar. Tänkte sätta in Eheim 2252 med skumgummipatroner. Detta tar grov smuts. Hela facket är fyllt med biobollar.

                Samma princip på alla fyra karen.

                Det blir lite platt inredning, men jag gillar RockZolids glasfiberstenar så när jag sparat något år så blir det sånna.
                Bifogade filer
                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11220

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  ja, jädrar vilka goa mått! ta ett utan korallsand så kan du ha SA i ett av dem
                  Jag har ett 450 Juwel Vision inomhus. När Akvarierummet är klart så kan jag "mellanlagra" fiskar där så jag kan tömma och göra iordning det. Det har varit igång några år så jag skulle behöva göra en storrengöring av det.
                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Ursprungligen postat av admin
                    ...På baksidan sitter BTN slimline, med den bygger jag ett filterfack som har raster i botten och en överrinningskam överst. Det går långt fram så det bildas ett litet fack vid framrutan. Det är ingen nackdel utan där fångas fiskar som annars kan vara svårfångade. Filterfacket är vid sidan då karen står i ställning är det en fördel då jag inte behöver krypa in mot baksidan för att fixa med pumpar, mer lättillgängligt. I facket finns avrinningen, det finns en eller flera pumpar. Tänkte sätta in Eheim 2252 med skumgummipatroner. Detta tar grov smuts. Hela facket är fyllt med biobollar...
                    Det är nog en jättebra plan! Hade jag byggt om mitt eget så hade jag gjort något liknande!
                    Själv har jag ju en mycket enklare variant av samma princip, och så som jag matar så sätter filtret igen relativt snabbt. Då är ju det där innerfiltret mycket smidigare att tvätta ur. Jag får ju lyfta ut hela filtermattan...
                    Funderar ändå på att lägga i keramiskt medium i nätpåsar bakom filtermattan, jag har ju sisådär en tio liter ledig plats där!

                    Jag tycker också att det är väldigt praktiskt att kunna jaga in fisk i utrymmet framför filterkammaren! Är jättenöjd med att jag byggde den på det viset, och den är ju ändå ganska enkel att dölja med inredning och växter!

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 230320142605.jpg
Visningar: 7
Storlek: 127,4 KB
ID: 2171512 Klicka på bilden för större version

Namn: 300320142656.jpg
Visningar: 10
Storlek: 125,0 KB
ID: 2171513Klicka på bilden för större version

Namn: 300320142651.jpg
Visningar: 6
Storlek: 143,6 KB
ID: 2171514 Klicka på bilden för större version

Namn: 280220153824.jpg
Visningar: 5
Storlek: 210,2 KB
ID: 2171515
                    Senast redigerad av Mr Woods; 10 May 2015, 12:09.

                    Kommentar

                    • admin
                      Christian Alfredsson

                      • November 2004
                      • 11220

                      Exakt så blir det. Förutom filtermattan. Jag har haft det så och det är jobbigt att göra rent den.


                      Vad tror ni om att limma på raster och överrinningskammar för att sedan doppa den i chinchilla-sand? Det blir ljusare färg på dem då som kanske matchar bättre eller är det bättre att låta de vara svarta?
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        Har du borrat botten också?
                        Jag har det i mina nya burkar. Vp rör och en skumpatron över så blir det enkelt att göra rent fötfiltret.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • admin
                          Christian Alfredsson

                          • November 2004
                          • 11220

                          Det är bara borrat i sidan för avrinning.
                          Christian Alfredsson
                          Tekniskt ansvarig Zoopet

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Jag antar att du ska montera boxar innanför hålen sen eller? Annars kommer du ju inte kunna få upp vattennivån speciellt högt?
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av admin
                              Bakgrunderna har kommit till Nols Ciklidhobby. Ska hämta dem så fort jag har möjlighet.

                              Men jag har alla delar till genomföringar och alla rör och böjar som behövs för avlopp. Kan börja med det lite grann... Tyvärr tog ryggen lite stryk när jag lyfte in dem så den får vila idag

                              Kolla in mittenstaget i botten på de stora. Fördelen med att beställa måttanpassat är att man kan få extra saker. Hålen är också förborrade.

                              Hur stort arbetsutrymme , höjdmässigt, har du mellan karen?
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • admin
                                Christian Alfredsson

                                • November 2004
                                • 11220

                                Ursprungligen postat av Einarsson
                                Jag antar att du ska montera boxar innanför hålen sen eller? Annars kommer du ju inte kunna få upp vattennivån speciellt högt?
                                Det är liksom inga boxar. Det är mer väggar som görs med bakgrunden. Fotar när jag limmat fast den och kan visa. Ska troligen hämta på onsdag.
                                Christian Alfredsson
                                Tekniskt ansvarig Zoopet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...