Admins akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    Perfekt!
    Annars så så tycker jag också Tanganyika som någon innan nämnde

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      Ursprungligen postat av admin
      Alla karen är klara! Då var allt färdiglimmat och intrimmat. Har städat akvarierummet och kan nu vänta på att dimman ska lägga sig. Enda som saknas är 30 kg korallsand, men det är mest för syns skull.

      4 kar är redo. Vilken ciklid tycker just du att jag ska ha? Det är korallsand i alla så den måste vara byggd för högt pH och hårt vatten. Malawi och Tanganyika tänker jag på i första hand, men du kanske har tänkt på något jag inte tänkt på.
      Du har väl tidigare haft en bunt troffar? Fortsätt på det temat men växla upp en eller två växlar och testa nästa storlek Tanganyika

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11215

        I mitt 1125 liters har jag dubbar, orangemoorii och kejsare. Så jag har ett stort kar med Troffar. Kan nog bli ett kar till. Troffar är väldigt fina. Kanske Petrochromis?
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          Det är alldeles för lite Petrochromis här på Zoopet. Kör

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            Ursprungligen postat av admin
            I mitt 1125 liters har jag dubbar, orangemoorii och kejsare. Så jag har ett stort kar med Troffar. Kan nog bli ett kar till. Troffar är väldigt fina. Kanske Petrochromis?
            Troffar är fina, och lite som en grupp dagisbarn i stim. Pettrosar är en troffe i kubik på alla sätt, men stimmar lite mer som ett tonårsgäng på väg för att se en film på bio...

            Du kan ju även blanda dem i samma akvarium, den ena utesluter inte den andra. De har olika munnar och skrapar sannolikt olika alger. Sedan har du även Simochromis diagramma, fungerar också med både troffar och pettro. G

            rundregeln för troffar gäller även för de andra, en tillräckligt stor grupp. Men för pettro kan du ha 10 av en sort, 10 av en annan sort och sedan 10-15 simochromis (som ganska billig störfisk för att hålla pettrosar lugna)och en lagom troffegrupp på 25.

            Petrochromis famula är ju en lite mindre petrochromis och nog ganska bra nybörjarpettro

            Sedan har du ju långfenade men de har jag ingen erfarenhet av och vet inte heller hur de passar ihop mot troffar.

            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11215

              Nu är fiskar beställda. Det blir en enda sorts Malawiciklid i det stora 600-liters karet. Ska bli kul att se hur det funkar. Ett stort gäng med https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1050&SOK=1

              Det är min fisk på just den bilden ;-). Hoppas de nya blir lika fina. Honorna är snyggt gul/orange

              Lägger in bilden i tråden också
              Bifogade filer
              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                Ursprungligen postat av admin
                Nu är fiskar beställda. Det blir en enda sorts Malawiciklid i det stora 600-liters karet. Ska bli kul att se hur det funkar. Ett stort gäng med https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1050&SOK=1

                Det är min fisk på just den bilden ;-). Hoppas de nya blir lika fina. Honorna är snyggt gul/orange

                Lägger in bilden i tråden också
                Tror det kommer bli skitbra! Tummen upp på det

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11215

                  Nu är Metriaclima sp. 'msobo', Magunga hämtade. Har spelat in en film med hur akvarierummet ser ut idag.

                  Som ni ser på filmen är alla yngel gula från början. Det är 30 st och vi får hoppas att det blir en bra könsfördelning.

                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    Det troffekaret gick inte av för hackor!
                    Imponerande akvarierum med riktigt fina akvarier och fiskar.

                    Och nu är det bestämt till mitt 343l. Jag kan inte stå emot malawi längre!
                    Jag har hållt mig ifrån malawiciklider i 7 år och du har förstört det nu

                    Kommentar

                    • admin
                      Christian Alfredsson

                      • November 2004
                      • 11215

                      Riktig roligt att du fick inspiration. Ska åka och köpa en sorts Aulonocara till det översta karet. Kommer köpa mer Tanganyika till det översta lilla karet. Sillarna där är riktigt arga och behöver kompisar.
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        Sillar som ser så snälla ut

                        Kommentar

                        • admin
                          Christian Alfredsson

                          • November 2004
                          • 11215

                          Då var täckglasen bytta på det största akvariet. Det var inte bra med delning på hälften så jag valde ett djupare täckglas längre in och smalare längre fram. Så mycket lättare att bara putta bak rampen och kunna lyfta på locket direkt. Dessutom så har Eheim 2252 lite jobbig montering så nu är det utskuret så det passar exakt ;-)
                          Christian Alfredsson
                          Tekniskt ansvarig Zoopet

                          Kommentar

                          • Christian Alfredsson

                            • December 2001
                            • 707

                            Här kommer före och efterbild. Se vid pumparna hu snyggt utskuret man kan få...
                            Bifogade filer
                            ________________________
                            Christian Alfredsson
                            http://www.tropheus.info

                            Kommentar

                            • admin
                              Christian Alfredsson

                              • November 2004
                              • 11215

                              Var på Nols Ciklidhobby idag och köpte lite Malawiciklider. Himlans roligt.

                              Blev ett par Firefish för att det ska vara något färggrannt i ett kar - https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1227 - Kanske kan ta bättre foto till artbeskrivningen för jädran vad röda de blivit.

                              Ett par Melanochromis labrosus - https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=82 - Så himla kul att det fanns inne iallafall ett par. Stått länge på önskelistan. SÅ snygga

                              Två stycken Protomelas sp. 'mbenji thick lip' - https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1430&SOK=1 - Även dessa har varit på önskelistan. Tror de blir ännu snyggare än bilden på den vi har i artregistret. Vet tyvärr inte alls kön och det fanns bara två, men bad Kent att ringa mig om han får in fler.

                              Sju stycken Metriaclima zebra, Maleri Islands - De var ganska små så det får jag vänta på färg. Såg dock en stor utfärgad M/Cat hane som var grym. Gult i botten med blåa fläckar..... så det är bara att vänta en stund. Älskar M/Cat och OB färgade Malawi.


                              Kul att se fiskarna hemma, blir vackrare än när de går i affären. Kent har så otroligt mycket fisk från Malawisjön så man blir lite förblindad och det är så svårt att välja.


                              -----------

                              Skrutt - när jag kom hem så hade min stora streamerpump lagt av. Beställde en likadan så jag kan se om det är fel på styrenhet, nätaggregatet eller pumphuvudet. När jag vet kanske jag har två. Tror det var åskan i torsdag som slog ut den men att jag inte märkt det. Tur att jag had mindre kraftiga pumpar liggande så jag kunde få lite cirkulation.
                              Christian Alfredsson
                              Tekniskt ansvarig Zoopet

                              Kommentar

                              • Knax
                                • November 2012
                                • 1148

                                Fina firrar, men verkar vara fel länk på M. Labrosus? Roligt med nytt i karet!
                                Blev avrådd av Kent från att köra streamer. Hellre ett extra innerfilter, tyckte han?

                                Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                                // Mats, a.k.a. Knax



                                "All's well that ends." - Unknown

                                Kommentar

                                Arbetssätt...