Admins akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ason
    • November 2010
    • 107

    #76
    Ursprungligen postat av bossep
    [...]Sedan vet jag inte riktigt varför Walstad och andra kör med middagslur. Jag såg någon teori om att simulera åskväder men jag tror inte riktigt på det.
    Jo, det har jag också läst. Det finns ju t.o.m. åskväderssimulatorer för dem som tror på den teorin. Det jag tror mer på, som jag också läst någonstans, är att det ger växterna lite tid att återhämta sig och att man får jämnare koldioxidnivåer.

    På natten producerar alla koldioxid, såväl djur, botten som växter - då fotosyntesen inte är igång i avsaknad av ljus. Koldioxidhalten stiger i vattnet. Under belysningstid förbrukar växterna koldioxid och halten sjunker i vattnet. Koldioxidhaltens sjunkande tendens bryts av "siestans" minskade/avstannade(?) fotosyntes - och möjligen stiger halten då igen om det är tillräckligt svagt ljus och fotosyntesen stannar av. Sedan kommer den andra lysperioden med fotosyntes och ånyo minskad koldioxidhalt, följd av nattvilan med stigande halt...

    Detta skulle alltså ge växterna skonsammare förhållanden och och lägre amplitud i koldioxidhaltsvängningarna.

    Hur det är med detta har tydligen Ms. Walstad nu studerat och presenterar i nästa version av sin bok (utkommer [sic!] mars-april 2010), som jag ännu inte har lyckats hitta. Här skriver hon själv att det är på gång (6th printing): http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=9441, punkt 10.


    Ursprungligen postat av bossep
    Ett gammalt Afrikanskt ordspråk kommer in i mitt huvud. ”It’s only mad dogs and Englishman that are out in the midday sun”.
    Lite kuriosa till avdelningen för meningslöst vetande: Sången "Mad Dogs and Englishmen" skrevs av Nöel Coward på resa mellan Hanoi och Saigon senast våren 1931. Jag gissade på Indien, så när du skrev Afrika så fick jag ju slå upp.

    /Bengt
    allting hänger ihop - frågan är bara hur

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #77
      Ursprungligen postat av Ason
      Lite kuriosa till avdelningen för meningslöst vetande: Sången "Mad Dogs and Englishmen" skrevs av Nöel Coward på resa mellan Hanoi och Saigon senast våren 1931. Jag gissade på Indien, så när du skrev Afrika så fick jag ju slå upp.

      /Bengt
      Tack för korrigeringen vi byter ut Afrika (det var I Nigeria jag hörde det första gången) till tropikerna!
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        #78
        Bara någon vecka kvar innan det kommer. Fick mail idag att det var på G. Tyvärr gick det ej att betala för att få det hemkört så det blir att flirta med några vänner och hämta det.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #79
          Fasen, du skulle passat på att ha en Zoopetvästträff hemma när det kommer så hade saken varit kirrad!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11220

            #80
            Då var karet på plats. Måste städa upp massa saker i akvarierummet så kan jag börja mecka med det. Vill nog tänka och ta det lugnt.
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #81
              Ursprungligen postat av admin
              Då var karet på plats. Måste städa upp massa saker i akvarierummet så kan jag börja mecka med det. Vill nog tänka och ta det lugnt.
              Blir första meckningen med kameran eller?
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11220

                #82
                Självklart. Först städa, sedan kamera.
                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11220

                  #83
                  Imorgon påstås det vara städdag... undrar om akvarierummet ingår?
                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11220

                    #84
                    Då var första bilden inne i tråden. Jag har limmat in fyra moduler. Tänkte ha svart bakgrund då karet är 70 djupt och ramperna ligger ganska långt fram. Kommer nog inte ha mer ramper i början 4 st T5 rör på 54 watt borde räcka långt.

                    Det är snyggt med några moduler så man får bort pumpar och teknik. Samtidigt som jag vill ha stor yta kvar och få det lättskött.
                    Bifogade filer
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • admin
                      Christian Alfredsson

                      • November 2004
                      • 11220

                      #85
                      Måtten är 250 * 70 * 65
                      Bänken är 80 hög och kommer förankras i väggen när karet har fått lite vatten i sig.
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #86
                        Ursprungligen postat av admin
                        Då var första bilden inne i tråden. Jag har limmat in fyra moduler. Tänkte ha svart bakgrund då karet är 70 djupt och ramperna ligger ganska långt fram. Kommer nog inte ha mer ramper i början 4 st T5 rör på 54 watt borde räcka långt.

                        Det är snyggt med några moduler så man får bort pumpar och teknik. Samtidigt som jag vill ha stor yta kvar och få det lättskött.
                        Grattis nu är det bara lite vatten och fiskar som saknas! Med tanke på hur dina andra burkar ser ut blir nog det här spektakulärt!
                        Det kanske blir lite dåligt med ljus men det ser du när allt är uppe och då kan du lägga på några fler rör om det behövs.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • admin
                          Christian Alfredsson

                          • November 2004
                          • 11220

                          #87
                          Om jag ska ha tex Centralamerikanska ciklider blir ljuset rätt. Funkar för allt utom växtakvarium.
                          Christian Alfredsson
                          Tekniskt ansvarig Zoopet

                          Kommentar

                          • icehacker
                            • December 2010
                            • 1046

                            #88
                            Kan det vara köpt på Nol? :P
                            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #89
                              Ursprungligen postat av admin
                              Om jag ska ha tex Centralamerikanska ciklider blir ljuset rätt. Funkar för allt utom växtakvarium.

                              det beror väl lite på vilka blommor du ska ha.

                              finns ju faktiskt en hel hög med blommor som trivs ganska bra i begränsat ljus.

                              ex mina jättevallisar växer med kanske 10 cm i veckan i 0,3W/liter. enkel dos med PMDD.
                              visst, när de rusade med 20-25 cm när de hade 0,5W/liter + 1,5 dos PMDD...men iaf...

                              fördelen som jag ser det med mindre ljus (iaf här) är att vingelmånen med algkontroll är större.



                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #90
                                Ursprungligen postat av admin
                                Om jag ska ha tex Centralamerikanska ciklider blir ljuset rätt. Funkar för allt utom växtakvarium.
                                Jazzå skall det bli sånna? Då blir ljuset helt rätt! Växer har ju inte så mycket att säga till om i det fallet.
                                Men jag skulle tro du kan ha en rufs med Vallisneria americana. Hornsärv och Vattenpest hör också till biotopen.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...